News

Modificare la Codul Rutier. Pe unde ar putea să meargă motocicletele. În unele țări din Europa în care se aplică deja măsura

Un proiect de lege depus la Parlament prevede ca motocicliștii să aibă dreptul de a utiliza benzile de circulație din orașe care sunt rezervate mijloacelor de transport în comun.
04.02.2022 | 09:02
Modificare la Codul Rutier Pe unde ar putea sa mearga motocicletele In unele tari din Europa in care se aplica deja masura
Motocicliștii ar putea circula mai ușor în orașele mari/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Un grup de parlamentari USR susține că acordarea dreptului de a circula pe benzile rezervate autobuzelor pentru motocicliști va duce la reducerea ambuteiajelor și va reduce considerabil numărul accidentelor în care sunt implicate motociclete.

De asemenea, sunt invocate considerente care țin de reducerea poluării, inițiatorii afirmând că o motocicletă sau un moped poate fi mai puțin poluante chiar și decât un automobil electric sau hibrid.

ADVERTISEMENT

Potrivit legislației actuale, pe benzile de circulație rezervate autobuzelor mai au dreptul să meargă doar șoferii de taxi.

Motocicletele, mai puțin poluante decât mașinile electrice

Cei opt parlamentari USR susțin deschis încurajarea folosirii motocicletelor în interiorul orașelor aglomerate ca alternativă la mai poluantele automobile.

ADVERTISEMENT

Utilizarea de mopede și motociclete omologate după ultimele norme (începând cu Euro3) are un impact asupra calității aerului  mai mic  decât al autoriturismelor electrice și hibride, deoarece mașinile, indiferent de sursa de energie au încă o emisie mare de particule mici ce rămân în suspensie, în principal din uzura anvelopelor și a sistemului de frânare.

Deplasarea a 1,2 persoane cu un autoturism este nesustenabilă pentru marile orașe, iar soluție evidentă este crearea de alternative eficiente precum cea propusă în prezenta propunere legislativă”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

ADVERTISEMENT

În document sunt menționate date ale Organizației Mondiale a Sănătății, după care peste 80% din persoanele care trăiesc în zonele urbane în care se monitorizează poluarea aerului sunt expuse la un grad de poluare care depășește limitele orientative ale OMS.

Potrivit unei analize a FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations), în locurile în care circulația motocicletelor și mopedelor este permisă pe benzile pentru autobuze a scăzut și numărul de accidente în care sunt implicați motocicliști.

ADVERTISEMENT

S-a constatat că este mai  sigur să ții autovehiculele cu două roți în mișcare decât să le obligi să călătorească în condiții de pornire și oprire a traficului. Pe lângă beneficiile prezentate mai sus, o astfel de inițiativă va reduce semnificativ și numărul accidentelor  rutiere în care au  fost implicate motociclete.

ADVERTISEMENT

Putem face străzile mai prietenoase și mai sigure pentru motocicliști și, în același timp, să ajutăm la decongestionarea traficului și diminuarea poluării”, consideră cei opt parlamentari USR.

O măsură deja adoptată de alte țări

O măsură similară a fost deja adoptată în Norvegia, iar în Marea Britanie unele orașe au luat o decizie asemănătoare. În Belgia, premierul a anunțat că se analizează oportunitatea acestei facilități acordate motocicletelor pentru diminuarea traficului.

În mai multe orașe din Spania – Madrid, Sevilla, Valencia, Vigo, Granada, Palma de Mallorca – motocicletele pot circula deja pe banda autobuzelor.

În afara Europei, măsura a fost adoptată în statul canadian Ontario, în unele state din Australia, precum și în Noua Zeelandă.

Accesul pe banda de circulație pentru autobuze face obiectul unui alt proiect de lege deja intrat în procedură legislativă, proiectul fiind inițiat tot de către reprezentanți ai USR.

Deputatul Filip Havârneanu, susținut de mai mulți colegi de-ai săi de partid, a depus la Parlament un proiect de modificare a OUG 49/ 2019 privind transportul alternativ, prin care șoferii Uber, Bolt sau FreeNow vor căpăta dreptul să circule pe benzile de circulație rezervate transportului în comun.

În prezent, de această facilitate beneficiază doar șoferii care transportă persoane în regim de taxi care pot evita astfel aglomerațiile sau ambuteiajele utilizând benzile de circulație pe care municipalitățile le-au rezervat autobuzelor sau troleibuzelor.

Inițiatorii susțin că extinderea aceste facilități va contribui la creșterea mobilității urbane și va elimina o discriminare care există între șoferii de taxi și cei de la Uber, Bolt ș.a.