News

Cine sunt șefii de la Transporturi numiți în conducerea companiei ce administrează podul Vidin-Calafat. Indemnizația uriașă încasată anual

Începând cu anul 2013, împreună cu partea bulgară, România a înființat o companie al cărui singur scop este administrarea și încasarea taxei de pod la Vidin-Calafat
17.12.2024 | 09:11
Cine sunt sefii de la Transporturi numiti in conducerea companiei ce administreaza podul VidinCalafat Indemnizatia uriasa incasata anual
Indemnizație uriașă pentru șefii din Ministerul Transporturilor. Sursa foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

„Danube Bridge Vidin Calafat AD” este firma mixtă româno-bulgară care administrează podul de peste Dunăre de la Vidin-Calafat, cu sediul central în Vidin și o sucursală în România, la Calafat. Anul trecut, sucursala din România, a declarat un profit de aproape 10 milioane de euro, în ușoară scădere față de anul anterior (3,3%) – asta la o cifră de afaceri de circa 15 milioane euro.

Șefii din Transporturi numiți în conducerea companiei din Calafat

Între 3.500 și 4.500 de autovehicule traversează zilnic Podul Vidin-Calafat, cel mai nou pod de peste Dunăre ce leagă România de Bulgaria, finalizat în urmă cu mai bine de zece ani. Compania care administrează acest obiectiv are sediul social în Vidin, Bulgaria, în țara noastră existând o sucursală a companiei, la Calafat. Datele financiare ale acestei sucursale arată o creștere constantă a veniturilor în ultimii ani, plecând de la 27,5 milioane în anul 2014 și până la o cifră de afaceri de 74 de milioane, anul trecut.

ADVERTISEMENT

Profitul companiei, care astăzi are 40 de angajați, a crescut și el constant în ultimii ani, ajungând de la 21 de milioane în anul 2014 până la 48,5 milioane în anul 2023, când scăzuse ușor de la 50,9 milioane lei în 2022, cel mai profitabil an din istoria companiei. Compania mamă este condusă de directorul executiv Iliana Ivanova. În această companie, statul român, prin Ministerul Transporturilor, numește cel puțin doi administratori. Pentru că este vorba de o companie străină, aceste numiri nu apar publicate în Monitorul Oficial, sursa de informații fiind declarațiile de avere ale oficialilor români.

Danube Bridge Vidin Calafat AD
Danube Bridge Vidin Calafat AD

Șefă la Transporturi, numită temporar în funcție

Săptămâna trecută, premierul Marcel Ciolacu a semnat numirea în funcția de secretar general al Ministerului Transporturilor a Marianei Ioniță. Numirea este una cu caracter temporar, pe o perioadă de șase luni, Mariana Ioniță ocupând funcția de director al Direcției autorizații de construire, reglementări tehnice și mediu.

ADVERTISEMENT

„Începând cu data de 1 ianuarie 2025, doamna Mariana Ioniță, director al Direcției autorizații de construire, reglementări tehnice și mediu, exercită, cu caracter temporar, funcția publică vacantă din categoria înalților funcționari publici de secretar general al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru o perioadă de 6 luni”, se arată în Decizia premierului, semnată în 13 decembrie.

De altfel, Mariana Ioniță ocupă temporar funcția de secretar general al Ministerului Transporturilor de la începutul anului 2022, funcție în care fusese numită de către premierul Nicolae Ciucă, această numire provizorie fiind repetată la fiecare șase luni de atunci. Anterior, aceasta a condus CNAIR, unde a fost numită de către premierul Ludovic Orban, fiind schimbată de la conducerea companiei de autostrăzi după un mandat de succes odată cu ieșirea USR-ului de la guvernare.

ADVERTISEMENT

Ultima declarație de avere, depusă în iunie 2024, arată că salariul încasat pentru funcția din fruntea ministerului a fost de puțin peste 100.000 lei. La această sumă se adaugă indemnizația de administrator în CA-ul CNIR în sumă de 55.000 lei, plus alți 235.000 lei, indemnizația de președinte al Consiliului de Supraveghere al Danube Bridge Calafat Vidin AD.

Practic, vorbim de o indemnizație anuală de 47.000 euro, care anul trecut a fost cu 10.000 de lei peste valoarea indemnizației încasate în anul anterior, ce s-a ridicat atunci la 224.000 lei. În anul 2020, când a fost numită director al CNAIR, suma declarată a fost de doar 1.500 lei. Totuși, această indemnizație de conducere apare încă din anul 2016, în declarația de avere din 2017 menționând suma de 117.000 lei, asta în condițiile în care salariul din minister era de doar 48.000 lei la acea dată.

ADVERTISEMENT

În ultima declarație de avere, Mariana Ioniță menționează depozite în lei de peste 750.000 lei, plus circa 40.000 de euro, însă la capitolul bunuri aceasta menționează un apartamente de 60 mp, achiziționat în 1999, și un autoturism Skoda. Până anul acesta au fost singurele bunuri menționate, după o carieră întreagă petrecută în funcții de conducere la stat. Anul acesta au apărut și două case, plus alte terenuri, însă acestea din urmă au fost moștenite.

Totuși, în anul 2020, publicația Newsweek a scris că Mariana Ioniță a achiziționat o vilă ANL, instituție pe care a condus-o chiar, vilă care nu apare menționată în niciuna din declarațiile sale de avere. Sursa citată menționează că este vorba de una dintre casele construite în apropierea Romexpo, lucru care nu a fost negat de șefa din MT, care a precizat doar că locuința a fost achiziționată de la un proprietar privat.

Ionița Mariana
Ionița Mariana, declarație de avere iunie 2024

Apropiat al ministrului Grindeanu, numit și el în conducerea companiei

Tot din conducerea companiei Danube Bridge Calafat Vidin AD mai face parte și Cristian Anton, chiar directorul de cabinet al ministrului Sorin Grindeanu. Fost consilier local în Timișoara, unde a fost ales în anul 2008 pe listele PSD, Cristian Anton este unul dintre cei mai bine plătiți bugetari, având un venit anual de circa 600.000 lei, bani încasați doar de la stat.

Astfel, de la minister acesta a încasat anul trecut un salariu de 47.000 lei, la care se adaugă alți 263.000 lei, salariul încasat de la Autoritatea Rutieră Română, acolo unde conduce departamentul juridic.

Oficialul face parte din trei consilii de administrație. Vorbim în primul rând de Danube Bridge Calafat Vidin AD, unde anul trecut a beneficiat de o indemnizație de 235.000 lei, la care se adaugă Aeroportul Traian Vuia din Timișoara și Ecoaqua SA, operatorul de apă și canalizare din județul Călărași. De la ultimele două companii de stat, Cristian Anton a încasat indemnizații în valoare de 55.000 lei.

Anton Cristian declarație de avere 2024
Anton Cristian declarație de avere 2024

Astfel că, în total, anul trecut acesta a avut un venit de circa 610.000 lei, adică puțin peste 50.000 de lei lunar. Numele lui Cristian Anton apare în stenogramele din dosarul Otopeni, însă acesta a explicat că era o conversație cu mai multe persoane care încercau să obțină o audiență la ministrul transporturilor.

În ciuda acestor venituri importante, potrivit declarației de avere depuse în iunie, Anton Cristian are în bancă doar 12.000 lei, cu datorii de 135.000 euro. Ce-i drept, anul trecut acesta a cumpărat un apartamente de 62 mp în Capitală, plus o casă de vacanță în localitatea Sasca, din Caraș-Severin.

ADVERTISEMENT