News

Circulația trotinetelor, supravegheată mai atent. Ce atribuții ar putea primi Poliția Locală cu privire la vehiculele electrice

Creșterea numărului de accidente în care sunt implicate trotinetele electrice determină parlamentarii să ia măsuri mai stricte de reglementare a circulației acestora.
24.05.2023 | 09:33
Circulatia trotinetelor supravegheata mai atent Ce atributii ar putea primi Politia Locala cu privire la vehiculele electrice
Poliția locală va putea să-i sancționeze pe conducători de trotinete/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Apariția trotinetelor electrice pe străzile și, mai ales, pe trotuarele din România a survenit pe fondul unui vid de reglementare a circulației acestora, ceea ce a îngreunat implementarea unor măsuri punitive la adresa celor care circulă cu aceste vehicule într-un mod care pune în pericol siguranța șoferilor și pietonilor.

Poliția locală va putea amenda conducătorii de trotinete

Problema a fost remediată parțial la începutul anului trecut prin modificarea Codului Rutier, astfel încât să fie menționate explicit obligațiile celor care conduc trotinete electrice. Modificarea, adoptată prin OUG 1/2022, impunea acestora obligații similare celor care circulă cu bicicletele. Astfel, erau socotite contravenții următoarele fapte:

ADVERTISEMENT

conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circula cu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligației de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament.

Însă cu această modificare, problema nu a fost rezolvată decât parțial întrucât nu era limpede cine sunt persoanele abilitate de lege să aplice amenzile pentru aceste contravenții. Atribuțiile poliției naționale sunt clare în această privință, însă Legea poliției locale nu a fost modificată în consecință, astfel că această categorie nu are bază legală pentru aplicarea amenzilor pentru trotinetiști, deși o poate face pentru bicicliști.

ADVERTISEMENT

Printr-un proiect de lege depus la Senat de către un grup de 31 de deputați PNL se propune ca acest lucru să fie prevăzut explicit în Legea 155/2010 printr-o modificare a articolului 7, litera j care să prevadă că poliția locală „constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, bicicliști, conducători de mopede, trotinete electrice și vehicule cu tracțiune animală.

Restricții din ce în ce mai mari în ce privește trotinetele

Apariția trotinetelor electrice și a accidentelor în care sunt implicați trotinetiști au determinași unele administrații locale să reglementeze circulația acestora. De exemplu, Primăria Capitalei a interzis circulația acestora pe aleile din parcuri și grădini publice, iar pe trotuare este permisă doar pe pistele pentru biciclete.

ADVERTISEMENT

Unde nu există piste de biciclete, trotinetele electrice vor putea circula doar pe sectoarele de drum cu limită de viteză de 50 km/h, dar pentru trotinete această limită este fixată la 25 km/h. În unele zone este chiar mai mică, acolo unde municipalitatea a decis că riscul de accidentare al pietonilor este mai mare.

Sunt impuse și obligații operatorilor privați care închiriază trotinete electrice, aceștia fiind nevoiți să obțină licență de funcționare de la primărie și să plătească o taxă. De asemenea, sunt prevăzute și amenzi pentru cei care lasă trotinetele în stații de autobuz, pe spațiile verzi sau pe carosabil.

ADVERTISEMENT

În alte orașe, măsurile au fost chiar mai drastice. La Paris s-a decis interzicerea închirierii lor după ce o majoritate covârșitoare a celor care s-au prezentat la un referendum local au votat în favoarea acestei măsuri. Închirierea trotinetelor în capitala Franței a devenit posibilă din 2018, însă în numai cinci ani parizienii au devenit exasperați de modul haotic în care sunt conduse.

ADVERTISEMENT