News

Cele mai atractive călătorii cu trenul din lume. 10 destinații pentru aventurierii feroviari

Călătoria cu trenul poate fi cel mai civilizat mod de a cunoaște o nouă țară. Cucerirea Alpilor pe o linie cu cremalieră sau drumul printre acoperișurile din Tokyo cu un „tren glonț” sunt printre cele mai incredibile.
14.05.2022 | 16:20
Cele mai atractive calatorii cu trenul din lume 10 destinatii pentru aventurierii feroviari
Călătoriile cu trenul, o ocazie perfectă de a cunoaște o țară Foto: Wikipedia, colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Călătoria cu trenul este bună și pentru planetă. Potrivit specialiștilor, dacă ar fi înlocuite toate rutele de zbor interne și intra-UE care pot fi finalizate cu trenul în mai puțin de patru ore, ar fi economisite în fiecare an 36 de milioane de tone de emisii de carbon.

Cele mai atractive călătorii cu trenul din lume

Iată 10 călătorii uimitoare pe care fiecare aventurier feroviar trebuie să le aibă pe listă odată ce granițele sunt complet redeschise.

ADVERTISEMENT

Calea ferată West Highland, Scoția

Aflată în mod regulat în fruntea topurilor călătoriilor feroviare pitorești preferate, West Highland Railway Line este soluția potrivită pentru a vedea cele mai bune peisaje pe care le are de oferit Scoția.

Întinsă pe aproximativ 193 de kilometri de la Glasgow la Fort William, la poalele lui Ben Nevis, cel mai înalt munte din Marea Britanie, oferă o panoramă în continuă schimbare a lacurilor și văilor, mlaștinilor și munților.

ADVERTISEMENT

Linia continuă pentru alți 66 de kilometri de neuitat până la portul de pe coasta de vest Mallaig, unde se află unele dintre cele mai frumoase lacuri ale țării și viaductul curbat uimitor de la Glenfinnan, așa cum este prezentat în filmele „Harry Potter”.

Glenfinnan Viaduct
Viaductul Glenfinnan Foto: Wikipedia

Calea Ferată Transiraniană, Iran

O bijuterie puțin cunoscută, această opera uimitoare a ingineriei civile a primit statutul de patrimoniu mondial UNESCO în iulie 2021, dându-i același statut ca siturile de renume mondial, cum ar fi Machu Picchu și Insulele Galapagos.

ADVERTISEMENT

Calea ferată care leagă Golful Persic de Marea Caspică a fost deschisă în 1938, după 11 ani de construcție dificilă.  Se întinde pe 1.394 de kilometri de la Bandar-e Emam Khomeyni în Golful Persic până la Bandar Torkaman la Marea Caspică și trece prin Ahvaz, Qom și Teheran pe drum.

Calea ferată are nu mai puțin de 224 de tuneluri și aproape 400 de poduri, în timp ce urcă pe vârfuri de 2.130 de metri de fiecare parte a Teheranului.

ADVERTISEMENT
Un pod feroviar la Doab, provincia Mazanderan pe linia Gorgan – Bandar Torkaman Foto: Wikipedia

Trenul The Ghan, Australia

Vastă și ostilă, sălbăticia australiană nu este un mediu care să fie vizitat cu ușurință. Din fericire, călătorii moderni pot experimenta acest peisaj uimitor din confortul trenului The Ghan.

Considerată pe scară largă drept una dintre cele mai lungi călătorii feroviare din lume, circulă săptămânal pe o rută de 2.979 de kilometri care traversează Australiei de la Adelaide în sud, prin Alice Springs și apoi până la Darwin în Teritoriul de Nord.

Fiecare călătorie durează mai mult de 53 de ore, inclusiv opriri prelungite la avanposturi precum Coober Pedy pentru ca pasagerii să experimenteze sălbăticia în timpul tururilor în afara trenului.

Vagoanele de lux din oțel inoxidabil de astăzi sunt departe de trenurile notoriu de nesigure care au parcurs ruta între 1929 și 1980.

