Este povestea cu adevărat impresionantă a unui român din Satu Mare. Nu mai puțin de 950 de kilometri se pregătește bărbatul să străbată pentru a ajunge în stațiunea lui de suflet. Vama Veche este destinația finală pentru o mașină cu ceva ani de viață.
Discutăm despre o Dacia 1300, un autoturism de familie fabricat între anii 1969 și 1984, o mașină apărută în urma licenței obținută de la compania franceză Renault. Și, în mod categoric, automobilul pe care îl visau toți românii în regimul comunist.
După Revoluție gusturile s-au mai schimbat și Daciile au început încet, dar sigur să fie înlocuite în preferințe. Compania a rămas însă una căutată și pentru că a reușit să propună câteva modele care au scris istorie. Astfel, break-ul, Solenza, în mod special Loganul, una dintre cele mai vândute mașini în țară, apoi Sandero și Duster au punctat serios.
Autoturismele străine au fost și ele abhiziționate, chiar dacă multe dintre ele au intrat în țară la mâna a doua. Mercedes, BMW, Audi, mărci de lux sau mașini de categoria a doua, românii n-au ezitat o clipă și au scos bani grei din buzunare.
Drept pentru care Dacia 1300 a devenit doar o amintire și o mașină pe care o mai au doar câțiva pasionați și colecționari. Unul dintre ei a ținut să arate că și după atâția ani, autoturismul funcționează perfect, așa cum îl știau toți.
Nu este pentru prima oară când străbate întreaga hartă, cei 950 de kilometri fiind parcurși și cu o rulotă tractată. Destinația este una căutată de români, în special de tineri, Vama Veche.
Postarea bărbatului a devenit în scurt timp virală. Mii de oameni au reacționat, în timp ce alte câteva sute au ținut să-și exprime și opinia în legătură cu aventura de care se pregătește bărbatul.
Acesta a explicat că drumul va fi făcut în două zile și că este nevoie de două plinuri. N-au lipsit ironiile, dar încurajările au fost de departe pe primul loc. „Drum bun, ia uite bătrânica, încă mai duce”, a notat Cătălin Sava.
„Drum bun, îmi amintesc când meegeam la mare cu ai mei din Argeș și vedeam mașini cu număr de Satu Mare. Întrebam pe tata de unde sunt, iar el zicea, departe, foarte foarte departe ,,distracție placută!”, a scris și Adela Toader.
„Și înainte de 89′ tot atâta era distanța și toate Daciile au ajuns la destinație”, a spus Ioan Gheorghieș despre întreaga situație
„Dacă e recondiționată mașina ține, dacă nu.. păi rugați-vă la Dumnezeu”, a scris Marius Ionuț Maria în dreptul postării. Nu a fost singurul cu o asemenea reacție. „Să ai ciorapi de damă la tine”, i-a transmis șoferului Cristian Andone.
La rândul său conducătorul auto a precizat că este pregătit și că nu doar că deține celebrii ciorapi, dar vine și cu dama la pachet. Legenda spunea că Dacia 1300 era genul de mașină care putea fi reparată cu o bucată de sârmă indiferent de ce problemă ar avea. Cei mai inventivi dintre români aveau în torpedo și un ciorap de damă. Motivul? Dacă era întins bine, acesta ținea loc curelei de la alternator.
„Ești plecat din 88, presupun”, a întrebat Cristian Ionuț, comentariul acestuia stârnind amuzamentul multor internauți. „Back to the future, varianta mioritică”, a notat și Afloarei Florin.
De remarcat că, inițial, modelul Dacia 1300 dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uși și 5 locuri. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1.289 cmc ce dezvolta 54 de cai putere, o viteză maximă de 144 km/h și consumul de 7,0 litri.
În 1970 au fost lansate alte trei variante de echipare pentru modelul 1300: Standard, Lux, Lux Super 1301, model destinat numai folosirii ca mașină de serviciu a Partidului Comunist Român și Securității.
Dacia 1301 Lux Super avea dotări ce nu se aflau pe modelele Standard și Lux. Vorbim despre instalație radio din fabrică, scaune față supraînălțate, circuit de frână dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglindă interioară cu poziție zi/noapte, parasolar pasager cu oglindă, torpedou iluminat, brichetă electrică, instalație spălare parbriz electrică, fiind disponibilă în culori închise, precum negru.