Fabrica unică în lume care a fost deschisă în România. Reprezentanții au dezvăluit cum obțin materia primă. De ce producătorul a ales țara noastră, de fapt?
Cei mai mari producători de cauciucuri încearcă, de câțiva ani, să-și reducă amprenta de carbon, printre care și Nokian Tyres.
Producătorul are ca obiectiv ca, până în anul 2030, 50% din toate materiile prime folosite pentru anvelopele sale să fie reciclate sau regenerabile. Cu doi ani în urmă, a apărut conceptul de pneu “verde”, care este realizat, în mare parte, din materiale sustenabile.
Nokian Tyres a ales țara noastră pentru construirea primei fabrici din lume care să producă cauciucuri fără emisii de CO2. Compania finlandeză de producție se remarcă prin calea eco pentru care optează în această industrie foarte poluantă.
Producătorul vrea să reducă poluarea, iar noua fabrică, aflată la noi în țară, este situată lângă Oradea. Fabrica a fost inaugurată anul acesta, iar șantierul a fost deschis în primăvara lui 2023.
În luna septembrie, uzina a fost inaugurată de Nokian Tyres. Investiția totală este de 650 de milioane de euro, dintre care 100 de milioane provin de la Uniunea Europeană, iar alte 150 de milioane de la Banca Europeană de Investiții (BEI).
Au fost luate în calcul peste 40 de locații înainte ca producătorul să aleagă România. A fost aleasă locația de pe centura municipiului Oradea datorită faptului că este o bună conexiune cu orașul.
De altfel, uzina este plasată foarte aproape de granița vestică a României. “Finlandezii au apreciat și stabilitatea pe care o oferă România, cât și mediul deschis către antreprenoriat din această zonă”, mai arată sursa menționată.
Totodată, producătorul a considerat că zona se va dezvolta foarte mult, iar Oradea are și forță de muncă specializată în regiune.
Oradea va crește ca hub economic, având și forță de muncă specializată în regiune. La finalul lui 2023, Nokian Tyres a anunțat că vrea să angajeze aproximativ 350 de persoane anul acesta.
În iulie, acesta a anunțat că forța de muncă va ajunge la 500 de angajați. În plus, în 2026, atunci când uzina va opera la cadență maximă, va produce anual 6 milioane de anvelope. Suprafața totală construită are aproximativ 100.000 mp.
“Tot cauciucul folosit pentru anvelopa concept Green Step este natural, iar uleiurile folosite, cum ar fi uleiul de rapiță, sunt regenerabile. Aproape toți plastifianții, rășinile și adjuvanții tehnologici provin din resurse regenerabil.
În plus, siliciul natural din cenușa de coji de orez este un ingredient principal de umplere pentru benzile de rulare și peretele lateral, iar fibrele de cord regenerabile sporesc rezistența anvelopei”, informează wall-street.ro în legătură cu cauciucurile realizate din surse naturale.
Materiile prime folosite în industria cauciucurilor sunt foarte importante. Cauciucurile utilizate astăzi pe străzi, în toată lumea, produc, în fiecare an, aproximativ șase milioane de tone de particule poluante.
Dintre acestea, aproximativ 200.000 de tone ajung în oceanul planetar. Între 5 și 10% din poluarea cu microplastic din oceane este cauzată de particulele de la cauciucuri, conform unei statistici.
De altfel, aproximativ 80% din poluarea provenită de la cauciucuri este emisă pe durata de viață a anvelopei și nu în etapa sa de producție.
Anual, sunt produse aproximativ 2,5 miliarde de anvelope. Aproape 800 de milioane ajung, în fiecare an, în gropile de gunoi de pe Pământ. Mai mult, praful produs de anvelopele care rulează pe străzi ajunge și în spațiu.
Praful este unul toxic, fiind de 2.000 de ori mai periculos pentru oameni decât noxele ieșite pe țeava de evacuare a mașinilor care au motoare tradiționale, conform unui studiu citat de The Guardian.
România i-a atras pe cei de la Nokian Tyres și pentru că reprezintă o bună sursă de energie ecologică. “Din fericire, aici, în România, există multă energie hidroelectrică, dar și alte surse regenerabile”, a transmis Teppo Huovila, VP Quality and Sustainability Nokian Tires, potrivit primei surse citate.
În afară de obținerea energiei brute, și reciclarea cauciucurilor reprezintă un aspect important. Unul dintre obiectivele producătorului este să recicleze totul.
Reciclarea unui cauciuc nu reprezintă un proces simplu. Extragerea și reutilizarea materiei prime sunt lucruri dificile, iar în industrie se folosește, de multe ori, metoda arderii anvelopelor uzate.
În Europa, procentul e de aproximativ 50%. Deși este poluantă, metoda este utilizată deoarece alimentează furnalele de ciment.
Din moment ce se vor utiliza tehnologii noi, dar și metode inovative, este de așteptat ca prețurile să fie mai mari. O anvelopă produsă fără emisii de CO2 va costa mai mult decât una realizată într-o fabrică poluantă.
Cu toate acestea, reprezentanții de la Nokian Tyres au explicat că nu ar trebui să existe diferențe foarte mari de preț pentru clientul final. Nu au fost, însă, oferite cifre ale cauciucurilor “verzi”. “Ar putea să existe [o diferență de preț]. Costul energiei ar putea să facă diferența”, a spus Huovila.
În fabrica de lângă Oradea, energia folosită va avea zero emisii de CO2. Prin acest lucru, producătorul se va diferenția pe piața din domeniu.
“Când vorbim de emisii zero de CO2, ne referim exclusiv la fabrica noastră de la Oradea. Concret, asta înseamnă că toată energia folosită aici, dar cumpărată de la diverși furnizori, pe lângă toată energia produsă aici, este cu emisii zero de CO2”, a mai spus Huovila.
În legătură cu furnizorii, aceștia sunt din toată lumea. Oficialii lucrează cu aceștia și încearcă să-i motiveze să-și reducă emisiile de CO2.
“Încă este un proces de termen lung, dar începem să impunem limite pe emisii de la furnizorii noștri, căci planul nostru pe termen lung este clar: până în 2050, vrem ca întreg lanțul nostru de furnizare să fie net-zero din punctul de vedere al emisiilor. Credem că, până atunci, este posibil”, a mai declarat Huovila.
Procesul este unul susținut la nivel european, prin reglementările EUDR (Reglementările cu privire la Tăierea Pădurilor la nivel European). Acestea le impun companiilor mari să comercializeze un număr mai mic de produse care se obțin prin materii prime rezultate din tăierea pădurilor.
“Din decembrie, vom putea folosi doar cauciuc natural care respectă regulile EUDR cu privire la proveniența sa”, a mai spus Huovila.