Cea mai mare tragedie din motorsport: 84 de morți în cursa de la Le Mans din 1955

SPECIAL FANATIK
Silviu Ghering   
în Formula 1
27/10/2019, 10:30
Cea mai mare tragedie din motorsport: 84 de morți în cursa de la Le Mans din 1955 SPECIAL FANATIK

11 iunie 1955 este data la care s-a produs cel mai cumplit accident din istoria sporturilor cu motor. În anii ’50, competițiile de motorsport erau puține. Cele mai importante erau Formula 1 și cursa de 24 de ore de la Le Mans. La acea vreme, producătorii foloseau pentru toate cursele aceiași piloți și aceleași automobile. Cursa din acel an de la Le Mans era la ediția cu numărul 23 în domeniul anduranței, organizată pe celebrul circuit Sarthe din Franța (4,135 kilometri). Piloții „alergau” mașinile timp de 24 de ore, cu o viteză medie de 172 km/h, reușind în linie dreaptă viteze de top de peste 250 km/h, conform site-ului auto „4tuning.ro” care relatează grozăvia.

Carnagiul din turul 35

În monopostul Mercedes-Benz al echipei Daimler-Benz AG cu numărul 20 se află la volan Pierre Levegh. În turul 35, Levegh era pe locul 2, după Mike Hawthorn, care pilota un Jaguar D-Type. Cei doi se aflau la o distanță extrem de mică unul față de celălalt, iar când au intrat împreună pe linia dreapta pe care se aflau standurile și era cel mai mult public, au dat peste un Austin-Healey, condus de Lance Macklin, aflat cu câteva ture în urmă, un automobil mult mai încet, așa că Hawthorn l-a depășit prin stânga. Numai că, în momentul depășirii, Hawthorn a văzut pe linia standurilor, în dreapta, o semnalizare că trebuie să oprească să alimenteze. A tras de volan dreapta, manevră care l-a forțat pe Macklin să frâneze și să-l ocolească prin stânga. În momentul frânării s-a produs un nor de fum care a mascat poziția mașinii Austin în fața lui Levegh și Fangio, amândoi în câte un Mercedes 300 SLR. Levegh nu a putut frâna la timp și a acroșat partea din stânga a Austin-ului la o viteză de 241 km/h, „decolând” efectiv de pe pistă mai bine de 20 de metri, în timp ce Fangio a reușit să evite în ultimul moment accidentul.

Mașina lui Levegh a aterizat pe parapetul care despărțea publicul de pistă și, în urma impactului, mai multe bucăți de caroserie, capota, puntea față și motorul au zburat în public cu o viteză uriașă. Capota a decapitat efectiv mai mulți spectatori care erau extrem de înghesuiți și nu s-au putut feri. Alți nefericiți, care erau urcați pe mese să se bucure de o vizibilitate mai bună, au murit secerați de resturile mașinii. Pierre Levegh a fost aruncat din mașină în urmă acestui „zbor” ucigaș, s-a lovit la cap când a căzut pe asfalt și a murit pe loc.

Caroseria din magneziu a făcut cele mai multe victime

Numărul cel mai mare de victime l-a făcut, însă, spargerea rezervorului. În urmă răsturnării, rezervorul s-a spart și un incendiu puternic a pornit pe loc. Caroseria mașinii era realizată de Mercedes dintr-un material numit Elektron. Un aliaj pe baza de magneziu, un metal ușor care însă este inflamabil de la o anumită temperatura. În urmă flăcărilor cauzate de benzină, aliajul din magneziu a atins o temperatura uriașă, care l-a făcut să ardă cu flăcări albe, extrem de puternice. Aliajul avea o temperatura mai mică de topire față de alte metale și, în timp ce ardea, arunca jeturi mortale de foc către nefericiții din preajmă.

Comisarii de cursă responsabili cu siguranță nu știau cum trebuie stins unui aliaj de magneziu incendiat. Și, în timp ce ei aruncau cu apă peste flăcări, acestea se făceau și mai mari! Epava mașinii a ars din acest motiv mai multe ore, focul mistuitor fiind întreținut de apă. În urmă acestei catastrofe, 84 de persoane au murit, inclusiv pilotul Pierre Levegh. Flăcările și resturile mașinii proiectate cu mare viteză în public au dus la acest număr uriaș de victime decedate.

Celebrul pilot argentinian Juan Manuel Fangio (de 5 ori campion mondial: 1951, 1954, 1955, 1956 și 1957), care se afla în imediată apropiere a lui Levegh, a reușit să evite mașinile implicate în accident și să scape cu viață. La fel și Lance Macklin, pilotul mașinii Austin lovite de Levegh, care s-a lovit cu mașina destul de tare de parapet, după care a ricoșat spre linia spectatorilor, unde a omorât un om. El, însă, a ieșit din mașină fără răni grave.

Cursa a continuat!!!

În ciuda acestei tragedii în care au murit 84 de persoane, după ce pista a fost curățată, cursa a continuat!!! A câștigat echipajul Jaguar, format din amintitul Mike Hawthorn (de la care, practic, a plecat înfiorătorul accident!) și Ivor Bueb, pe locul 2 a sosit „perechea” Aston Martin, Peter Collins și Paul Frere, iar pe locul 3 au terminat Johnny Claes și Jacques Swaters (Ecurie Francorchamps).

În semn de solidaritate cu victimele care și-au pierdut viața în accident, echipajele Mercedes au fost retrase din cursă. Oficialii Mercedes i-au rugat și pe șefii de la Jaguar să-și retragă piloții, însă aceștia au refuzat…

  • 84 de oameni au murit și 120 au fost răniți în carnagiul de la Le Mans din 1955
  • 22 de piloți în total au murit în cursa de 24 de ore de la Le Mans, pe circuitul Sarthe
  • 24 de piloți și copiloți au murit în raliurile auto din întreaga lume
Închide ×

FANATIK.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea si în activitatea curentă a FANATIK.RO cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Am înțeles