Life

Cine a construit Trabantul? Este una dintre mașinile care ți-au marcat copilăria

Povestea mașinilor Trabant. Este unul dintre autoturismele care circula pe străzile din România în perioada regimului comunist.
24.11.2022 | 20:46
Cine a construit Trabantul Este una dintre masinile care tiau marcat copilaria
Povestea mașinilor Trabant. Au circulat pe străzile din România în perioada regimului comunist. Sursa foto: Pinterest.com
ADVERTISEMENT

Cine a construit Trabantul? Este una dintre mașinile care ți-au marcat copilăria, fiind vorba de un autovehicul unic în toată lumea. A fost construit pentru prima oară de o fabrică din estul Germaniei.

Povestea mașinilor Trabant. Au circulat pe străzile din România în perioada regimului comunist

Trabantul, cunoscut ca mașina de carton, a luat naștere în anul 1957 ca răspuns al Germaniei de Est față de Volkswagen Beatle, mașină care în perioada respectivă era considerată de oameni extrem de accesibilă.

ADVERTISEMENT

A fost construit până în perioada 1991 în Republica democrată Germania, la fabrica VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Ușor-ușor a câștigat simpatia oamenilor prin designul simplu și prin faptul că era foarte ușor de reparat.

Nu era nevoie de truse cu scule speciale, astfel că proprietarii nu trebuiau să apeleze la mecanici pentru reparații.

ADVERTISEMENT

Denumirea Trabantului era companion sau satelit și a fost tradus în limba germană din limba rusă. Numele are legătură cu caroseria autoturismului care era una parțial metalică, cu elemente exterioare confecționate dintr-un material denumit Duroplast.

Mai exact, este vorba de un carton presat din bumbac, reciclat și presat la rece. Pentru românii din perioada comunistă Trabantul era cea mai bună opțiunea, avea 4 locuri pentru adulți și loc pentru bagaje.

ADVERTISEMENT

De asemenea, mașina era una compactă, rapidă, stabilă în curbele luate cu viteză excesivă și cu frâne puternice. Autovehiculele au fost căutate încă din primul an de producție, iar cine comanda trebuia să aștepte de la câteva luni până la ani.

Primul Trabant, construit în mai multe variante

Primul Trabant construit de fabrica din Germania a fost P50. Este cunoscut și sub denumirea de Trabant 500, avea un motor răcit cu aer, în doi timp și cu 2 cilindrii de 18 CP. Acest model a fost construit în mai multe variante.

ADVERTISEMENT

A ieșit pe porțile fabricii în varianta breck, berlină și van, în perioada 1957-1962, și au fost vândute aproximativ 132.000 de exemplare. Durata medie a unui Trabant era de circa 28 de ani, așadar reprezenta o investiție foarte bună.

Acest model a fost un mare succes până când s-a lansat pe piață următorul tip, Trabantul 500, cu un rezervor de carburant de 20 de litri. Acesta era montat sub capotă, lângă motor. Din păcate, șoferul nu avea un ceas cu indicator de nivel pentru carburant, ci numai o simplă jojă.

Ulterior, în anul 1960 mașina a fost modernizată și a primit încă 2 cai în plus, având 20. Ceea ce este uimitor pentru acea vreme este că toate autovehiculele firmei germane aveau suspensie independentă și tracțiune față.

Potrivit 4tuning.ro, acest lucru era foarte rar pentru că toate mașinile Volkswagen aveau tracțiune pe spate. Cel mai popular model dintre toate este Trabantul 601, un model P60, care avea să fie îmbunătățit.

Mai exact, autoturismul dispune de facelift, faruri remodelate, o capotă nouă, un bord atractiv și forme mai drăguțe. Greutatea mașinii era undeva sub 650 de kilograme și putea transporta maxim 5 persoane plus bagaje.

Ultimul Trabant P601 a părăsit fabrica din Zwickau în iulie 1990, apoi germanii au profitat de Cădea Zidului Berlinului din 9 noiembrie 1989. Atunci mii de nemți au putut să achiziționeze mașini din partea de Vest.

Cât costă un Trabant în zilele noastre

În momentul de față, Trabantul se găsește foarte rar pe străzile din România și este o mașină găsită numai în garajele colecționarilor. A rămas un autoturism istoric, mai ales că în unele țări există cluburi ale colecționarilor.

Spre exemplu, un model 601 cu circa 20 de kilometri la bord, în stare perfectă de funcționare, o adevărată piesă de muzeu, poate fi achiziționat cu suma de 14.000 de euro.

În schimb, există și persoane care vând un astfel de autoturism cu aproximativ 3.000 de euro. De asemenea, un Trabant fabricat în anul 1989, cu motor de VW Polo, de 50 cai putere, în stare foarte bună, poate ajunge la prețul de 1.000 euro.

ADVERTISEMENT