În prezent, cardul de sănătate este esențial pentru fiecare cetățean. Actul dovedește practic că un om este asigurat și astfel poate primi servicii gratuite medicale.
Românii trebuie să fie conștienți de faptul că acest card expiră, la fel cum se întâmplă si cu un card bancar, spre exemplu. Data expirării apare înscripționată pe fata cardului.
În țara noastră, cardul de sănătate a fost introdus în anul 2013. El avea o valabilitate de cinci ani de la data emiterii. În ultimii ani au apărut unele modificări în ceea ce privește valabilitatea acestui card.
Teoretic, dacă un card era expirat, oamenii nu trebuiau sa facă mare lucru. Într-o primă fază, cu ajutorul bazei de date, CNAS edita un card nou, pe care îl trimitea cetățeanului pe adresa de domiciliu.
În 2020, în perioada pandemiei, autoritățile au luat o decizie care vine în sprijinul a milioane de oameni.
Astfel, peste 14 milioane de români care ar fi rămas fără carduri de sănătate valabile până în 2021 le pot folosi încă 7 ani.
Acest lucru s-a stabilit, printr-o hotărâre a Guvernului, în vara lui 2020. Valabilitatea acestora a fost prelungită în timpul pandemiei Covid-19.
Ministerul Sănătății anunța, în 2020, că scrierea noului certificat pe CIP-ul cardului se va face în mod automat. La nivelul aplicației furnizorului de servicii medicale, în momentul introducerii cardului în cititor, sistemul va detecta certificatul expirat și îl va înlocui fără nicio intervenție a furnizorului.
Așadar, chiar dacă un posesor constată că îi expiră cardul în această perioadă, beneficiarul trebuie să ştie că acel card de sănătate va putea fi folosit încă şapte ani de la data expirării.
Românii care și-au pierdut cardul de sănătate nu trebuie să fie foarte îngrijorați. Ei pot obține foarte ușor unul nou.
Conform informațiilor CNAS, cardul duplicat se eliberează în baza următoarelor documente:
Această cerere va fi completată şi semnată de titular sau, după caz, de reprezentantul/ împuternicitul legal al acestuia, la cerere fiind atașată copia actului de identitate al titularului (sau, după caz, şi a împuternicitului).
Documentele necesare pentru eliberarea cardului duplicat pot fi transmise și prin poștă electronică către casa de asigurări de sănătate, se arată pe contul de Facebook al CNAS.