Victor Stinfale a preluat frâiele lui Deportivo Riestra în 2012, când era în în liga a patra. Zilele trecute, echipa dintr-o periferie a capitalei Buenos Aires a terminat cu success primul an în Primera Division din Argentina. Cu fostul jucător de la CFR Cluj, Christian Fabbiani, pe banca tehnică.
Porecla dată lui Deportivo Riestra nu este o surpriză: „El Malevo”. În jargonul argentinian, un malevo este o persoană cu obiceiuri vulgare, care caută tot felul de trucuri pentru a supraviețui și care locuiește în suburbiile și cartierele umile din sudul orașului Buenos Aires.
Deportivo Riestra este din Pompeya și, în ciuda faptului că nu este o echipă bogată a capitalei Argentinei, a terminat la mijlocul clasamentului. Deasupra unor cluburi istorice precum San Lorenzo de Almagro, Argentinos Juniors sau Newell’s Old Boys. Riestra a terminat pe locul 17 în mamutul campionat argentinian care numără 30 de echipe în primul eșalon.
Vorbim de o echipă nou-promovată, care e antrenată de Christian Fabbiani. În 2007, CFR Cluj a plătit două milioane de euro pentru el celor de la Lanus, echipă care era în prima ligă din Argentina.
La vremea respectivă, suma a fost considerată exorbitantă, dar Fabbiani a avut un sezon excelent la CFR, marcând 12 goluri în 29 de meciuri și a ieșit campion al României, fiind golgheterul echipei.
Ulterior, el n-a mai repetat evoluțiile bune și a dezamăgit, drept pentru care a fost împrumutat în țara natală. Și-a încheiat cariera de fotbalist în 2020, după ce în ultimii ani a jucat la echipe mărunte din Argentina.
Fabbiani este antrenorul, dar ascensiunea celor de la Ristra coincide cu momentul în care Victor Stinfale a achiziționat echipa în 2012.
Stinfale este avocat (l-a reprezentat inclusiv pe Maradona) și proprietar al băuturii energizante „Speed” a cărei culoare de bază este negru.
Intenția era să devină proprietarul unei echipe cu echipament neagru și erau mai multe echipe pe care le-a avut în vizor (Fénix, El Porvenir sau Claypole). A ales Riestra, ajungând la o înțelegere verbală, fără nimic semnat, potrivit președintele de atunci José Tirri.
Stadionul său, Guillermo Laza, cu o capacitate de 3.000 de locuri, nu respectă reglementările pentru dotările pe care trebuie să le aibă un club din Prima Divizie argentiniană dar, chiar și așa, poate juca acasă.
Stinfale a tras niște sfori ca să-i fie permis asta. Stadionul nu are lumină artificială, așa că se joacă doar în timpul zilei. Riestra are reputația de a fi un club care joacă mereu „al fleje” (la limită). În românește, s-ar traduce “la rupere”
Victor Stinfale și-a dorit să fie fotbalist, dar nu i-a ieșit. Ca avocat și-a dobândit notorietatea cu listă de clienți cel puțin controversați: Luis „El Gordo” Valor, jefuitor de bănci; José Barritta, liderul fanilor Boca La Doce; William Schlenker, membru Los Borrachos del Tablón, un grup curajos din River acuzat de crimă; Luciano Garbellano, proprietarul bordelurilor Spartacus și Reverse; traficantul de arme sirian Monzer Al Kassar și fostul ofițer de poliție Carlos Telleldín, acuzați în masacrul AMIA, un atac împotriva comunității evreiești argentiniene.
Cineva l-a numit pe Stinfale „avocatul diavolului”. Și nu a negat niciodată această faimă. „Dacă Hitler mi-ar fi dat un milion de dolari, l-aș fi apărat”, a explicat el.
De asemenea, avocatul a petrecut 70 de zile în închisoare acuzat că „a facilitat un loc pentru vânzarea de narcotice, omucidere și vătămări din culpă gravă” El a fost organizator, prin intermediul companiei sale Energy Group, care comercializează „Speed” și Block water, la „ Festivalul electronic Time Wrap” din 2016, o tragedie în care 5 persoane au murit și multe altele au fost rănite.
Prietenia sa cu Maradona a ținut până în ultimele zile din viața marelui fotbalist, decedat în 2020. Diego venea frecvent să vadă meciurile celor de la Riestra, pe micuțul stadion. Ba chiar l-e ținut și discursuri fotbaliștilor.
Riestra a obținut două promovări consecutive: în Primera C în 2014 și în Primera B în 2015. La această categorie echipa a început să capete o reputație negativă, datorită a cee ace se întâmpla la meciuri.
La o partidă pentru promovare, când echipa era condusă, cu cinci minute înainte de final, jucătorii de rezervă au intrat pe teren și au oprit meciul. Altă dată, organizatorii au schimbat marcajul și au modificat dimensiunea dreptunghiului verde.
Ulterior, clubul a făcut câteva acțiuni ale clubului pentru a câștiga notorietate. În a treia etapă a Cupei Argentinei, Riestra a înfruntat Newell’s. Iar în minutul 40 Fabbiani l-a debutat pe Mateo Apolonio, în vârstă de 14 ani și 29 de zile. Acesta a devenit cel mai tânăr jucător care a intrat pe terenul de joc în fotbalul argentinian. După aceea, de băiatul acesta nu s-a mai auzit niciodată.
În vestiarul Riestra se ascultă doar muzică electronică, una dintre slăbiciunile lui Stinfale. Și, cu scuza promovării băuturii sale energizante, el a transformat momentele dinaintea meciurilor, de pe terenul Malevo, într-un spectacol cu DJ și divertisment.
Un alt episod bizar a fost un antrenament din pre-sezon, în ianuarie anul trecut. Acesta s-a derulat la trei dimineața. Imaginile jucătorilor făcând exerciții pe plajă alături de turiști care beau la un bar de noapte au devenit virale.
Cea mai recentă trăsnaie a celor de la Riestra a fost împotriva lui Vélez Sarsfield, în noiembrie. În echipă a apărut titular un influencer, Iván Buhajeruk, zis “Spreen”, care a fost pe teren 78 de secunde. El a fost înlocuit fără să fi atins mingea. Dar operațiunea de marketing era deja făcută: cu câteva zile înainte, influencerul își pregătise deja milioanele de urmăritori cu anunțuri care generau așteptări.
Evident, celelalte cluburi din fotbalul argentinian au tratat găselnița celor de Riestra ca fiind o lipsă de respect pentru fotbal și o rușine pentru competiție. Au existat investigații ale AFA (Asociația de Fotbal din Argentina) pentru a stabili dacă au existat pariuri pe această temă. Fabbiani a recunoscut că totul a fost o chestiune de marketing.
Fabbiani a declarat unui post de radio local că a vorbit cu antrenorul lui Velez, Gustavo Quinteros, înainte de meci, pentru a-i spune că nu vrea să arate lipsă de respect pentru nimeni, introducându-l pe Buhajeruk în echipă.
“A râs şi mi-a spus să-l las pentru o jumătate de oră. Este ceva contractual care a fost semnat cu mult timp în urmă şi clubul depinde foarte mult de publicitate”, a spus Căpcăunul.
Nimic din toate aceste fapte nu au știrbit însă rezultatele echipei. Deportivo Riestra este codașă în clasamentul valorii de piață a echipelor din Argentina. Face doar 7,21 milioane de euro. Puțin peste Unirea Slobozia din Superliga României.