News

Certificatele de naștere și deces vor putea fi obținute online. Schimbări preconizate de durata stării de urgență

15.04.2020 | 10:44
Certificatele de nastere si deces vor putea fi obtinute online Schimbari preconizate de durata starii de urgenta
ADVERTISEMENT

Eliberarea actelor de naștere și deces pe durata stării de urgență se va putea face pe baza unor documente trimise online. Măsura este valabilă pe durata stării de urgență și este prevăzută în decretul de prelungire a stării de urgență.

Actele de naștere și deces, emise pe baza unor documente online

Spre deosebire de decretul de acum o lună prin care președintele Iohannis a instaurat starea de urgență, decretul de prelungirea a acesteia conține un capitol nou în anexe care se referă special la actele de stare civilă.

ADVERTISEMENT

Astel, toate instituțiile publice care solicitau depunerea de documente în original sau fotocopii pentru anumite servicii prestate către populație vor trebui acum  să accepte în documente trimise în format electronic.

Instituțiile și autoritățile publice care, în exercitarea competențelor prevăzute de legislația specifică, solicită prezentarea certificatelor de stare civilă, în original și/sau fotocopii, sunt obligate să accepte extrase pentru uz oficial de pe actele de stare civilă transmise în format electronic de către serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau de oficiul de stare civilă din cadrul primăriilor unităților administrativ-teritoriale unde nu funcționează serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor”, se spune la articolul 11 din anexa decretului președintelui Iohannis.

ADVERTISEMENT

În ce privește documentele necesare emiterii certificatelor de naștere sau de deces, acestea vor putea fi trimise online sau prin fax serviciuluui de evidență a populației sau oficiului  de stare civilă.

În termen de cel mult 90 de zile de la încetarea stării de urgență, instituțiile, autoritățile publice și persoanele fizice sunt obligate să efectueze demersuri pentru depunerea documentelor prevăzute la alin. (1), în original, la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor/oficiul de stare civilă care a înregistrat actul de stare civilă”, stipulează alineatul 2 al articolului 12.

ADVERTISEMENT

În plus, prin articolul 13, au fost prelungite și termenele pentru declararea decesului unei persoane,

Pe durata stării de urgență, termenul de declarare a decesului este de 3 zile calendaristice de la încetarea din viață a persoanei, iar în situația decesului intervenit din cauze violente, termenul de 3 zile pentru declararea decesului se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator al decesului”, prevede articolul menționat.

ADVERTISEMENT

Informatizare cu forța, de frica epidemiei

Noile prevederi fac parte din măsurile de informatizare a administrației pe care statul român a trebuit să le adopte pentru a limita răspândirea coronavirusului, inclusiv prin evitarea formării de cozi la ghișeele instituțiilor de stat.

Decretul de prelungire a stării de urgență trebuie să fie supus aprobării Parlamentului în termen de 5 zile de la emitere, potrivit prevederilor Constituției. Ieri, Birourile Permanente ale Camerei Deputaților și Senatului au decis ca ședința plenului  reunit pentru votul legat de prelungirea stării de urgență să aibă loc mâine, de la ora 12

ADVERTISEMENT
Tags: