News

Care este cea mai sigură Dacie pe care poți s-o cumperi? Noul Spring, doar o stea la testele de siguranță

Dacia Spring a obținut o singură stea la testele de siguranță EuroNCAP. Alte modele anterioare s-au descurcat, însă, mult mai bine la testele pentru accidente.
08.12.2021 | 16:09
Care este cea mai sigura Dacie pe care poti so cumperi Noul Spring doar o stea la testele de siguranta
Dacia Spring a obținut o singură stea din cinci la testele EuroNCAP. Sursa foto: Dacia, EuroNCAP, colaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Noul model Dacia Spring, cel mai recent adăugat în portofoliul producătorului de la Mioveni, s-a comportat dezamăgitor la testele de siguranță EuroNCAP. Astfel, Spring a reușit să obțină nici mai mult, nici mai puțin de o stea din cinci pentru siguranța pe care o oferă șoferului, pasagerilor și pietonilor în caz de accident.

Sigur, glume cu Dacia există încă din vremuri imemoriale și mulți dintre noi știm că Dacă Ai Cap Iei Alta, însă lucrurile nu stau chiar așa. Ba chiar Dacia se comportă decent la testele de siguranță și a reușit să obțină pentru anumite modele un rating destul de bun. Per total, brandul este unul popular nu doar în România, ci și dincolo de granițe, ba chiar a primit un spor de renume și datorită apariției la Top Gear.

ADVERTISEMENT

Pentru Spring, însă, pare că Dacia nu prea și-a făcut temele. E greu de zis care a fost raționamentul pentru ocolirea capitolului siguranță de către producător, dar putem intui câteva aspecte. Primul și cel mai important ar putea fi chiar limitarea de preț, mai ales că vorbim despre o mașină electrică, una dintre cele mai ieftine pe care le poți cumpăra în prezent. Trebuie să tai niște costuri de undeva ca să te încadrezi în bugetul X, așa că elementele de siguranță pot ajunge, mai devreme sau mai târziu, pe această listă.

Dacia Spring, doar o stea din cinci la testele EuroNCAP

Astfel, Dacia Spring cu dotări standard a obținut doar o stea din cinci la testele EuroNCAP. Siguranța în timpul accidentului este cotată la 49% pentru ocupanții adulți și la 56% pentru copii. Pietonii n-au fost luați neapărat în calcul de producător când vine vorba de siguranță, astfel că mașina a obținut doar 39% la acest capitol. În privința măsurilor de asistență privind siguranța pe șosea, Spring se poate ”lăuda” cu un scor de 32%.

ADVERTISEMENT

Testele arată că în cazul unui impact frontal, cel mai devastator în caz de accident, zona toracică și abdominală a șoferului sunt extrem de expuse. La fel se întâmplă și cu zona coapselor. În cazul pietonilor, protecția în zona capului este bună, însă notele sunt mult mai slabe pentru zona picioarelor sau a pelvisului. Dacia Spring a primit un calificativ slab aici pentru că sistemul autonom de frânare de urgență (AEB) reacționează doar la alte vehicule, nu și la pietoni sau bicicliști.

Desigur, faptul că Dacia Spring a fost promovată mai degrabă ca fiind o mașină de oraș ar putea explica importanța mai scăzută a funcțiilor de siguranță, deși asta nu este și o scuză. În traficul din București, însă, șansele de a provoca un accident la viteză mare sunt destul de mici, având în vedere că viteza medie de deplasare este de 22,4 km/h,

ADVERTISEMENT

Dacă Dacia Spring a obținut o singură stea, alte modele ce au ajuns la testele EuroNCAP s-au descurcat mai bine. Se remarcă însă o scădere a nivelului de siguranță în cazul tuturor modelelor din 2021. Noua generație de Logan și de Sandero Stepway a obținut doar 2 stele din 5.

Cum s-au comportat alte Dacii la testele de siguranță, de-a lungul anilor

Primele mașini testate de EuroNCAP sunt Dacia Logan din 2005 și Dacia Sandero, din 2008. La momentul respectiv, ambele au obținut trei stele, însă se remarcă Sandero 2008, care a obținut chiar patru stele la protecția pentru copii. Ambele, însă, au luat doar 1/5 la protecția pietonilor.

ADVERTISEMENT

În 2009, EuroNCAP a început să realizeze rapoarte mai detaliate, iar Dacia Duster din 2011 a fost prima notată astfel. Și aceasta a obținut trei stele, dovedindu-se însă destul de sigură pentru adulți și copii. Protecția pentru pasagerii adulți a fost cotată la 74%, iar cea pentru minori, la 78%. Pietonii, însă, ar trebui să spere să nu fie loviți de un Duster, ratingul de siguranță în cazul lor fiind de doar 28%.

Similar s-a comportat și Dacia Lodgy, din 2012, care a obținut tot trei stele. Protecția pentru pasagerii adulți este de 72%, iar cea pentru copii de 77%. Pe de altă parte, pietonii au un rating de siguranță de 44%.

Dacia Logan MCV, din 2014, obține tot trei stele EuroNCAP, doar că se remarcă o scădere abruptă a siguranței pentru ocupanții adulți. Ratingul de această dată ajunge doar la 57%, al doilea cel mai slab după Dacia Spring. Protecția pentru copii rămâne ridicată, la 75%, și crește și cea pentru pietoni, la 55%.

Ratingurile bune pentru pasageri au revenit în 2017, când noua Dacia Duster a obținut 71% la protecția acestora și 66% pentru copii. Pietonii beneficiază de un punctaj de protecție de 56%.

După cum spuneam mai devreme, noile Logan și Sandero Stepway din 2021 au obținut două stele fiecare. Ambele au primit următoarele punctaje: 70% pentru protecția adulților, 72% pentru cea a copiilor, 41% pentru protecția pietonilor și 42% pentru sistemele de siguranță.

Dacia Sandero 2013, singura cu patru stele

Am lăsat la urmă cel mai sigur dintre modelele testate, Dacia Sandero din 2013, care a obținut patru stele EuroNCAP. Este singurul care oferă o protecție de 80% pentru pasageri.

Ce mai trebuie reținut în cazul testelor EuroNCAP este că acestea devin, o dată la câțiva ani, mai detaliate și mai riguroase. De aceea, organizația subliniază că unele dintre rezultate nu pot fi comparate direct, spre exemplu cele pre și post 2012 sau 2013. În 2014, de asemenea, organizația a decis să acorde mai multă importanță sistemelor de asistență și mai puțină pentru siguranța adulților din vehicul.

Astfel, comparații directe de ”mai bun” sau ”mai prost” sunt dificil și parțial incorect de făcut. De aceea, cel mai bine este să vizitezi site-ul EuroNCAP și să iei la rând ratingurile, pentru a citi exact ce a stat la baza fiecărui punctaj.

P.S.: Dacă te consolează, Renault Zoe, aflată în aceeași categorie (supermini) cu Dacia Spring, a obținut 0 stele din cinci. 

ADVERTISEMENT