News

Cel mai mare avion din lume, construit de o companie americană. Ce anume va transporta aeronava

De 12 ori cât un Boeing 747, aeronava, deja poreclită Sky-tanic, este construită pentru transportarea palele gigant ale turbinelor eoliene
24.03.2024 | 14:46
Cel mai mare avion din lume construit de o companie americana Ce anume va transporta aeronava
Cel mai mare avion va putea transporta încărcături uriașe. Sursa foto: Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

În actuala criză energetică globală, parcurile eoliene reprezintă un segment cu un uriaș potențial de creștere. Turbinele eoliene mai mari produc mai multă energie decât cele standard, dar componentele sunt prea mari pentru a fi transportate pe șosea. Care este soluția pentru această problemă? Un start-up din domeniul energiei cu sediul în Colorado, numit Radia, dezvoltă cea mai mare aeronavă din istoria aviației tocmai pentru acest scop.

O limită la turbinele eoliene terestre

Aeronava Radia Windrunner, cu o lungime de 108 m, este concepută pentru a transporta încărcături prea mari pentru drumuri, către piste de aterizare. Aceasta ar eclipsa maiestuosul Antonov An-225 Mriya, lung de 84 m, care, din păcate, a fost distrus în războiul din Ucraina.

ADVERTISEMENT

Cu excepția notabilă Acceleratorului de Particule CERN, nu există cu adevărat nicio mașină din istorie cu piese individuale mai mari decât turbinele eoliene mamut de astăzi. Unele turbine offshore, de exemplu, sunt construite cu pale de peste 140 m lungime.

Unul dintre motivele pentru care nu se ajunge la această scară și în cazul turbinelor de pe uscat este faptul că este aproape imposibil să transporți pale de asemenea dimensiuni pe șosele. Colțurile sunt prea strânse, podurile sunt prea joase. Chiar și lamele de jumătate din această dimensiune sunt un coșmar logistic.

ADVERTISEMENT

Dar dimensiunea contează cu adevărat în domeniul energiei eoliene, unde suprafața de baleiaj a turbinei este factorul cheie pentru cantitatea de energie pe care o poate produce. Vârfurile paletelor acoperă o suprafață mai mare decât secțiunile cele mai apropiate de butuc, astfel încât, pentru fiecare bucată de lungime pe care o adăugăm, se obține un câștig de suprafață disproporționat. Dacă eolienele de pe uscat ar putea începe să utilizeze palete de dimensiuni apropiate de cele utilizate în largul mării, s-ar putea obține mai multă energie eoliană la costuri mai mici.

De aici a apărut ideea avionului Radia Windrunner – o soluție de transport în jurul căreia s-ar putea proiecta o întreagă operațiune de fabricare a turbinelor și pe care parcurile eoliene ar trebui să o includă în planurile lor încă din prima zi, deoarece se concentrează în totalitate pe deplasarea unor palete de turbine absolut colosale.

ADVERTISEMENT

Aeronava gigant care ar rezolva problema

Dacă ar fi fost cu doi metri mai lungă, aeronava Windrunner s-ar fi întins pe întreaga lungime a unui teren de fotbal, iar cu o anvergură a aripilor de 80 m, ar fi avut aproape trei sferturi din lățime. Cu o înălțime de 24 m, nu este mai înalt decât un Airbus A380 – dar partea sa frontală rabatabilă, cu cabina ridicată chiar în partea superioară a fuselajului, permite ca avionul de 108 m să transporte marfă cu o lungime de până la 105 m și un diametru de 7,3 m.

Greutatea maximă a încărcăturii utile este de 72.575 kg, autonomia maximă se situează în jurul valorii de 2.000 km, iar volumul compartimentului de marfă este de aproximativ 8.200 m cubi de șapte ori mai mult decât ar putea oferi puternicul Antonov. WindRunner va avea un volum al compartimentului de încărcare suficient pentru a adăposti trei piscine olimpice, de 12 ori mai mult decât volumul unui Boeing 747.

ADVERTISEMENT

Ideea este de a amplasa o pistă de aterizare cât mai aproape posibil de unitatea de producție a paletelor și o altă pistă de aterizare chiar acolo unde se află parcul eolian. Ați putea încărca o pală direct în avion de la fabrică și, de asemenea, ați putea să o ridicați cu macaraua pentru instalare direct din partea din spate a avionului.

Pentru a facilita acest tip de comportament, Windrunner este proiectat să decoleze și să aterizeze pe o pistă de aterizare relativ scurtă de 1.800 m. Pentru a pune acest lucru în perspectivă, avionul de pasageri tipic, mult mai mic, folosește de obicei o pistă cu 30-110% mai lungă decât aceasta.

Mai mult, Radia nici măcar nu se așteaptă la o pistă de aterizare asfaltată corespunzătoare. Presupunând că o mare parte din parcurile eoliene vor fi construite în câmp deschis și plat, Radia a proiectat Windrunner pentru a opera pe “piste de aterizare semi-pregătite”, adică pur și simplu pe o zonă care a fost curățată de pietre, tufișuri, copaci și alte obstacole, cum ar fi cea pe care ar putea ateriza un avion militar în timpul unei operațiuni.

Potrivit celor de la Wall Street Journal, Radia ar fi strâns 104 milioane de dolari pentru dezvoltarea aeronavei, iar compania estimează că turbinele mai mari pe care le pune la dispoziția dezvoltatorilor eolieni de pe uscat ar putea reduce costul energiei curate cu până la 35% și ar face ca parcurile eoliene să fie viabile într-o gamă mult mai largă de locații. Firma crede că va avea o aeronavă Windrunner construită, testată și certificată în aproximativ patru ani.

Fondatorul și directorul general este Mark Lundstrum, un antreprenor din mai multe industrii și inginer aerospațial de la MIT, care a fondat Radia în 2016. Compania spune că echipa sa de consilieri include foști șefi de la Boeing, MIT, Rolls-Royce și FAA, precum și fostul secretar american al energiei Ernest Moniz și fostul prim-ministru al Australiei Malcolm Turnbull.

ADVERTISEMENT