News
notix pixel id

CNA, în război cu propaganda anti-vaccinistă. Mircea Toma: “Televiziunile trebuie să facă diferenţa între dezinformare şi dreptul la opinie”

Numărul morților cauzate de Coronavirus este în creștere, propaganda anti-vaccinistă promovată de unele posturi TV a atins cote îngrijorătoare, iar membrul CNA Mircea Toma a explicat, în exclusivitate pentru FANATIK, strategia de prevenire a mesajelor care afectează combaterea pandemiei
28.10.2021 | 16:22
CNA, în război cu propaganda anti-vaccinistă. Mircea Toma:
CNA, în război cu propaganda anti-vaccinistă. Mircea Toma: "Televiziunile trebuie să se facă diferenţa între dezinformare şi dreptul la opinie"
ADVERTISEMENT

– Domnule Mircea Toma, care este cheia rezolvării problemei propagandei anti-vacciniste?

Ca și în cazul pandemiei, mi se pare firesc să încercăm să prevenim, să sfătuim, să administrăm o „doză” și ulterior să o creștem, până când simptomele vor dispărea.

– Politicieni, preoți anti-vacciniști și invitați proveniți din alte domenii ale vieții sociale promovează mesaje împotriva măsurilor de protecție în fața pandemiei Coronavirusului, la radio și la TV. Care este reacția CNA-ului?

În peisajul public există un pachet de mesaje construite pentru a sabota nu doar vaccinarea, ci mai multe metode de protecție și de combatere a pandemiei. Așa cum a apărut o discuție legată de modul în care a apărut virusul, există și o polemică pe tema felului în care s-au născut aceste mesaje. Noi discutăm, însă, despre virusul mesajelor.

ADVERTISEMENT

– Puteți exemplifica factorii de dezinformare prezenți în mass-media?

În România există câteva personaje care sunt invitate frecvent în studiourile și pe platourile unor televiziuni, dar și la microfoanele unor posturi de radio. Nu voi exemplifica, dar opțiunea selectării acestor persoane ține de responsabilitatea editorială a fiecărui post și a realizatorilor de emisiuni. Când discutăm despre „responsabilitatea editorială”, ne punem în pielea celui care invită asemenea persoane în studio.

Psihologul Mircea Toma, membru al CNA (sursa hepta.ro)
Psihologul Mircea Toma, membru al CNA (sursa hepta.ro)

Mircea Toma, membru CNA: „Nu e o bucurie să amendezi. Vrem să prevenim apariția mesajelor care contribuie la moartea oamenilor”

– Dacă rata infectărilor și a deceselor se va mări, iar optica unor posturi radio & TV nu se va modifica, sancțiunile dictate de CNA vor crește, la rândul lor?

ADVERTISEMENT

Nu e o bucurie să dai amenzi. Așa cum spuneam, noi încercăm să prevenim aceste derapaje. Este, însă, tragic să vezi la televizor lucruri care contribuie la moartea unor oameni.

-În ce constă motivația acestor mesaje?

Nu putem vorbi despre cauzalitate, deoarece în fenomentele sociale nu există reacții ca în fizică. Dar, aceste mesaje contribuie la starea generală de fapt. În consecință, cu toată durerea, trebuie să ridici securea amenzilor mai sus.

ADVERTISEMENT

– Care au fost pașii, în acest proces complicat?

La început, am prevenit societățile media, le-am trimis scrisori și am invitat reprezentanții lor la CNA. Pentru cei care nu au înțeles, au intrat în vigoare amenzile. Precizez că sancțiunile au fost dictate, analizând toate emisiunile din perioada iunie – septembrie, care se adunaseră din pricina unei pauze în activitatea CNA-ului. În continuare, vom aplica principiul progresivității. În speță, recidiva va fi sancționată mai aspru și ascendent.

„Infodemia”, la concurență cu pandemia

– Ce personalități publice s-au făcut remarcate prin pozițiile adoptate împotriva măsurilor de prevenire și de combatere a pandemiei?

ADVERTISEMENT

Este o listă restrânsă de astfel de persoane invitate permanent la emisiuni și n-am să le nominalizez. Însă, membrii CNA au fost de acord cu câteva inițiative adoptate pentru a face față fenomenului „infodemiei” în pandemie.

