De la 1 noiembrie a intrat în vigoare o compensare a facturilor la gaze naturale și energie electrică, aceasta urmând să se aplice în rândul facturilor emise în decembrie.
Vicepreședintele ANRE a anunțat la începutul lunii septembrie că românii ar putea să aibă facturi duble la gaze naturale în această iarnă.
“În ultimele trei-patru săptămâni, am văzut că clienții de la șapte furnizori au ajuns în situația de a fi transferați în ultima instanță la alt furnizor.
În acest caz, în ultima lună, motivele sunt simple: evoluția prețurilor este în creștere, iar acești furnizori nu mai pot să finanțeze activitatea de a cumpăra.
Cei șapte furnizori au abandonat 50.000 de clienți și avem informări că încă doi furnizori că încă 14.000 de clienți să ajungă să fie furnizați în regim de urgență.
Pare că nu se mai oprește. 90% dintre clienți sunt la doi furnizori mari. 10% dintre clienții, adică 400.000 de gospodării sunt la diverși furnizori, de dimensiuni mici.
Aceștia au apărut în două valuri, primul val a fost atunci când s-a permis construirea de rețele locale de distribuție de gaze naturale și acești distribuitori au devenit și furnizori. Aceștia au probleme și renunță la furnizare, dar nu la distribuție.
Cealaltă categorie este cea apărută după liberalizarea din 2017, din păcate și din această categorie găsim companii cărora deja le-am retras licența.
În mod normal furnizorul care renunță la clienți are obligativitatea să îi notifice, încercăm să comunicăm și noi. Din punctul lor de vedere, nu se întâmplă nicio problemă cu alimentarea de gaze.
Din prima zi din care acești furnizori nu mai au dreptul de activa pe această piață, furnizorul de ultimă instanță îi preia.
Avem un regulament de desemnare și funcționare a acestui mecanism de preluare a clienților de către furnizorii de ultimă instanță.
Acesta prevede că în momentul în care pe lista de furnizori de ultimă instanță nu mai este niciunul, deja 3 s-au retras, ANRE are dreptul să aloce acești clienți în funcție de cota de piață a acestor furnizori.
Dacă Engie nu va mai fi din 15 un furnizor de ultimă instanță, practic cei 50.000 plus încă 15.000 de clienți ar trebui să fie transferați la unul dintre furnizorii de pe lista rămasă.
Mai sunt 3 furnizori, dintre care unul are doar 87.000 de clienți, deci nu are capacitatea să mai primească încă aproape 65.000 de clienți.
Atunci, acești clienți care în luna noiembrie au fost transferați la Engie, vor rămâne la Engie, chiar dacă ei nu vor mai fi furnizori de ultimă instanță”, a declarat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE.