China este pregătită să intre în cursa turismului spațial, iar planurile companiei care va trimite oameni în spațiu sunt extrem de ambițioase.
CAS Space, divizia comercială a Chinese Academy of Sciences, lucrează deja la dezvoltarea unor rachete pentru a trimite pe orbită sateliți comerciali. În paralel, a anunțat și că vrea să trimită oameni în spațiu.
Se pare că divizia CAS Space are deja în lucru o rachetă refolosibilă, alcătuită dintr-un singur modul. Aceasta seamănă cu un hibrid între rachetele Blue Origin și cele SpaceX.
Racheta chinezilor ar putea avea până la 7 pasageri, iar aceștia ar avea parte de o călătorie de aproximativ 10 minute, până deasupra liniei Karman, de la 100 de kilometri, altitudine considerată a fi limita spațiului cosmic.
Desigur, dincolo de similaritățile cu rachetele lui Elon Musk și Jeff Bezos, proiectul chinezilor este unul destul de specific.
Astfel, pentru propulsie, racheta chinezilor folosește cinci motoare Xuanyuan, alimentate de un amestec de kerosen și oxigen lichid. În comparație, racheta Blue Origin are un singur motor BE-3, alimentat cu hidrogen și oxigen, ambele în formă lichidă.
Randările disponibile la acest moment arată o serie de mici aripioare în vârful rachetei, care vor fi folosite pentru controlul acesteia în timpul reîntoarcerii pe Pământ.
De asemenea, racheta nu folosește suporți pentru a ateriza, ci se bazează pe un sistem de ”prindere”, în forma unui braț atașat la turnul de lansare.
Conceptul este similar cu cel propus de SpaceX pentru racheta Starship Super Heavy.
Capsula cu echipajul va coborî înapoi pe Pământ cu ajutorul a trei parașute de dimensiuni mari, care vor asigura o aterizare cât se poate de sigură și de lină.
Desigur, încă nu se știe dacă randările reprezintă, într-adevăr, forma finală a proiectului la care lucrează chinezii. Primele detalii reale despre această nouă rachetă ar urma să fie disponibile în 2022, când compania are de gând să efectueze un prim zbor demonstrativ.
Primul test suborbital ar urma să aibă loc în 2023, iar serviciile de turism vor fi gata să primească doritori de călătorii în spațiu în 2024.
Intervalele de timp propuse de compania chineză sunt cel puțin ambițioase. New Shephard, naveta Blue Origin, a avut un prim zbor fără echipaj în 2015. Primii oameni de la bordul navetei au zburat abia șase ani mai târziu, timp în care au mai fost efectuate 14 lansări.
Poate că planurile chinezilor sunt cam ”din scurt”, însă cert e că această companie este susținută de o instituție de prestigiu, ce poate oferi expertiza și suportul necesare pe parcursul dezvoltării proiectului.
CAS este academia națională pentru științe naturale a Chinei și are un rol minor în industria spațială a statului. S-a ocupat, de exemplu, de dezvoltarea unor sateliți și rachete de cercetare pentru diverse experimente.
CAS Space vrea să obțină o poziție fruntașă în sectorul turismului spațial chinez, folosindu-se de tehnologiile CAS și de expertiza acestora în ceea ce privește propulsia și nu numai.
Firma a fost înființată în decembrie 2018 și a lucrat inițial la dezvoltarea unor rachete cu combustibili solizi, însă s-a orientat ulterior către sisteme de propulsie mai complexe, bazate pe combustibili lichizi, conform space.com.
CAS Space este, de fapt, doar una dintre companiile comerciale chineze care s-au lansat în ultimii ani, după ce China a deschis, în 2014, anumite zone ale segmentului spațial pentru capital privat.