Scumpirile la electricitate și gaze naturale determină tot mai mulți români să facă economii, pentru a nu încărca prea tare factura.
Furnizorii de energie sfătuiesc consumatorii să țină sub control aceste costuri prin transmiterea regulată a indexului. Practic, cea mai bună metodă de a nu ajunge să plătești o factură uriașă este să citești lunar contorul și să transmiți furnizorului valoarea acestuia.
În acest fel, clientul plătește exact cât consumă și nu o altă sumă, care poate fi mai mare sau mai mică decât valoarea reală a consumului.
Ce se întâmplă cu factura la energie electrică dacă, de exemplu, consumatorul nu trimite indexul, o lună? În această situație, furnizorul aplică un sistem de facturare, conform legislației în vigoare.
Mai precis, compania va calcula valoarea facturii la energiei printr-un index estimat, conform convenției de consum stabilită între furnizor și consumator. Aceasta poate fi calculată de companie (în funcție de istoricul de consum) sau comunicată de client.
În cazul în care clientul nu comunică indexul timp de mai multe luni, furnizorul are dreptul să trimită în teren agenți care să facă citirea contorului. În acest caz, următoarea factură la energie va cuprinde o regularizare, care poate fi în plus sau în minus, în funcție de raportul dintre plățile anterioare și valoarea consumului.
Astfel, dacă valoarea facturată a fost mai mică decât consumul, următoarea plată va fi mai mare decât media lunară. Dacă, din contră, s-a plătit mai mult, următoarea factură poate veni pe minus.
Sumele facturate în minus rămân în cont și se scad din plățile viitoare. Metoda se aplică de toate firmele furnizoare de energie, aceasta fiind stabilită prin lege, scrie Gândul.
Pentru a evita surprizele neplăcute, fiecare consumator ar trebui să verifice singur contorul și să transmită indexul, astfel încât factura la energie să reflecte cât mai bine consumul propriu.