– Termenul „infodemie” sună interesant…

Da, el a fost pus în circulație de ceva vreme. Am încercat să prevenim operatorii de radio și de televiziune. I-am invitat într-o întâlnire la CNA, la care a participat și domnul colonel Valeriu Gheorghiță (n.r coordonatorul campaniei de vaccinare), și am discutat despre felul în care își fac agenda programelor, pentru a nu boicota măsurile de combatere a coronavirusului.

ADVERTISEMENT

– Care a fost rezultatul?

Radiodifuzorii s-au plâns că au solicitat, în mod frecvent, participarea la emisiuni a unor persoane din echipa care se ocupă de combaterea pandemiei: medici, experți etc, care să ofere informațiile tehnice valide și de impact. Din discuție a reieșit că a existat o „echipă” de medici comunicatori, însă aceștia erau mai mult experți în propriile specializări și mai puțin pricepuți în comunicare, astfel că s-au speriat de ce au pățit în timpul unor întâlniri contondente, care au avut loc în studiouri.

– De cine s-au speriat?

Acești oameni nu au exercițiul formatului de dezbatere violent, întâlnit în unele studiouri. Nu știu să pună „o talpă” și să explice că, de fapt, ei sunt purtătorii unor informații bazate pe studii consistente, iar asta a creat terenul propice altor invitați. Aceasta a fost apărarea televiziunilor.

Colonelul Valeriu Gheorghiță (sursa hepta.ro)
Colonelul Valeriu Gheorghiță (sursa hepta.ro)

„Colonelul Valeriu Gheorghiță a prezentat informații nenegociabile, confirmate de studii consistente”

– Care a fost aportul colonelului Valeriu Gheorghiță?

Pe de altă parte, Valeriu Gheorghiță a precizat că există multe informații, din zona celor nenegociabile, așadar confirmate de studii consistente, afișate pe site-urile oficiale, și unde este vizibil faptul că efectul vaccinurilor este net superior favorabil, iar riscurile sunt incomparabil mai mici decât beneficiile. Și totuși, o parte a televiziunilor perseverează în promovarea ideii contrare, în unele emisiuni.

– Care este „antidotul”, în această situație?

De aici încolo, ajungem la întrebarea „ce îi mână în luptă pe această idee suicidară, de îndemn la suicid, pe unii realizatori de programe radio și TV? ”. Este vorba doar despre eroarea profesională de a nu face distincție între o persoană competentă și o alta care bate câmpii? Din păcate, există motivații care țin de alte rațiuni, pe care nu le pot formula acum. Ar fi necesară o investigație dedicată.

Televiziunile pot fi închise în situații de excepție, precum promovarea terorismului

– Sancțiunile pot ajunge chiar și până la închiderea respectivelor posturi TV?

În istoria CNA există cazul unui singur post care a fost desființat din asemenea motive. Vorbim despre OTV, televiziunea lui Dan Diaconescu, post care s-a închis pentru că nu mai putea plăti amenzile. Există câteva situații limită, care dau dreptul CNA-ului să închidă un post de televiziune, dar numai în cazul în care vorbim despre promovarea terorismului și a altor lucruri extrem de grave.

– În condițiile în care rata deceselor cauzate de Coronavirus a atins cote de neimaginat, nu ne aflăm într-o situație limită?

Chiar și în această situație, nu putem face o comparație între terorism și anti-vaccinism. În ce mă privește, nu aș simpatiza cu o politică al cărei obiectiv este închiderea unei televiziuni. Ar fi complet neconstituțional și împotriva principiilor fundamentale de libertate de exprimare.

– Care este soluția?

Mi se pare rezonabil ca fiecare faptă să fie tratată în parte. Există alte posturi TV, la care regăsim, în aceeași seară, o emisiune croită pe promovarea informațiilor care subminează încrederea în vaccinare, dar și o altă emisiune, care face exact opusul.

– Care este proveniența mesajelor „virusate” în spațiul public?

Acest tip de mesaje, unele dintre ele generate din capitalele unor țări importante, de tipul Moscova și Beijing, pe diverse motive, sunt diseminate de voci autohtone, din fiecare țară în parte, semn că fenomenul nu este deloc specific României. În majoritatea țărilor europene și în SUA există trompete ale dezinformării.

„Fantasmagoriile” personajelor spectaculoase, izvorul de audiență

– În România, am avut de-a face cu o mulțime de derapaje, venite inclusiv din partea unor patroni din fotbal…

Trebuie să înțelegem de ce acești interlocutori sunt doriți la emisiuni. Unul dintre motive poate fi dorința de a înregistra audiență, pentru că, prin fantasmagoriile pe care le rostesc, respectivele persoane sunt „atât de” spectaculoase încât este de presupus că vor atrage publicul curios. Acesta este motivul de bază, care are o justificare jurnalistică și dispune de o latură exclusiv pecuniară, pentru că aduce bani.

