News

CFR, o afacere de familie. Aproape jumătate dintre directori au soțiile angajate la compania de stat. Explicațiile conducerii: ”Rudele au prioritate”

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pare să fi devenit o afacere de familie. Aproape jumătate dintre directorii aflați la conducerea centrală au soțiile (sau soții) angajate în cadrul companiei.
26.08.2022 | 10:33
CFR o afacere de familie Aproape jumatate dintre directori au sotiile angajate la compania de stat Explicatiile conducerii Rudele au prioritate
CFR traversează o perioadă dificilă, însă noua conducere promite că va moderniza transportul feroviar / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Directorul general, unul dintre adjuncții lui și alți opt directori din structura centrală a CFR SA au soțiile (soții) angajate la compania feroviară sau la alte societăți care lucrează în mod direct cu societatea de stat. Situația este considerată una firească de conducerea CFR, care nu consideră că există un conflict de interese în acest caz.

CFR SA are datorii de peste un miliard de lei

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA este o societate pe acțiuni, în care statul român deține 100% din afacere. În ultimii trei ani (1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2021), compania a înregistrat pierderi de peste 300 de milioane de lei, iar datoriile au ajuns la peste un miliard de lei. Chiar și așa, situația este mult mai bună față de perioada 2009-2010, atunci când CFR avea pierderi de un miliard de lei pe an și datorii de 18 miliarde de lei.

ADVERTISEMENT

Cu o infrastructură învechită și întârzieri mari la cursele mai lungi, CFR a încercat o revigorare a imaginii companiei, prin aducerea unor directori noi, în frunte cu noul șef al companiei, Ion Simu-Alexandru, numit în funcție la sfârșitul anului trecut.

Soția directorului general al CFR lucrează la Căi Ferate Timișoara

Ion Simu-Alexandru a lucrat, anul trecut, la sucursala regională CF Timișoara, unde a câștigat, în total, 90.668 de lei. Tot la CF Timișoara lucrează și soția lui, Ramona Simu-Alexandru, pe un salariu anual de 36.786 lei. Simu a fost numit director general al CN CFR SA pe data de 17 decembrie 2021.

ADVERTISEMENT

Cazul directorului general nu este singular, ba chiar din contră. FANATIK a identificat 10 directori doar la nivel central, care îi au ca subalterni pe propriii parteneri de viață.

Cultura ”nepotismului” în compania feroviară națională nu este doar permisă, ci chiar încurajată, recunosc inclusiv reprezentanții CFR SA. Argumentul invocat este acela că CFR SA, deși este companie de stat, funcționează ca societate comercială pe acțiuni, iar angajații nu au statut de funcționari publici.

ADVERTISEMENT

Reacție oficială CFR: ”Statutul companiei nu interzice raporturile ierarhice directe între soți”

”Menționăm faptul că, Statutul companiei nu interzice raporturile ierarhice directe, în cazul în care salariații sunt soți sau rude de gradul 1, așa cum este prevăzut în cazul funcționarilor publici.

Pe de altă parte, Contractul Colectiv de Muncă (CCM) al CNCF „CFR” SA, înregistrat la ITM cu nr. 178/2019, în vigoare la data prezentei, prevede la Art. 36 (5) ca „… în cazul în care la concursul/examenul pentru angajare se obțin rezultate egale, membrii de familie (soț, soție, copii) ai salariaților companiei au prioritate la ocuparea postului”, se arată într-un răspuns al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT

De asemenea, spun reprezentanții CFR SA, conform Constituției României (art 41, al.1), ”dreptul la muncă nu poate fi îngrădit”, iar ”alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupației, precum și a locului de muncă este liberă”.

Conform informațiilor obținute de FANATIK de la Ministerul Finanțelor, CFR SA are, în prezent, peste 22.000 de angajați, capitaluri proprii de 2,6 miliarde lei, iar cifra de afaceri, în 2021, a fost de aproape un miliard de lei. Administratorii societății sunt: Gabriel Popa, Laura Diana Girla, Mihaela Mocanu și Ionel Sabin Emil Bociu, care sunt și membrii în Consiliul de Administrație din partea statului român.

