News

Preoții turnători la Securitate riscă demascarea. CNSAS ar putea primi din nou dreptul să-i verifice fără cererea bisericilor

Un proiect de lege depus la Senat prevede modificări substanțiale ale atribuțiilor Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității, una dintre ele fiind dreptul de a verifica membrii clerului.
03.02.2022 | 15:52
Preotii turnatori la Securitate risca demascarea CNSAS ar putea primi din nou dreptul sai verifice fara cererea bisericilor
CNSAS nu poate verifica preoții fără acordul cultului din care fac parte/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Preoții ar putea fi incluși printre categoriile de angajați ai statului pentru care se poate cere CNSAS să verifice dacă au colaborat sau nu cu Securitatea.

În momentul de față, membrii clerului pot fi verificați doar la cererea cultului din care fac parte, ceea ce a reprezentat până acum un fel de imunitate pentru turnătorii în sutană.

ADVERTISEMENT

Proiectul de lege inițiat de către un grup de parlamentari USR prevede și alte modificări ale OUG 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, precum posibilitatea verificării tuturor funcționarilor publici.

Preoții turnători, protejați de o lege a lui Eugen Nicolicea

Potrivit legislației actuale, ierarhii și șefii cultelor religioase recunoscute de lege, până la nivel de preot inclusiv, precum și asimilații lor de la parohiile din țară și din străinătate pot fi verificați în legătură cu relațiilor lor cu Securitatea doar la cererea reprezentanților cultului religios de care aceștia aparțin.

ADVERTISEMENT

Prin proiectul de lege depus la Senat, este eliminată condiția ca verificarea să se facă la cererea respectivului cult astfel că CNSAS se poate pronunța în legătură cu colaborarea cu Securitatea a unui proiect la cererea oricărui cetățean sau a presei.

În forma inițială, OUG 24/2008 nu lăsa deconspirarea preoților turnători pe seama cultelor, preoții având același tratament ca și celelalte categorii de demnitari sau angajați ai statului  menționate în actul normativ. Lucrurile s-au schimbat imediat întrucât Eugen Nicolicea, fost deputat PSD și UNPR în mai multe legislaturi, a inițiat un proiect de lege prin care doar cultele puteau cere CNSAS verificarea.

ADVERTISEMENT

Proiectul lui Nicolicea a fost adoptat tot în 2008 de către Parlament, iar o sesizare depusă la CCR privitoare la neconstituționalitatea legii a fost respinsă. În 2015, un proiect de abrogare a legii lui Nicolicea a fost depus la Parlament, însă nu a fost adoptat.

Astfel că proiectul depus de către parlamentarii USR este o nouă încercare de a pune capăt tratamentului preferențial acordat clerului de 14 ani în ce privește activitățile de deconspirare a informatorilor Securității.

ADVERTISEMENT

Toți funcționarii publici vor putea fi verificați de CNSAS

Numai că proiectul USR este unul mult mai vast, cu modificări substanțiale ale OUG 24/2008. Astfel, în cazul adoptării sale CNSAS va putea verifica și functionarii publici înscriși în evidența centralizată a Agenției Naționale a
Funcționarilor Publici, numiți în funcție temporare sau definitiv.

CNSAS inițiază, din oficiu, acțiuni în constatarea calității de lucrător al Securității, pentru persoanele care, având calitatea de ofițer, subofițer sau angajat civil al Securității sau al Ministerului de Intern, inclusiv sub acoperire, în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, au desfășurat activități prin care au vizat suprimarea sau îngrădirea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului”, prevede un nou articol introdus în lege.

O altă modificare se referă la foștii milițieni. În forma actuală, o persoană urmărită de fosta Securitate avea dreptul să obțină numele securiștilor care au fost implicați în dosarul său, însă nu și pe cel al milițienilor, deși de multe ori aceștia erau implicați în racolarea informatorilor sau în colectarea declarațiilor depuse de turnători.

Actul normativ propune și o soluție de punere în acord a legislației cu o Decizia 672/2012 a Curții Constituționale. Până atunci CNSAS putea da decizii de colaborare cu Securitatea doar pe baza relatărilor verbale consemnate de către lucrătorii Securității. În schimb, CCR a constatat că acest lucru este neconstituțional.

Asemenea documente nu pot avea forţă probantă luate izolat şi, ca atare, nu pot servi ca temei al admiterii acţiunii în constatare, decât dacă, pe calea unei atente şi complete analize, sunt coroborate cu datele sau informaţiile provenite din alte documente sau rezultate din administrarea altui mijloc de probă”, arăta Curtea în 2012.

Deși CCR nu excludea posibilitatea utilizării relatărilor verbale consemnate de securiști, Parlamentul nu a pus în acord ordonanța cu decizia Curții, astfel că aceste relatări au fost eliminate cu totul din procedura de stabilire a calității de colaborator.

Relatările verbale consemnate de securiști, reinstituite ca mijloc de probă

În noul proiect, relatările verbale pot fi folosite iarăși, în cazurile în care există și alte indicii că o persoană a fost implicată în activități de poliție politică.

Relatările verbale consemnate în scris de ofițerii, subofițerii sau angajații civili ai Securității sau ai Ministerului de Interne pot fi utilizate în stabilirea calității de colaborator al Securității dacă pot fi coroborate cu alte documente privitoare la persoana verificată, cu mărturii scrise sau verbale sau cu alte mijloace de probă, relevante în stabilirea calității de colaborator al Securității”, se arată în proiectul USR.

Ordonanța care reglementează activitatea CNSAS este modificată și în ce privește aspecte procedurale. De exemplu, persoanele care sunt alese sau numite în funcții de demnitate publică, dacă aveau peste 16 ani la 22 decembrie 1989, trebuie să depună o declarație pe proprie răspundere în care să precizeze dacă au avut sau nu calitatea de lucrător al Securității sau colaborator al acesteia.

În varianta propusă de către USR, demnitarii vor trebui să menționeze în declarație și informații care, până acum, nu le erau solicitate: instituțiile angajatoare și funcțiile deținute anterior datei de 22 decembrie, instituțiile de învățământ mediu și superior pe care le-au urmat, precum și unitatea militară în cadrul căreia s-a efectuat stagiul militar.

ADVERTISEMENT