Continuă războiul între CNAIR și constructorii spanioli COMSA și Aldesa care s-au ocupat de lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deiva, între localitățile Ilia și Coșevița. Spaniolii au fost izgoniți de pe cei 21 de kilometri care erau deja gata construiți, dar nu au mai fost dați în folosință după ce reprezentanții statului au cerut ca spaniolii să își asume o perioadă mai mare de garanție. Acum, constructorii sunt puși și în fața unei penalități de aproape 87 de milioane de lei.
Spaniolii de la COMSA și Aldesa au primit lovitură după lovitură de la CNAIR, după ce autoritățile au refuzat să ia în primire lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. După ce le-a fost executată scrisoarea de garanție de 58 de milioane de lei și li s-a cerut să plătească penalități de 73,6 milioane lei, CNAIR cere ca aceștia să plătească penalități de 15% din contract, adică 86.989.169 lei, se arată într-un raport citat de G4media.ro. CNAIR vrea astfel să facă rost de bani pentru a acoperi reparațiile și pentru mentenanță după darea în trafic, în urma rezilierii contractului care a pierdut garanția de patru ani.
Spaniolii susțin și ei însă că au de încasat de la CNAIR nu mai puțin de 80 de milioane de lei din lucrări efectuate, dar neachitate: „Există deja o sentință din arbitraj în urma căreia am obținut 43 de milioane de lei și încă 50-60 de milioane care se află încă în comisiile de arbitraj”, a declarat Fernando Lana Hernandez, director în cadrul Aldesa Construcction, firmă care face parte alături de COMSA din asocierea care a realizat lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva.
În raportul prezentat miercuri de CNAIR deputaților din Comisia de Transporturi se arată că: „Rezilierea contractului a avut ca bază contractuală nesoluționarea a cel puțin 8 înștiințări de remediere emnise de către Inginer în perioada 25.06-02.07.2019 pentru lucrări de scurgere, evacuare și colectare a apelor, al căror termen impus de reziliere de către Inginer a fost de maxim 15 zile. Ori la momentul rezilierii trecuseră deja 2 luni de la emiterea înștiințărilor. Toate aceste deficiențe pot părea minore, dar ele acționează și au impact major asupra stabilității terasamentului și al întregului lot al autostrăzii. În timp ele pot duce la prăbușirea întregului corp al autostrăzii (…). Mai mult decât atât, în data de 9 septembrie, au fost identificate probleme de stabilitate a rambleului autostrăzii prin fenomenul de deplasare a taluzului cu apariția fisurilor în straturile de asfalt în zona km 57+100. Zona avariată are o lungime de 15 metri și afectează banda de urgență și prima bandă de circulație. Este de așteptat ca fenomenul de cedare să se agraveze, fiind un fenomen în deplasare”.
Șefii din Ministerul Transporturilor și CNAIR vor să facă o expertiză pentru fisurile în asfalt apărute la km 57. În schimb, constructorii susțin că aceste defecte sunt mici și nu afectează traficul și nici siguranța și șoferilor.
Lucrările la lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva au început în noiembrie 2013. Contractul semnat de CNAIR cu asocierea COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.- S.C. Teloxim Con S.R.L. are o valoare de 579,9 mil. lei. Constructorii au primit până la momentul rezilierii 94,3% din valoarea contractului.