The_Ghan,_Alice_Springs
Trenul The Ghan, Australia Foto: Wikipedia

Originile numelui neobișnuit al trenului sunt discutabile, dar datează de aproape un secol de la numele anterior „The Afghan Express”, o referire la conducătorii de cămile afgani aduși în Australia de britanici la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru a ajuta la străbaterea interiorului țării.

Calea ferată Qinghai-Tibet, China

Timp de secole, platoul muntos îndepărtat cunoscut sub numele de „Acoperișul lumii” a fost vizitat doar de cei mai îndârjiți călători și exploratori, dar deschiderea remarcabilei căi ferate Qinghai-Tibet în 2006 a creat o legătură permanentă cu rețeaua feroviară chineză.

Denumită uneori „Calea ferată spre cer”, ruta de 1.955 de kilometri de la Xining, în centrul Chinei, până la Lhasa în Tibet, ajunge la Pasul Tanggula, la 5.068 de metri deasupra nivelului mării.

Una dintre cele mai mari realizări inginerești de la începutul secolului XXI, calea ferată a costat 4,2 miliarde de dolari. Provocările au inclus construirea într-o regiune de mare altitudine predispusă la cutremure, cu temperaturi de îngheț, presiune atmosferică scăzută și permafrost.

Vagoanele unice sub presiune, concepute special pentru această rută, îi ajută pe călători să minimizeze efectele răului de altitudine cauzat de nivelul scăzut de oxigen de pe cea mai înaltă cale ferată din lume.

Calea ferată Qinghai-Tibet, China
Calea ferată Qinghai-Tibet, China Foto: Wikipedia

În afara trenului, călătorii se pot bucura de priveliști uimitoare ale mediului fragil de pe platou, unde iacii pasc pe pajiști dominate de munții falnici acoperiți de zăpadă. Punctele de atracție includ Preria Qiangtang, Rezervația Naturală Kekexili, Lacul Namtso și Munții Tanggula în cel mai înalt punct al călătoriei.

Trenurile directe circulă către Lhasa de la Beijing în aproximativ 40 de ore și Shanghai (47 de ore), iar din 2030, când calea ferată Sichuan-Tibet de 47,8 miliarde de dolari este finalizată, trenurile electrice de mare viteză vor reduce călătoria de 1.629 de kilometri de la Chengdu la Lhasa de la 48 de ore la doar 13 ore.

Darjeeling Himalayan Railway, India

Poreclit „Trenul de jucărie”, această relicvă a Imperiului Britanic rămâne una dintre cele mai mari experiențe feroviare din lume. Urcă în jur de 2.134 de metri pe un traseu sinuos de 89 de kilometri între New Jalpaiguri și stația din Darjeeling.

Darjeeling Himalayan Railway, India
Darjeeling Himalayan Railway, India Foto: Wikipedia

Calea ferată a fost construită în perioada 1879-1881 pentru a îmbunătăți accesul la clima montană rece din Darjeeling din nord-estul Indiei, permițând colonizatorilor britanici să scape de căldura înăbușitoare din Calcutta (acum Kolkata).

A fost declarat un sit al Patrimoniului Mondial UNESCO în 1998.

Cei mai faimoși rezidenți ai liniei, legendarele locomotive cu abur Clasa B construite între 1889 și 1925, încă mai transportă ocazional trenuri speciale, dar majoritatea serviciilor sunt acum efectuate de motoare diesel.

Calea ferată Oslo-Bergen, Norvegia

Călătorii din Scandinavia au de unde alege când vine vorba de călătorii pitorești cu trenul, dar călătoria de 496 de kilometri între cele două cele mai mari orașe din Norvegia este, fără îndoială, cea mai grozavă dintre toate.

Leagând Oslo de Bergen pe coasta de vest a țării, Bergensbanen a fost finalizat în 1909 și traversează cel mai mare platou montan înalt din Europa – Hardangervidda. Pe lângă frumusețea neobișnuită a zonelor muntoase, călătorii se pot bucura de panorame de neuitat ale lacurilor cristaline, râurilor pline de somoni, munților înalți, maiestuosul ghețar Hardangerjøkulen și, pe măsură ce trenul se apropie de destinație, fiordurile uimitoare.

