În cadrul seriei ”Căile Fermecate Române”, jurnaliștii de la observatornews.ro au realizat un reportaj cu una dintre comorile turistice – din păcate insuficient exploatate – care așază România pe un loc de cinste în turismul mondial.
În prim-plan apare Defileul Jiului, ultimul defileu sălbatic din România. Mai simplu spus, valea sălbatică și spectaculoasă ce desparte masivele Parâng si Vâlcan și care este inclusă în Parcul Național Defileul Jiului.
Această minunăție a naturii poate fi admirată și cu masina, și cu trenul, între localitățile Bumbești-Jiu (județul Gorj) si Livezeni (județul Hunedoara). Exact cum au făcut și jurnaliștii de la observatornews.ro.
Pe lângă peisajele unice de care nu te mai saturi și care te hipnotizează continuu, aici pot fi învățate și câteva lecții prețioase de istorie. În plus, există și câteva mănăstiri care cuceresc prin simplitate și frumusețe.
Despre ultimul defileu sălbatic din România, sursa citată a notat că este traversat de una dintre cele mai spectaculoase căi ferate din țară. ”Un monument de arhitectură feroviară, ridicat cu un efort uriaş și cu sacrificii pe măsură, pe cât de spectaculos, pe atât de puţin valorificat turistic.
Cine ajunge în Defileul Jiului cu trenul descoperă, pe lângă frumusețea locului și frânturi de istorie. Defileul a fost martorul unor bătălii crâncene în Primul Război Mondial”, au notat jurnaliștii televiziunii Antena 1.
La începutul călătoriei, trenul trece de pe un mal pe celălalt al râului Jiu, lăsând să se vadă peisajul de toamnă. Având în vedere relieful, trenul nu apucă să prindă viteză, astfel că oferta toamnei pentru natură poate fi admirată în tihnă.
Până la Livezeni, aproximativ 70% din distanţă este acoperită de tuneluri. De-a lungul Defileului Jiului apar multe clădiri interbelice. Despre toatea acestea, Ionel Cioca, inginer în cadrul Parcului Național Defileul Jiului, declară că autorităţile sunt dezinteresate.
Când vine vorba despre o strategie solidă de atragere a turiştilor în zona de basm, reacția lor este absentă: ”Nu ar fi multe de făcut, ar implica o colaborare extrem de strânsă a instituțiilor locale și o reamenajare a unor gări, cum era gara Lainici sau Meri, care este o gară interbelică. N-o să întâlniți niciodată două culori asemănătoare”, a spus Cioca.
El a povestit că ideea magistralei feroviare care a legat România de Austro-Ungaria a apărut în urmă cu aproape un secol. Așadar, în anul 1886 a fost inaugurat tronsonul Filiaşi-Târgu Cărbuneşti, iar primul tren a staționat în gara Târgu Jiu la data de 1 iulie 1888.
În anul 1916 a fost terminată calea ferată spre Bumbeşti-Jiu, dar cele două războaie mondiale au încetinit avansarea lucrărilor. Astfel, trenul a ajuns la Livezeni de abia în anul 1948.
Despre calea ferată care leagă atât de încântător Oltenia de Ardeal se știe că este cea mai dificilă și totodată complexă rută feroviară din țara noastră. Nu are cum să fie altfel, din moment ce pe traseul de 31 de kilometru există 39 de tuneluri, 35 de poduri și viaducte.
Din păcate, acest obiectiv turistic a cărui frumusețe este copleșitoare nu atrage decât navetiștii. În anul 2021, CFR Călători a vândut aproximativ 400.000 de bilete pe ruta Târgu-Jiu Petroşani şi retur.