Cluburile mari ale Europei iau anual sume imense de la sponsorii tehnici, firmele care le pun la dispoziție echipamentul de joc. La acest capitol lider autoritar este Real Madrid, urmată la o distanță de 15 milioane de euro de rivala din La Liga, Barcelona.
În România, singura despre care se poate spune că are un contract avantajos este echipa națională, restul de echipe câștigând sume modice sau fiind doar aprovizionate cu echipament fără să primească vreun ban. Iar unele chiar plăteau pentru această ”onoare”.
”Campioana” absolută la acest capitol, este Real Madrid. Cea mai galonată formație de club din lume (13 Ligi ale Campionilor câștigate), domină acest top. ”Los Blancos” au un contract de sponsorizare cu firma germană Adidas, iar aceasta ”varsă” în conturile clubului condus de Florentino Perez 120 de milioane de euro anual!
Locul secund vine tot din Spania, de la marea rivală a Realului, Barcelona, care are contract cu marea rivală a Adidas-ului, americanii de la Nike. Firma din Statele Unite oferă, în acest moment, 105 milioane de euro pe an pentru contractul cu Messi și compania.
Podiumul este completat tot de o echipă sponsorizată de nemții de la Adidas: 84 de milioane de euro anual încasează Manchester United pentru un contract care va dura până în 2026.
Interesant este că ultima echipă din Top 10, Juventus Torino, încasează de la aceeași Adidas o sumă care este mai mică de jumătate decât ceea ce ia Real Madrid: 51 de milioane de euro anual ia clubul care îl deține pe ”mașina de făcut bani” Cristiano Ronaldo.
Top 10 încasări anuale de la sponsorii tehnici:
1. Real Madrid- 120 milioane / Adidas
2. FC Barcelona – 105 milioane / Nike
3. Manchester United – 84 milioane / Adidas
4. Paris Saint Germain – 75 milioane / Nike
5. Manchester City – 73 milioane / Puma
6. Arsenal – 68 milioane / Adidas
7. Chelsea- 67 milioane / Nike
8. Bayern Munchen – 60 milioane / Adidas
9. Liverpool – 52 milioane / New Balance
10. Juventus – 51 milioane / Adidas
La noi în țară, situația este dezastruoasă la acest capitol. Pe scurt, încasările de la firmele de echipament sportiv nu există! Sunt doar trei formații care, în acest moment, primesc sume de bani de la sponsorul tehnic: e vorba de FCSB, care încasează o sumă modică de la Nike, Dinamo, care face același lucru de la Macron, și Craova, de la Joma.
În rest, nimic! Oricum, Dinamo, spre exemplu, se poate declara fericită cu situația din acest moment. Până la semnarea parteneriatului cu firma italiană (2017) ”câinii” erau ”îmbrăcați” de Nike, iar înțelegerea dintre cele două părți stipula ca Dinamo să primească gratis trei sferturi din echipamentul de care avea nevoie pentru echipa mare și pentru juniorii clubului, restul urmând să fie plătit!
Adidas, principala prezență în topul sponsorilor în clasamentul ”bogaților”, nu mai există în România de ani de zile. În schimb, Federația a reușit să obțină un parteneriat destul de avantajos cu Joma: 600.000 de euro pe an ia forul condus de Răzvan Burleanu de la firma spaniolă de echipament sportiv, acesta fiind, practic, singurul contract adevărat de sponsorizare avantajos încheiat de o entitate sportivă din România cu un sponsor tehnic.