News

Codul Rutier ar putea fi modificat din nou. Schimbările vizează indicatoarele de circulație

Un proiect de lege depus la Parlament ar putea pune capăt haosului în circulație provocat de indicatoarele prost amplasate sau inoportune.
01.03.2023 | 14:22
Codul Rutier ar putea fi modificat din nou Schimbarile vizeaza indicatoarele de circulatie
Indicatoarele puse aiurea ar putea dispărea de pe drumurile din România/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Câteva zeci de parlamentari din partide aflate la putere, dar și din opoziție au semnat un proiect de lege prin care este reglementat modul de amplasare a indicatoarelor rutiere. Proiectul depus la Senat vrea să corecteze situațiile în care indicatoarele de circulația îngreunează traficul rutier sau chiar provoacă accidente din cauza modului defectuos în care au fost amplasate. Pe viitor, administratorii drumurilor vor fi trași la răspundere pentru modul în care s-au îngrijit de amplasarea acestor indicatoare.

Indicatoarele prost amplasate, un pericol pentru șoferi și pietoni

Codul Rutier, numele sub care este cunoscută Ordonanța de Urgență 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prevede că mijloacele de semnalizare rutieră se instalează astfel încât să fie observate cu uşurinţă şi de la o distanţă adecvată, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, trebuie să fie în deplină concordanţă între ele, precum şi într-o stare tehnică de funcţionare corespunzătoare. Indicatoarele sunt amplasate și întreținute de administratorul drumului public respectiv, după ce au fost avizate în prealabil de către poliția rutieră.

ADVERTISEMENT

Numai că, în lipsa unor sancțiuni, administratorii nu-și respectă obligațiile ce le revin. „Astfel, întâlnim indicatoare cu treceri de pietoni ascunse în spatele copacilor, marcaje rutiere inexistente, indicatoare rutiere neconforme, cu dimensiuni diferite de cele standard şi care nu mai au vopsea lizibilă pe ele şi, de asemenea, cozi uriaşe de autovehicule formate din pricina unor semafoare puse la întâmplare pe străzile din România. Majoritatea autorităţilor locale care sunt şi administratori de drum au recunoscut că nu au efectuat nici un marcaj rutier în ultimii ani în multe zone ale localităţilor lor, motivând că bugetul alocat în prezent abia acoperă necesarul unui sector/cartier”, se spune în expunerea de motive a proiectului de lege.

Inițiatorii invocă o statistică din 2021 potrivit căreia 1.100 de kilometri de drum din România au marcajele rutiere deteriorate, iar peste 5.500 de indicatoare lipsesc cu desăvârşire. Potrivit unei informări a Brigăzii Rutiere din București, doar în sectorul 2 erau peste 700 de treceri de pietoni neconforme. În 2021, pe trecerile de pietoni au avut loc 470 de accidente, care au dus la 101 decese și rănirea gravă a altor 375. Neacordarea priorității pentru pietoni este a treia cauză a producerii accidentelor din România, iar mulți șoferi implicați în acest gen de incidente au spus că fie nu au văzut semnul de circulație întrucât era ascuns în spatele copacilor, fie marcajul de pe zebră era șters.

ADVERTISEMENT

Sunt și situații în care indicatoarele sunt amplasate fără logică și, chiar dacă nu cauzează accidente în mod direct, îngreunează circulația. Este dat exemplul unei străzi din Botoșani pe care au fost puse trei indicatoare unul după celălalt, la distanță de un metru, înaintea unei treceri de pietoni care se oprește într-un gard. Un altul este drumul dintre Florești și Cluj pe care este permis virajul la stânga peste trei benzi de circulaţie din sens opus. În Ploiești, sunt străzi pe care liniile dintre sensuri împart strada în benzi inegale, iar o stradă din Suceava are 11 treceri de pietoni în numai de 200 de metri.

Poliția rutieră va face verificările și va da amenzi

Teoretic, inspecțiile de siguranță a drumurilor sunt făcute de către Autoritatea Rutieră Română (ARR), însă în perioada 2019-2021, doar 13,45% din drumuri au fost verificate. În același interval, primăriile și consiliile județene nu au făcut nici măcar o verificare pe drumurile pe care le au în administrare. Din acest motiv, inițiatorii proiectului propun ca, pe viitor, inspecțiile de siguranță să fie făcute de către poliția rutieră, inclusiv după amplasarea indicatoarelor, indiferent de tipul de drum.

ADVERTISEMENT

Fiecare dintre aceste inspecții ar urma să fie urmată de o notă de constatare care să fie remisă administratorului drumului și care să conține toate neregulile constatate. Administratorii vor avea 120 de zile pentru a corecta aceste nereguli, iar în caz contrar vor fi amendați. Noua procedură este justificată prin faptul că ARR nu dispune de resursele necesare pentru a verifica starea tuturor drumurilor, iar autoritățile locale nu se implică suficient. Astfel, poliția rutieră ar avea atât competența, cât și resursa umană care să facă aceste verificări, iar instituirea sancțiunilor pentru administratori îi va determina să fie mai atenți la starea drumurilor.

Pentru ca drumurile publice fără marcaje şi indicatoare rutiere să nu mai fie un pericol public, pentru ca România să nu rămână în continuare pe ultimele locuri din Europa în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, iar mii de români să moară pe străzi în accidente cumplite, este necesară implicarea maximă a Poliţiei rutiere în gestionarea siguranţei rutiere, în gestionarea crizei mijloacelor de semnalizare rutieră de pe drumurile publice din România”, argumentează inițiatorii proiectului.

ADVERTISEMENT

Statisticile indică faptul că nivelul siguranței rutiere din România este cel mai redus din întreaga Uniune Europeană, iar strategia UE privind siguranța circulației pentru perioada 2021-2030 prevede reducerea la jumătate a numărului deceselor şi vătămărilor grave rezultate din accidente de circulaţie. Adoptarea acestei legi ar face ca numărul accidentelor grave să fie redus întrucât ar dispărea una dintre cauzele acestora, anume starea proastă a șoselelor.

ADVERTISEMENT