Bergensbanen
Bergensbanen Foto: Wikipedia

Un magnet pentru pasionații de sporturi de iarnă, există multe alte atracții de-a lungul liniei, nu în ultimul rând renumita cale ferată Flåm (o alta dintre cele mai incredibile călătorii cu trenul din lume), care coboară abrupt până la malul spectaculosului Sognefjord.

Bernina Express, Elveția

Cu nenumăratele sale căi ferate montane, telecabine, funiculare, autobuze poștale și vaporașe, Elveția este un Disneyland pentru pasionații de transport. Cu atât de multe călătorii uimitoare din care să alegi, este dificil să alegi un favorit. Acestea fiind spuse, spectaculoasa Bernina Express trebuie să fie pe primul loc pe orice listă de atracții elvețiene, scrie CNN Travel.

Trenurile roșii leagă stațiunea alpină exclusivistă St. Moritz de Tirano din Italia, traversând Pasul Bernina la 2.253 de metri deasupra nivelului mării. Vagoanele panoramice cu ferestre enorme fac călătoria de mai multe ori pe zi.

Bernina Express, Elveția
Bernina Express, Elveția Foto: Wikipedia

Spre deosebire de majoritatea căilor ferate montane elvețiene, aceasta este o linie internațională, așa că pașaportul este obligatoriu.

Trenul ”Canadianul”, Canada

Ultimul tren transcontinental al Canadei este o sărbătoare a peisajelor uluitoare ale țării.

Pe parcursul a patru zile și 4.463 de kilometri, acest tren operat de VIA Rail conectează Toronto cu Vancouver prin păduri, lacuri și prerii aparent nesfârșite. Dar dacă vă îndreptați spre vest, trenul păstrează ce este mai bun pentru final, în timp ce urcă și peste Munții Stâncoși pentru a ajunge la destinația de pe Coasta Pacificului.

The Canadian, Canada
The Canadian, Canada Foto: Wikipedia

În această epocă a comunicării instantanee și a călătoriilor aeriene, ”Canadianul” este o întoarcere la o altă perioadă. Trenul în sine este o întoarcere în timp, folosind vagoane frumoase de pasageri și dormitoare din oțel inoxidabil din anii 1950, cu cabine spațioase și vagoane cu dom panoramic, care oferă o fereastră specială asupra peisajelor uimitoare ale Canadei.

Trenulețul galben, Franța

Sus, în Pirinei, unde granițele Franței și ale regiunii Spaniei Catalunia se întâlnesc, o cale ferată spectaculoasă și neobișnuită urcă prin chei înguste și se înalță peste văi adânci pentru a ajunge la singurul teritoriu francez din Peninsula Iberică.

Denumită oficial Ligne de Cerdagne după regiunea pe care o deservește, este mai cunoscut sub numele de „Trenulețul galben” sau chiar „Metroul Pirineilor”.

Cea mai spectaculoasă parte a traseului de 63 de kilometri este urcarea de la Villefranche-de-Conflent, un oraș fortificat, sit al Patrimoniului Mondial UNESCO, la vest de Perpignan, până la Odeillo-Font-Romeu.

Construită între 1903 și 1909, linia are ca punct culminant remarcabilul Pont Gisclard, singurul pod suspendat feroviar din Franța.

Trenulețul galben, Franța
Trenulețul galben, Franța Foto: Wikipedia

The TranzAlpine, Noua Zeelandă

Noua Zeelandă este departe de a fi un teritoriu ideal pentru trenuri, dar se poate lăuda cu ceea ce este, fără îndoială, una dintre cele mai grozave călătorii feroviare din lume. Legând orașul Christchurch cu Greymouth de pe Insula de Sud a Noii Zeelande, TranzAlpine are nevoie de patru ore și jumătate pentru a parcurge doar 224 de kilometri.

The TranzAlpine, Noua Zeelandă
The TranzAlpine, Noua Zeelandă Foto: Wikipedia

Pentru o experiență mai bogată, pasagerii TranzAlpine pot asculta acum un comentariu audio declanșat de GPS în engleză și mandarină, împărtășind povești și fapte despre locurile de-a lungul traseului, țara și cultura sa.

ADVERTISEMENT