News

CFR cheltuie o sumă uriașă într-un an pentru repararea trenurilor. Unde s-au dus banii înainte de accidentul feroviar de la Galați

Accidentul feroviar de la Galaţi, în urma căruia a decedat un om, a arătat că starea garniturilor CFR este precară, în ciuda sumelor uriașe investite.
27.03.2023 | 18:02
CFR cheltuie o suma uriasa intrun an pentru repararea trenurilor Unde sau dus banii inainte de accidentul feroviar de la Galati
În urma accidentul feroviar de la Galați a murit un om Colaj: FANATIK, Sursa foto: Facebook CFR, captură video
ADVERTISEMENT

O femeie, conductorul trenului, și-a pierdut viața iar alți trei bărbați au fost răniți în urma accidentului feroviar de sâmbătă din Gara Galați. Mecanicul a declarat că locomotiva s-a accelerat brusc și că a încercat să activeze sistemul de frânare, dar acesta nu a răspuns comenzilor, iar ceasul vitezometrului locomotivei s-a blocat la 75 km/h.

Cel mai mare contract semnat de CFR a fost de peste 100 milioane lei

Polițiștii au întocmit dosar penal pentru  infracţiunile de “distrugere sau semnalizare falsă”, “ucidere din culpă” şi “vătămare corporală din culpă”. Cercetările continuă, pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs accidentul feroviar. Starea tehnică precară a locomotivei este considerată a fi o posibilă cauză pentru acest accident, lucru cu atât mai grav în condițiile în care CFR cheltuie sume uriașe pentru întreținerea, repararea și înlocuirea pieselor trenurilor.

ADVERTISEMENT

În ultimul an, conform datelor de pe platforma achizițiilor publice, consultate de FANATIK, CFR Călători SA a parafat zeci de contracte care vizează îmbuntățirea stării materialului rulant. Cel mai mare contract a fost parafat pe 4 august 2022, în valoare de 101.001.113,04 lei, numit “Servicii de reparaţie planificată tip RP, rebandajarea osiilor montate, refacere protecție anticorozivă și vopsire integrală în sistem poliuretanic, reparații/recondiționări/înlocuiri de subansamble/piese/materiale constatate pe fluxul de reparație ca necesar a fi efectuate la vagonul de călători seria 2616”.

Firma cu care s-a semnat contractul valabil 23 de luni este Electroputere VFU Pașcani. Un alt contract important, în valoare de 37.889.336,07 lei, a fost parafat pe 7 octombrie 2022, pentru “Servicii de reparaţie planificată tip RTG, înlocuire roți monobloc, osii-ax, discuri de frână, coroane disc de frână uzate complet sau defecte la osiile montate, recondiționări/înlocuiri de subansamble/piese/materiale constatate pe fluxul de reparație ca necesar a fi efectuate la vagoane de călători seria 2083”.

ADVERTISEMENT

Durata este tot de 23 de luni, iar ofertantul care a câștigat contractul este Atelierele CFR Grivița. Pe 4 iulie 2022, CFR SA a semnat cu Electroputere VFU Pașcani un contract cadru în valoare de 35.618.228,62 lei pentru “Servicii de reparaţie planificată tip RP, rebandajarea osiilor montate, refacere protecție anticorozivă și vopsire integrală în sistem poliuretanic, reparații / recondiționări / înlocuiri de subansamble / piese / materiale constatate pe fluxul de reparație ca necesar a fi efectuate la vagonul de călători seria 3616”.

CFR a cheltuit 7 milioane lei pentru ,,Servicii de revizii periodice ale instalației de măsură și înregistrare a vitezei”

Al patrulea contract ca valoare parafat de CFR în ultimul an, pe 8 iulie 2022, a fost de 17.870.518,4 lei, pentru „Servicii de reparații tip RTG la vagonul de călători seria 8987”, ofertantul câștigător fiind Atelierele CFR Grivița. Pe 15 iulie 2022, s-a semnat un contract în valoare de 17.399.958,13 lei, cu Electroputere VFU Pașcani, pentru „servicii de reparații tip RTG la vagoanele de călători seria 1090”. Pe 18 iulie 2022, s-a încheiat același tip de contract ca precedentele pentru vagoanele de călători seria 1070, în valoare de 15.548.330,24 lei, cu Electroputere VFU Pașcani.

ADVERTISEMENT

Pe 28 septembrie 2022, CFR a semnat un contract de 13.689.309,09 lei cu Ateliere Griviţa pentru reparaţiile vagoanelor de călători seria 1983. Pe 4 august 2022, CFR a încheiat un contract de 13.656.000 lei, cu Electroputere VFU Pașcani pentru “Serviciul reparare osii motoare şi libere pentru boghiurile automotoarelor DESIRO SR 20 D”. Pentru alte două tipuri de vagoane s-au mai încheit contract de 11.081.248,95 lei (23 iunie 2022) şi de 10.528.793,96 lei (14 februarie 2023).

Pe 6 iulie 2022, CFR a parafat un contract de 7.573.502,28 lei pentru ,,Servicii de revizii periodice ale instalației de măsură și înregistrare a vitezei, siguranță, vigilență și control a vitezei trenurilor, tip IVMS, servicii de revizii periodice ale instalației de înregistrare consum combustibil, tip ICL și servicii de revizii periodice ale contorului electronic monofazat de energie electrică pentru locomotive, tip CEL 02-100 V”.

ADVERTISEMENT

CFR a investit aproximativ 75 milioane euro

CFR a postat, pe 14 ianuarie 2023, conform datelor consultate de FANATIK, un anunț de participare la o licitație pentru atribuirea contractului „Piese pentru automotoare Desiro SR 20D” în valoare de 6.36623.322 lei. Un alt anunț de participare a fost publicat pe 11 martie 2023 și vizează contractul „Elemente elastice cu 3 și 5 straturi de cauciuc pentru suspensia locomotivelor electrice”, în valoare de 3.580.000 lei.

Pe 19 august 2022, CFR a parafat un contract în valoare de 2.010.290 lei pentru ,,Elemente elastice metal-cauciuc pentru locomotive electrice de 5100kW și 3400kW”. Pe 27 iulie 2022, s-a încheiat contractul de 9.108.000 lei pentru „Saboți de frână tip S1 pentru vagoane de călători”, iar pe 28 iulie 2022 s-a încheiat un contract de 2.906.689 lei pentru „Piese pentru automotoare Desiro SR 20D”.

Contractele parafate în ultimele 12 luni de CFR, cu valori între 1,5 milioane lei și 101 milioane lei, însumează 333 milioane  lei, adică aproximativ 68 milioane de euro. Există, însă, și contracte mai mici, care duc nivelul investițiilor CFR în reparațiile și întreținerea locomotivelor și vagoanelor  la aproximativ 75 milioane de euro pe an.

ADVERTISEMENT