Fotbal international

Chapecoense, zbor frânt! Patru ani de la tragedia care a îndurerat lumea: “Am crezut că îl aud pe Dumnezeu”

27.11.2020 | 21:00
Chapecoense zbor frant Patru ani de la tragedia care a indurerat lumea Am crezut ca il aud pe Dumnezeu
Chapecoense, zbor frânt! Patru ani de la tragedia care a îndurerat lumea: "Am crezut că îl aud pe Dumnezeu"
ADVERTISEMENT

Se împlinesc 4 ani de la dezastrul care a îndurerat nu numai o națiune, dar o lume întreagă. Brazilia plânge încă fotbaliștii, ca și pe toți cei care au pierit în prăbușirea avionului ce-i ducea spre finala Cupei Sudamericane. 

28 noiembrie 2016, ora 13:23. 22 de fotbaliști ai lui Chapecoense, alături de 23 de membri ai staff-ului, 21 de jurnaliști, doi invitați speciali și alti 4 membri ai echipajului se îmbarcă la Sao Paolo în cursa charter a companiei venezuelene LaMia, zborul 2933 de la Santa Cruz cu direcția Medellin, Columbia…

ADVERTISEMENT

16:50. Avionul aterizează la Santa Cruz, Bolivia, de unde mai erau de străbătut încă 2.960 de kilometri dintr-un total de aproape 5.000…

Chapecoense, zbor frânt! Patru ani de la tragedia care a îndurerat lumea! Cronologia dezastrului

18:18. Echipa braziliană se îmbarcă și decolează la bordul aeronavei Avro RJ85, în serviciu din 1999 și folosită de naționala Argentinei cu doar 18 zile înainte…

ADVERTISEMENT

Decolarea din Santa Cruz a fost întârziată de un fotbalist care a insistat să scoată un joc video dintr-un bagaj aflat în cală și care avea să schimbe planul de zbor. Și soarta tuturor…

…Pentru că escala pe aeroportul Cobija, de la granița cu Bolivia, destinată realimentării cu combustibil fusese compromisă, deoarece micuțul aeroport urma să se închidă înainte ca aeronava să mai poată ajunge.

ADVERTISEMENT

Așa că echipajului condus de Miguel Quiroga îi este respins planul de zbor de către Autoritatea Aeriană Boliviană, deoarece autonomia de zbor a aeronavei ar fi fost aproape de limita maximă (3.000 de km). La presiunea echipei braziliene, bolivienii aprobă, până la urmă, planul de zbor cu condiția ca aeronava să facă o escală pentru realimentare la Bogota, aflată la 2.700 de km de Santa Cruz. Ceea ce nu s-a mai întâmplat niciodată.

20:53. Căpitanul aeronavei, Miguel Quiroga, raportează o defecțiune electrică și pierderi de combustibil la intrarea în spațiul aerian columbian, între orașele La Ceja și La Union.

ADVERTISEMENT

21:30. Aeronava RJ85 se pregătește de aterizare și reduce din altitudine, moment în care un alt avion este redirecționat către aeroportul din Medellin, din cauza unor pierderi de combustibil, iar zborul LaMia 2933 trebuie să își aștepte rândul pentru a ateriza.

21:43. Controlorii de trafic aerian instruiesc echipajul avionului RJ85 să efectueze un „zbor în buclă” și să aștepte acceptul de a ateriza. Acest zbor în cerc a însemnat un adaos de 100 de km.

21:49. Echipajul de pe aeronava La Mia solicită din nou prioritate pentru aterizare, din cauza unor „probleme cu combustibilul”. Căpitanului i se transmite că va primi „intrucțiunile pentru aterizare în aproximativ șapte minute”.

21:52. Căpitanul Miguel Quiroga cere imperios aterizare de urgență, din cauza lipsei de combustibil.

21:53. Cele două motoare de pe aripa dreaptă rămân fără kerosen și iau foc.

21:55. Și celelalte două motoare, de pe stânga, cedează și avionul dispare de pe radar la altitudinea de 2.700 de metri, în timp ce pierdea altitudine și se îndrepta către un lanț muntos aflat la circa 18 kilometri de aeroportul din Medellin.

21:59. Aeronava LaMia RJ85 se zdrobește de vârful Cerro Gordo, la 2.600 metri altitudine.

Așa s-a transformat cea mai importantă zi din istoria lui Chapecoense, care trebuia să joace la Medellin cu Atletico National în prima manșă a finalei Copa Sudamericana, în una dintre cele mai mari tragedii din istoria fotbalului. Au murit atunci 71 din cei 77 de pasageri, 19 din cei 22 de fotbaliști ai lui Chapecoense.

Au fost 6 supraviețuitori…

Primul supraviețuitor care a ajuns la spital, după 4 ore de la prăbușire, a fost fundașul stânga Alan Ruschel, ultimul salvat fiind fundașul Helio Hermito Zampier Neto, scos dintre resturile avionului după 5 ore. Portarul de rezervă Jakson Follmann a suferit o intervenție chirurgicală care i-a salvat viața, dar i s-a amputat un picior.

Singurul jurnalist care a supraviețuit dezastrului aerian a avut un destin tragic. Rafael Henzel, cunoscut om de radio în Brazilia, scăpat atunci cu doar 20 de zile de spitalizare, avea să sufere un infarct fatal pe 26 martie 2019, la doar 46 de ani, în timp ce juca un meci de fotbal cu niște prieteni…

Ceilalți supraviețuitori au fost o stewardesă și un pasager, angajat al unei companii boliviene contractată de LaMia pentru a efectua lucrări de mentenanță ale aeronavelor și care a declarat că echipajul nu a făcut niciun fel de anunț cu privire la situația de urgență în care se aflau…

Destinul a salvat 9 jucători, care nu s-au suit în avionul morții:

  • Portarul Marcelo Boeck nu s-a aflat în avionul morții pentru că era ziua lui de naștere, împlinea 32 de ani pe 28 noiembrie 2016;
  • Portarul Nivaldo, unul dintre cei mai vechi jucători ai lui „Chape”, a rămas în Brazilia pentru a pregăti special ultimul meci al sezonului, pentru că era cel cu numărul 300 din cariera sa;
  •  Mijlocașul Alejandro Martinuccio era accidentat;
  •  Fiul antrenorului Luiz Carlos Saroli, atacant de 17 ani abia promovat la prima echipă, Matheus Saroli, și-a pierdut… pașaportul!
  • Ceilalți cinci nu au fost convocați pentru meciul respectiv.

„Chape” renaște din propria cenușă

„Chape” este în liga a doua braziliană, dar are mari șanse să promoveze, situându-se acum pe primul loc după 22 de etape, cu 47 de puncte, 7 peste America MG și cu doar 6 goluri primite, de departe cea mai bună apărare din Serie B. Competiția este extrem de tare, cu nu mai puțin de 20 de echipe, din care mai fac parte echipe cu tradiție, precum Botafogo, Figueirense sau Cruzeiro.

„Motoarele avionului s-au oprit și luminile s-au oprit. Avionul nu căzut brusc, ci pierdea ușor din altitudine. Nu îmi amintesc momentul prăbușirii pentru că deja leșinasem. Când m-am trezit era întuneric beznă și cumplit de frig. Am strigat «Ajutor! Nu vreau să mor!»… Cei care erau încă în viață au început și ei să urle după ajutor. A trecut parcă o veșnicie până când au ajuns salvatorii…. am crezut atunci că îl aud pe Dumnezeu”, Jakson Follmann, portarul lui Chapecoense

  • 1973 este anul în care a fost fondat clubul Chapecoense
ADVERTISEMENT
Tags: