Familiile din România care vor să adopte un copil au parte de un proces îndelungat și trebuie să treacă prin mai multe verificări. Este o procedură normală până la un anumit punct, una menită să ofere liniște acolo unde nu a existat, din nefericire, niciodată.
Doar că, autoritățile au ținut morțiș să complice și mai mult întregul proces. Astfel, potrivit unui răspuns primit de una dintre familiile care au bifat toate cerințele statului, în acest moment a fost introdusă chiar și o ierarhizare.
„Este vorba despre interpretarea dată de Autoritate a unei prevederi din anexa Normei Metodologice. Este un răspuns primit de la DGASPC Sector 6 că, pur și simplu, Autoritatea care a implementat sistemul alege familiile cu atestate mai noi, în timp ce ceilalți cu atestate mai vechi trec în subsidiar, în spate, și probabil nu vor ajunge să mai adopte niciodată”, a explicat pentru FANATIK avocatul Oana Roberta Crețu.
Concret, în cazul în care, din diverse motive, un copil nu mai poate fi îngrijit de părinţii sau de rudele biologice, atunci adopţia devine o soluție. Vorbim despre o procedură deloc simplă prin care un adult sau o familie preia, în mod legal, custodia pentru un copil, precum și drepturile și responsabilitățile părinților biologici ai copilului.
Pentru a putea fi adoptat, un copil trebuie să intre în evidența autorităților, și, după ce va deveni adoptabil, statul îi va căuta o familie.
„Până acum se puteau adopta copii în funcție, bineînțeles, de domiciliu, dar și de „vechimea” atestatului. Aceasta era logica. Sunt familii care au atestat de 5 ani și încă așteaptă și care evident că aveau o prioritate față de cei cu atestat de 6 luni, fapt absolut normal”, a continuat avocatul să explice.
FANATIK a explicat AICI toți pașii pe care o familie trebuie să-i parcurgă pentru a adopta un copil. De altfel, cine se gândește la așa ceva trebuie să știe că obținerea unui atestat este imperios necesară.
Persoana/familia care dorește să adopte trebuie să se adreseze Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) în a carei rază teritorială domiciliază unul dintre adoptatori sau unui organism privat român autorizat (OPA) pentru realizarea procedurii de informare prealabilă și demararea procesului de evaluare. Procesul de evaluare are o durată de maximum 90 de zile de la depunerea cererii de evaluare.
DGASPC/OPA evaluează garanțiile morale şi condiţiile materiale ale persoanei/familiei care dorește să adopte şi asigură acestora serviciile de pregătire/consiliere necesare pentru a-şi asuma în cunoştinţă de cauză şi în mod corespunzător rolul de părinte.
Procesul de evaluare cuprinde următoarele etape:
Calendarul întânirilor necesare evaluării sociale și psihologice este stabilit de responsabilul de caz al familiei împreună cu adoptatorul/familia.
În funcţie de particularităţile fiecărui caz, asistentul social sau, după caz, psihologul poate decide cu privire la necesitatea realizării unui număr de întâlniri suplimentare, comunicând această decizie responsabilului de caz al persoanei/familiei, care împreună cu aceasta actualizează calendarului întâlnirilor.
Sunt exceptate de la parcurgerea etapei de pregătire pentru asumarea, în cunoștință de cauză, a rolului de părinte adoptator persoanele/familiile care au deţinut atestat pentru adopţie a cărui valabilitate a încetat sau persoanele/familiile care doresc să adopte copiii pe care îi au în plasament de cel puţin şase luni.
Persoana/familia care doreşte să adopte beneficiază de timp liber acordat de angajator, fără diminuarea drepturilor salariale, pentru realizarea evaluării şi pentru parcurgerea etapei de potrivire practică în limita a maximum 40 ore pe an
În cazul unui rezultat favorabil al evaluării, DGASPC în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul adoptatorul/familia adoptatoare eliberează atestatul, acesta având o valabilitate de 5 ani.
Ce nu au transmis încă autoritățile este că există și o prioritizare a acestor atestate. „În articol scrie, într-adevăr, că se ierarhizează, dar nu scrie că trebuie să aibă o prioritate față de ceilalți. Însă autoritatea care implementează sistemul, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, așa a considerat și așa a motivat că trebuie să se aplice schimbarea legii”, a mai zis avocat Oana Roberta Crețu.
„Atestatul acesta se eliberează pe 5 ani, săracii oameni așteaptă de 5 ani, în condițiile în care în fiecare an ei sunt verificați. Nu se pune problema ca cei cu dosare noi să aibă criterii mai bune, au toți același atestat. Îndeplinesc toți criteriile respective. În fiecare an se face o reevaluare a celor cu atestat pentru a se putea observa dacă mai sunt îndeplinite condițiile”, a continuat avocatul.
Interesant este că, nemulțumite de această prioritizare, nu mai puțin de 40 de familii au depus deja un memoriu. Au fost înștiințați premierul Nicolae Ciucă, dar și Gabriela Firea, ministrul Familiei despre felul în care Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție a interpretat noua lege.
„În primele șase luni o familie adoptă din București sau din județul din care este, adică la nivel de domiciliu. După aceste șase luni se trece la nivel național.
Problema este că după ce se întâmplă lucrul acesta, la nivel național, au prioritate cei cu atestate de până în 6 luni pentru fiecare județ în parte. Deci șansele tale scad dramatic”, a mai punctat Oana Roberta Crețu.