Life

Ce secrete a ascuns goeleta Speranța din Toate pânzele sus. Cum a fost construită și lansată la apă și în ce alte filme românești a mai apărut

Cine a construit goeleta Speranța din Toate pânzele sus. Când a fost lansată la apă și în ce alte filme românești a mai apărut. Ce comandor a supravegheat întregul proiect
18.06.2022 | 12:00
Ce secrete a ascuns goeleta Speranta din Toate panzele sus Cum a fost construita si lansata la apa si in ce alte filme romanesti a mai aparut
Ce secrete a ascuns goeleta Speranța din celebrul serial Toate pânzele sus. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Goeleta Speranța din celebrul serial Toate pânzele sus are o poveste aparte. Până să devină cunoscută de toată lumea, aceasta a îndeplinit și alte sarcini.

Secretele goeletei Speranța din serialul Toate pânzele sus

Interesant este că în anul 1954 au fost construite la șantierul naval Drobeta Turnu-Severin o serie de nave de tip Seiner SKS. Mai întâi de toate trebuie specificat neapărat că acestea erau destinate pescuitului în Marea Neagră.

ADVERTISEMENT

Au urmat două decenii de activitate, dar situația avea să se schimbe destul de mult. Din nefericire, pescuitul în Marea Neagră avea să devină ineficient.

Mai mult decât atât, regimul din acea perioadă a luat decizia de a dezvolta flota de pescuit oceanic a României, drept pentru care navele construite la Drobeta aveau să intre în serviciul unor întreprinderi de stat ce-și duceau activitatea legată de mare.

ADVERTISEMENT

Acela a fost momentul în care conducerea studiourilor cinematografice a solicitat o ambarcațiune. Aceștia au motivat că nava le era necesară pentru realizarea unor filme românești.

Prima care a fost contactată, ICE Pronav de la Galați a refuzat însă să realizeze o goeletă a vânătorilor de foci, una destinată pentru scrierile lui Jack London.

ADVERTISEMENT

Așa s-a ajuns la concluzia ca în 1969, una dintre navele Seiner să fie preluată de Studioul Cinematografic „București” pentru a fi transformată în velier.

Întregul proiect, dar și supravegherea construcției, una care a avut loc la șantierul naval Brăila, au fost realizate de Comandorul (r) CLC Marin Deboveanu.

ADVERTISEMENT

Culmea, totul s-a petrecut într-o cameră a hotelului „Siretul” și pe o planșetă împrumutată de la uzinele „Progresul” din Brăila. Acolo, comandorul Deboveanu a schițat brigantina „Sloughi”, adică cea care avea să devină apoi goeleta „Ghost” și-n final celebra goeletă Speranța, una pe care au visat să călătorească generații întregi de copii.

ADVERTISEMENT

De menționat că dacă ne raportăm strict la construcția de veliere, această ambarcațiune constituia o noutate la acea oră. Se întâmplă lucrul acesta pentru că putea fi transformată fără implicarea unui șantier naval în patru tipuri de velier: goeletă, goeletă cu gabieri, brigantină și bric.

Goeleta Speranța a fost lansată la apă în anul 1970. Avea să participe inițial la mai multe filmări. Astfel, la bordul ei au fost filmate și „Doi ani de vacanță,” sau „Lupul mărilor”. În cele din urmă, aceasta avea să devină Speranța din „Toate pânzele sus!”

Interesant este că nava a fost apoi închiriată de Tele München Group pentru filmele „Vasul fantomă,” „Joc printre pirați” și „Fiul Soarelui.” Așa au ajuns la bordul navei actori americani, francezi sau germani.

Mai trebuie spus că atunci când goeleta nu era folosită pentru filmări, nava era folosită pentru plimbări pe mare cu turiștii români și străini, sosiți în vacanță pe litoral.

Un alt detaliu aparte este acela că motorul goeletei “Speranța”, 3D6 de 150 CP, a fost fabricat în țara noastră, la Câmpina.

În anul 1983 nava a fost dată la casare.