News

Ce trebuie să știe cei care renunță la contractul de telefonie mobilă înainte de termen. Este sau nu legală taxa de reziliere?

Ce trebuie știut la renunțarea contractului de telefonie mobilă înainte de termen. Este legală taxa de reziliere cerută sau nu?
14.12.2024 | 19:21
Ce trebuie sa stie cei care renunta la contractul de telefonie mobila inainte de termen Este sau nu legala taxa de reziliere
Potrivit legii, taxa de reziliere nu poate fi impusă clientului de operatori / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Mulți din cei care vor să renunțe la abonamentul de telefon mobil înaintea termenului expirării contractului întâmpină problema taxei de reziliere a contractului. Este important de știut că, potrivit legii, această taxă nu trebuie să fie plătită.

Taxa de reziliere nu poate fi impusă

Potrivit legislației, mai precis al Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, „orice contract încheiat între profesionişti şi consumatori pentru vânzarea de bunuri sau prestarea de servicii va cuprinde clauze contractuale clare, fără echivoc, pentru înţelegerea cărora nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate”.

ADVERTISEMENT

Aceeași lege mai stipulează că operatorii de telefonie mobilă nu au dreptul de a cere taxă de reziliere atunci când un client vrea să renunțe la abonamentul său înainte ca durata minimă contractuală să expire.

„O clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor”, potrivit legii.

ADVERTISEMENT

Cu alte cuvinte, clientul care nu a avut posibilitatea să negocieze clauza privind taxa de reziliere, atunci ea este tratată că una abuzivă. Ea nu poate fi impusă clientului, fără acordul acestuia.

Notificările către operator

Există însă câțiva pași care trebuie făcuți de clienții care vor să rezilieze un contract de telefonie mobilă. Înainte de toate operatorul trebuie anunțat cu 30 de zile cu privire la intenția de a renunța la abonament, un preaviz care trebuie respectat, fiind considerat rezonabil, scrie România Tv.

ADVERTISEMENT

Această notificare către operator poate fi făcută prim e-mail, fax, poștă, cu confirmare de primire în acest caz. Notificarea de reziliere poate fi trimisă prin email, fax sau poștă (cu confirmare de primire) pentru a avea dovada că ai notificat operatorul la timp.

Când i se pot cere prejudicii clientului

Există însă și situații în care operatorul de telefonie poate cere clientului său despăgubiri, așa numitele „cazuri limitative” în urma cărora operatorul de telefonie mobilă este îndreptățit să ceară prejudicii pe care le-a suferit

ADVERTISEMENT

Aceste cazuri sunt: „Clientul achiziționează de la operator un telefon sau alte accesorii la preț promoțional odată cu încheierea contractului. Clientul beneficiază de reduceri tarifare sau planuri tarifare individualizate. Operatorul oferă clientului serviciile gratuit pentru un număr de luni determinat, ca urmare a încheierii contractului.

Despăgubirea trebuie să fie proporțională cu prejudiciul suferit de către operator și trebuie să nu fie excesivă prin raportare la durata rămasă din abonament și/sau valoarea telefonului”, potrivit avocat-musat.ro.

ANPC, soluția recomandată

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) este instituția la care clienții pot apela atunci când li s-a cerut să achite taxă de reziliere, chiar și în situația în care perioada de contract nu s-a încheiat. Reclamația trebuie să conțină descrierea situației și atașat documente relevante, urmând ca, în termen de 30 de zile, ANPC să dea un răspuns și să ia măsuri împotriva operatorului, dacă s-a constat încălcarea drepturilor consumatorului.

De asemenea, consumatorii se pot retrage din contractul de telefonie mobilă în termen de 14 zile calendaristice, fără să invoce obligatoriu un motiv, valabil și în cazurile când acest contract presupune și achiziția unor echipamente (telefon, tabletă).

Când clientul va lua o astfel de decizie, în condițiile în care cele 14 zile calendaristice încep la data primirii produsului, el va trebui să-l returneze. Opetatorul poate cere clientului să plătească serviciile folosit până în ziua în care s-a retras din contract.

ADVERTISEMENT
Tags: