Life

Ceaușescu, gelos pe succesul lui Adrian Păunescu! Cenaclul Flacăra, interzis din cauza popularității poetului

Adrian Păunescu a devenit prea popular pentru Nicolae Ceaușescu, acesta luând decizia să interzică Cenaclul Flacăra din gelozie față de succesul de care se bucura poetul.
06.08.2022 | 21:50
Ceausescu gelos pe succesul lui Adrian Paunescu Cenaclul Flacara interzis din cauza popularitatii poetului
Nicolae Ceaușescu, gelos pe Adrian Păunescu și pe succesul pe care îl avea cu Cenaculul Flacăra / Fotomontaj: Fanatik
ADVERTISEMENT

Nicole Ceaușescu, susține criticul literar  Daniel Cristea-Enache, a devenit gelos pe popularitatea lui Adrian Păunescu. Acesta a fost și motivul pentru care Cenaclul Flacăra, organizat și întemeiat de poet, a devenit interzis în ultimii ani ai comunismului din România.

Nicolae Ceaușescu, gelos pe Adrian Păunescu: ”Devenise prea popular, prea cunoscut și prea iubit”

Criticul literar Daniel Cristea-Enache a dezvăluit motivele pentru care Adrian Păunescu devenise incomod, în vremea comunismului, pentru dictatorul Nicolae Ceaușescu. Mai mult, la un moment dat, Ceaușescu a luat decizia să îi interzică manifestările culturale din cadrul Cenaclului Flacăra.

ADVERTISEMENT

”Adrian Păunescu devenise prea popular, prea cunoscut și prea iubit. Risca să fie mai iubit decât cel mai iubit fiu al poporului și Nicolae Ceaușescu nu putea accepta așa ceva“, a spus, la DC News, criticul literar Daniel Cristea-Enache.

În altă ordine de idei, omul de cultură a explicat și motivele pentru care, după anii 1990, Adrian Păunescu, deși a încercat să revitalizeze mișcarea, nu a mai avut succes. ”Atunci când Adrian Păunescu a încercat, după 1990, să reia acest cenaclu, spunându-i „Totuși, iubirea“, și încercând să reediteze performanța de public a Cenaclului Flacăra, această tentativă a fost un eșec.

ADVERTISEMENT

Asta fiindcă societatea își câștigase libertatea, societatea se schimbase și lumea nu mai avea nevoie de un asemenea cenaclu public, poetic și artistic pentru a-și obține adevărurile de care o societate are nevoie și entertainment-ul de care, la fel, are nevoie”, a mai precizat, pentru sursa citată, criticul literar.

Adrian Păunescu, permis în comunism până când a deranjat cu notorietatea

Criticul literar Daniel Cristea-Enache a comparat Cenaclul Flacăra cu marile concerte care au avut loc după Revoluția din 1989, atunci când regimul lui Nicolae Ceaușescu a fost dat jos de voința și de sacrificiul românilor.

ADVERTISEMENT

”Cenaclul Flacăra a fost un fenomen care poate fi circumscris în logica României din timpul lui Nicolae Ceaușescu. (…) După 1990 veneau la noi marile trupe. A venit Michael Jackson în 1992, a venit Rolling Stones. Înainte de decembrie 1989 asemenea manifestări nu-i erau permise decât lui Adrian Păunescu.

Avea exclusivitate pentru așa ceva și asta a fost numai până la punctul în care Nicolae Ceaușescu a devenit gelos pe notorietatea și pe audiența lui Adrian Păunescu, a simțit că-l concurează și, profitând de un incident care s-a produs la o manifestare din cadrul Cenaclului, a interzis pur și simplu acest cenaclu”, a mai spus criticul literar.

ADVERTISEMENT

Adrian Păunescu ar fi împlinit 79 de ani

Acum două săptămâni, pe 20 iulie, Adrian Păunescu ar fi împlinit 79 de ani. Poetul, unul dintre cei mai mari din istoria literară a României, a fost, totuși, și un personaj controversat prin prisma opțiunilor sale politice.

Andrei Păunescu, fiul marelui poet, a povestit cum aveau loc aniversările celui care a întemeiat Cenaclul Flacăra, dezvăluind că scriitorul era înnebunit să primească pixuri drept cadou de ziua lui de naștere.

”Zilele de naștere se petreceau în modul specific lui Adrian Păunescu. Nu exista vacanță, ruptă de muncă. La aniversări, cea mai mare bucurie a sa era să facă spectacol, să cheme prieteni, artiști, ziariști și scriitori și să-și continue treaba. Inclusiv în familie, cu invitații, cu rudele și cu prietenii, la spectacole, la radio sau în Parlament, tata își ducea menirea mai departe. (…)

Se bucura să primească pixuri frumoase. Era topit după instrumente de scris. Era un sac fără fund… Dacă își putea cumpăra zeci, sute de pixuri, era mai fericit decât dacă trebuia să schimbe mașina”, a povestit Andrei Păunescu, în exclusivitate pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT