În continuare vă prezentăm mai multe explicații despre motivele pentru care condusul unui camion de marfă a ajuns cea mai căutată meserie din România.
Atrași de salariile și condițiile mai bune oferite de firmele de transport din Europa, șoferii români au apăsat pedala și au lăsat drumurile României pentru autostrăzile din vest.
Așa s-a ajuns la problema din prezent a firmelor românești de transport. Multe dintre ele au zeci de camioane care stau pe loc din cauza faptului că nu are cine să le conducă. Și ce este mai grav este că generațiile tinere nu sunt atrase de viața pe TIR.
În acest context au crescut și pretențiile șoferilor care sunt la început de carieră și au nevoie de câteva zeci de mii de kilometri până la semnarea unui contract în vestul Europei.
Patronii firmelor de transport trebuie să le ofere și salarii mari, dar trebuie să aibă grijă și la doalențele lor. Toate sunt legate de asigurarea unor condiții de cursă cât mai bune.
Și în cabină, și în afara ei, cu tot ce presupune un contract solid, de la cazare până la sporuri și asigurare de viață. Patronii trebuie să le accepte dorințele, mai ales că în România lipsesc 70.000 de șoferi profesioniști.
Într-un reportaj realizat de jurnaliștii de la PRO TV se prezintă situația din vestul țării. Spre Vama Borș, în Bihor, pot fi văzute înșirate mai multe remorci. Tirurile care ar trebui să le tracteze nu au șoferi.
O firmă din Timișoara are 500 de camioane, dar 50 dintre acestea stau pe loc pentru că nu are cine să le conducă. „Este clar că simțim din plin această lipsă de șoferi, mai ales că de la noi migrează spre Europa șoferii”, a declarat pentru stirileprotv.ro Doru Husarciuc, directorul companie de transport.
La rândul său, vicepreședinte Asociației Patronale a Transportatorilor Europa 2002, Dorin Pop a declarat că ”în Arad sunt 700-800 de camioane fără șoferi”.
Alexandru Borza, un alt director al unei firme de transport, a precizat: „În România și în Europa s-au dezvoltat tot mai mult parcurile auto de camioane. Asta a însemnat tot mai mulți șoferi pe ele și nu vine nimeni din spate. Tineretul nu mai e atras de meseria asta.”
Nu mai miră pe nimeni că un șofer de TIR câștigă azi sume care pentru mulți români sunt inaccesibile. Desigur, munca prestată este foarte grea, implică mult stres și riscuri, și cere multă atenție. Orice eroare la volan poate avea consecințe dramatice, mai ales pentru cei care trebuie să controleze camioane pline cu marfă.
Sursa citată a dezvăluit că în 2019, în România, un șofer de camion câștiga în medie 1.820 de euro. În aceeași perioadă, salariile se apropiau de 3.000 euro în vestul Europei.
Mai departe vă prezentăm media veniturilor lunare ale șoferilor de camion în 2019: Belgia – 3.630 euro; Austria – 3.190 euro; Germania – 2.970 euro. În prezent, salariile sunt și mai mari datorită majorărilor impuse de condițiile socio-economice.
Chiar și așa, nici transportatorii din Europa nu se pot lăuda că au situația sub control. Lipsa șoferilor se simte și în vestul continentului. Potrivit estimărilor, ar fi nevoie de peste 400.000 pe piața transporturilor din Europa.
Și atunci nu mai este de mirare de ce șoferii români au solicitări din ce în ce mai inedite. ”I-am spus că eu nu angajez DJ, caut șoferpentru transport marfă internațional. ‘Păi, da!”, zice el, ”dar eu am lucrat în altă parte unde mi-au asigurat orice și mie nu-mi ajung două boxe în camion, îmi trebuie patru‘”, a spus Dorin Pop despre cererea unui șofer.