Ministerul Transporturilor a semnat joi contractul pentru cel mai scump tronson de autostradă din istoria României. Este vorba despre proiectarea și execuția celui mai lung lot din Autostrada Unirii (A8). Sorin Grindeanu a anunțat că acesta este cel mai scump contract semnat vreodată pentru realizarea unui tronson rutier în România, un proiect de 6,14 miliarde de lei.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a încheiat contractul cu asocierea dintre constructorul român Umbrărescu și firma bosniacă Euro-Asfalt. Acest tronson este cel mai lung al autostrăzii A8, având o lungime de 38 de kilometri. Lucrările vor fi realizate într-o perioadă de 54 de luni, dintre care 14 luni sunt alocate proiectării și 40 de luni execuției.
”Este contractul cu cea mai mare valoare semnat până acuma, în istorie. Va fi depăşit, probabil, în perioada imediat următoare de tunelul Meseş. (…) Sunt aproape 40 de kilometri dificili, în zona de munte.
Sunt bucuros că a câştigat o companie care ştie să facă autostrăzi, le face bine, le face repede, se înscrie în toate termenele aşa cum bine ştiţi, e o companie românească, e o companie care are multe provocări inclusiv anul acesta”, a afirmat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, prezent la semnarea contractului.
Autostrada va traversa zone dificile din județele Harghita și Neamț. Pe traseu vor fi construite 63 de poduri și viaducte, dar și 19 tuneluri, ceea ce face ca peste jumătate din drum să fie format din structuri speciale. Investiția este finanțată prin Programul Transport 2021-2027, cu bani europeni și sprijin de la bugetul de stat.
Acest lot face parte din secțiunea montană a A8, unde provocările tehnice sunt semnificative. Constructorii vor trebui să ridice viaducte spectaculoase și tuneluri moderne pentru a asigura o infrastructură sigură și rapidă. Autoritățile consideră că acest contract este un pas esențial pentru dezvoltarea rutieră a țării și pentru conectarea regiunilor istorice ale României.
Compania UMB, controlată de Dorinel Umbrărescu, a fost desemnată câștigătoare și pentru alte loturi de pe această autostradă. Printre acestea se numără lotul Pipirig – Vânători Neamț și Sărățeni – Joseni, unde a fost singurul ofertant. În plus, aceeași firmă se află în competiție cu un constructor turc pentru lotul Grințieș – Pipirig, considerat cel mai dificil segment al autostrăzii.
Proiectul prevede și realizarea unor conexiuni esențiale pentru infrastructura regională. La Ditrău va exista un nod rutier care va lega autostrada de Drumul Național 12, iar în județul Neamț va fi amenajată o descărcare provizorie. Aceasta va permite utilizarea tronsonului chiar înainte de finalizarea întregului proiect, conform Economedia.ro.
În ultimele luni, CNIR a atribuit mai multe contracte importante, inclusiv pentru lotul Sărățeni – Joseni, evaluat la 4,94 miliarde de lei. Pe lângă proiectele deja câștigate, Umbrărescu speră să obțină și licitația pentru segmentul Grințieș – Pipirig, o autostradă montană cu tuneluri de trei benzi pe sens, o premieră în România. În prezent, pentru lotul Joseni – Ditrău (14,4 km) se analizează cinci oferte.