– Care ar trebui să fie criteriile de selecție a invitaților?

De aici încolo, a-i invita cu obstinație doar pe acești interlocutori este un fenomen care vorbește, deja, despre politica unei instituții media ce și-a propus să promoveze astfel de persoane și are o opțiune în privința relațiilor cu pandemia, hotărându-se să saboteze mijloacele de combatere a maladiei COVID-19.

„Încercăm să stabilim granița dintre opinie și dezinformare”

– Nu discutăm despre cenzură, ci despre selecție și chiar despre bun simț. Unde se termină dreptul la opinie?

Din păcate, bunul simț nu este cuantificabil, ca să poată fi transformat în instrument de reglare a situației televiziunilor. Din perspectiva dreptului la opinie, la CNA încercăm să stabilim granița dintre opinie și dezinformare, în cadrul unui discurs mediatic. Argumentul justificat al unor producători este că ei trebuie să difuzeze opinii diferite.

– Cum a depășit CNA-ul aceste momente?

Noi „ne-am făcut mâna”, ca să mă exprim astfel, și am studiat de curând discursurile antivacciniste, alegând doar elementele care sunt minciuni, falsuri flagrante. În momentul în care este lansată o „cifră”, în raport cu un simptom sau cu efectul unui vaccin, dacă datele enunțate sunt false, avem o problemă. Noi ne raportăm la datele deja enunțate, care sunt accesibile și producătorului.

– Concret?…

Nimeni nu-ți spune în față, spre exemplu, că în Anglia au murit 20 de tineri, de miocardită. Imediat, moderatorul trebuie să întrebe interlocutorul de ce dovezi dispune. Dar, de multe ori, moderatorul nu are nicio reacție, informația rămâne așa cum a apărut, iar alți tineri, care vor să se vaccineze, în România, se sperie…

– Ce se întâmplă în asemenea situații?

De regulă, când ajunge în fața CNA-ului, moderatorul se apără, spunând că a fost luat prin surprindere și că a crezut că informația este adevărată. Pot accepta faptul că este eroarea unui realizator TV, dar când acesta alege doar excepții, în situații marginale, este o altă problemă. Avem la dispoziție 230.000 de studii despre vaccinuri, care au fost publicate până luna trecută, în întreaga lume. Toate aceste studii sunt coerente, valide și verificate de specialiști neimplicați în cercetare, și confirmate.

– Care este concluzia la care ajungem, citind documentele?

Toate studiile arată că vaccinurile sunt benefice. Și, într-o asemenea situație, să vii cu niște studii neconfirmate și nepublicate de revistele de specialitate, dar care susțin contrariul tezelor din celelalte 230.000 de studii, de care însă nu amintești, este un fenomen îngrijorător. E ca și când, dintr-o pădure, ai alege doi scaieți și ai umple ecranul cu scaieți. Este un tip de manipulare, prin „agenda setting”, adică prin modul de alegere a temelor. Acești oameni aleg numai lucrurile nefavorabile, dintr-o minoritate de cazuri.

Moderatorii, la analiza psihologului: „În profesia de mincinos, poți reuși pe trasee diferite”

– Din punctul de vedere al psihologului, cum i-ați analiza pe acești moderatori?  

Nu putem vorbi despre un singur profil. Sunt mai multe… Ca în majoritatea meseriilor, și în profesia de mincinos poți reuși pe trasee diferite. Poți minți cu bună credință, adică să nu fii conștient că o faci, și să ai nevoie de acele minciuni pentru a te face remarcat.

– Există variațiuni pe această temă?

De asemenea, poți fi mincinos din pricina unui țel politic, clar. Aici, vorbim despre o miză reală. Știi că, dacă destabilizezi, vei crea o situație în care vei avea oportunități pentru a câștiga teren în direcția pe care o dorești.

– Vă referiți inclusiv la așa numitul „trend șoșochist”?

Eu nu am exprimat niciun nume…

 

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoria NEWS
A apărut noua revistă Taifasuri
  • Câștigă ACUM o Dacia Logan, 2.000 de euro și multe alte premii!
  • Nr. 860. 32 pagini. Doar 5 lei!
A apărut noua revistă Taifasuri