Lista directorilor din structura centrală ai căror soții lucrează în domeniul feroviar

Alți directori din structura centrală care își au partenerii de viață subalterni ierarhic sau lucrează la societăți-satelit al CFR sunt (salariile sunt calculate anual și corespund declarațiilor de avere pentru anul fiscal 2021):

Cristian Udrea, revizor general de siguranța circulației feroviare. A lucrat la sucursala regională CF Timișoara ca șef serviciu, a câștigat 75.062 lei. Soția lui, Maria Ionela Udrea lucrează ca economist la CF Timișoara și a câștigat 43.200 lei.

Petru Cesa, director general adjunct tehnic, câștigă 98.717, anual. Soția lui, Ionela Cesa, lucrează la SC Informatică Feroviară SA, cu sediul la Gara de Nord, pe un salariu de 45.654 lei.

Domnica Luican, director de resurse umane. Anul trecut, ea a lucrat ca economist specialist la CFR SA, unde a fost recompensată cu 55.460 lei. Este căsătorită cu Lucian Costel, conductor VD, iar acesta încasează 27.000 de lei pe an.

Antonel Horia Mărunțiș, director linii. Câștigă 119.872 de lei pe an, iar soția lui, Tatiana Mărunțiș, este inginer la sucursala CF București, cu un salariu de 42.721 de lei.

Ioan Pop, director Instalații, câștigă de la CFR un salariu anual de 86.280 de lei. Este căsătorit cu Anișoara Pop, angajată la sucursala regională Căi Ferate Cluj, cu un salariu de 62.256 lei.

Manuela Badea, director Pregătire Proiecte cu Finanțare Externă, pe un salariu de 101.759 lei. Soțul șefei de la CFR lucrează la Autoritatea Feroviară Română AFER București, având un salariu de 84.178 de lei.

Iulian Florin Mantescu, director financiar la CFR SA. Salariul anual, în 2021, a fost de 118.855 de lei. El este căsătorit cu Mantescu Cristina, angajată la SNTFC CFR Călători SA Archives, pe un salariu de 121.958 de lei.

Aurelian Oneci, director Dezvoltare Proiecte Feroviare, pe un salariu de 89.546 de lei. Soția lui, Livia Sorana Oneci apare în declarația de avere cu un venit de 32.309 euro de la SNTFC CFR Călători SA Archives și de 54.018 lei, de la Ministerul Transporturilor.

Valentin Dorobanțu, director Strategie Reglementări și Reprezentare Externă, are un salariu de 119.744 de lei, iar soția lui lucrează la SC Informatică Feroviară SA, de unde primește 66.220 de lei.

CFR, marcat de scandaluri după ’90

CFR, un adevărat colos în timpul industrializării din timpul regimului comunist, s-a prăbușit începând cu anii ’90, când comerțul cu mașini la mâna a doua și apariția unor firme de transport auto au dus la o restrângere continuă a activității acestuia.

Anii 2000 au fost marcați de un scandal uriaș de corupție, al cărui protagonist a fost ex-directorul companiei, Mihai Necolaiciuc. Acesta a fost acuzat de procurorii DNA de abuz în serviciu, cu un prejudiciu de 57 de milioane de euro, după ce ar fi umflat prețurile produselor și echipamentelor care au fost folosite la renovarea complexului Astoria.

Un sac de ciment fusese achiziționat de companie cu 3,6 milioane lei vechi, în timp ce pentru un metru pătrat de mochetă s-a plătit 6 milioane de lei vechi. Necolaiciuc a fost condamnat la 8 ani de închisoare și prins în SUA, după ce autoritățile române au cerut ajutorul FBI.

Conducerea CFR anunță prima investiție importantă prin PNRR

În prezent, CFR este în plin proces de modernizare. Zilele trecute, directorul companiei a anunțat cea mai mare finanțare primită prin programul PNRR: 8,7 miliarde de lei pentru refacerea liniei Caransebeș – Timișoara – Arad (162 km).

Conform raportului de activitate pe anul 2021, statul român finanțează din bani publici transportul feroviar, în două domenii de bază: infrastructura (statul este proprietarul infrastructurii feroviare) și serviciile publice de transport (statul impune limite maxime tarifare a serviciilor publice de transport).

ADVERTISEMENT
Tags: