Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) a devenit operațională în luna martie a acestui an. Înființată la finalul anului trecut, după ce a fost concepută în PNRR ca un mijloc pentru depolitizarea companiilor de stat, ea le-a dat destul bătăi de cap autorităților după ce acuzațiile privind numirile șefilor acesteia au ajuns la Comisia Europeană, care a amenințat blocarea fondurilor europene.
Teletrans este o firmă de stat, o subsidiară a Transelectrica, al cărui rol este furnizarea de servicii IT pentru compania mamă, dar nu numai. În ultimul an, compania cu peste 200 de angajați a avut o cifră de afaceri de afaceri de aproape 50 de milioane lei, cu un profit de peste două milioane lei. Până recent, compania a fost condusă de către trei administratori numiți provizoriu, al căror mandate erau prelungite constant, până la numirea unor noi administratori cu mandate întregi, de patru ani.
Concret, președintele Consiliului de Administrație a fost Ovidiu-Vasile Cîmpean (foto), secretar de stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și vice-președinte al PNL Cluj. Începând cu anul 2020, deține împreună cu soția o firmă de colectare deșeurilor reciclabile, Urban Setup SRL, firmă care anul trecut le-a adus soților Cîmpean 15.000 lei. Declarația de avere a acestuia arată că cea mai mare parte a economiilor sale, peste 500.000 lei, sunt investiți în acțiuni la bursă, investiții ce apar abia după anul 2021. De altfel, presa locală a scris pe larg despre tranzacțiile financiare ale liderului liberal de la Cluj.
Absolvent în Științe Politice la UBB, toată cariera acestuia este legată de Primăria Cluj-Napoca, unde începe ca inspector de specialitate la evidența persoanelor, ajunge apoi la biroul de achiziții publice, iar în ultimii zece ani, între 2012 și 2022 a fost director în cadrul Direcției de Comunicare și Management Proiecte. La Teletrans este președintele CA-ului din aprilie 2021, iar la MIPE este numit în iulie 2022.
Consiliul de Administrație al companiei era completat de Florina Dumitrescu, și ea membră PNL, fără funcție de conducere în partid, angajată la Direcția Regională de Statistică, Bistrița-Năsăud, și de Băescu Decebal, neafiliat politic și directorul general al companiei.
Odată cu înființarea și operaționalizarea AMEPIP-ului, noii agenții de stat îi revine „responsabilitatea finală de a asigura o procedură de selecție transparentă și competitivă pentru numirea membrilor consiliului de administrație”, după cum arată actul constitutiv al agenției, asta pentru că agenția dă avizul final asupra candidaților selectați. Agenția a elaborat și un ghid pentru procedura de selecție a administratorilor, asta deși, așa cum FANATIK a scris, au existat momente în care companiile de stat au apelat toate la o firmă de recrutare cu un istoric ce ridică semne de întrebare.
Procedura de selecție a noilor administratori începe în întâi aprilie, după o decizie a Adunării Genele a Acționarilor (AGA), iar apoi Secretariatul General al Guvernului (SGG) în calitate de autoritate tutelară (acționar majoritar la Transelectrica) informează AMEPIP cu privire la declanșarea procedurii de selecție și numire a administratorilor companiei.
În zilele următoare urmează consultări între SGG și Transelectrica privind planul de selecție pentru viitorii membri ai CA-ului Teletrans, plan care este finalizat și aprobat abia în luna iulie, atunci când este publicat pe site-ul companiei. În cadrul acestui plan, comisia de selecție a elaborat împreună cu autoritatea tutelară un profil al candidatului. De menționat că, potrivit regulamentelor AMEPIP, comisia de selecție este formată din doi membri ai autorității tutelare (SGG în acest caz), alți doi membri ai AMEPIP și un expert independent numit de AMEPIP.
Anunțul de recrutare este publicat în 10 iulie, cei interesați având termen o lună pentru depunerea dosarelor de candidat. În data de 20 august comisia de selecție desigilează dosarele candidaților, fiind înregistrate 14 candidați pentru cele trei poziții de administrator. Urmează etapa verificării dosarelor, unde AMEPIP emite avize pentru îndeplinirea condițiilor minime legale de selecție. În această etapă, din cei 14 candidați, doi sunt eliminați pentru lipsa experienței în conducerea unei firme și în domeniul de specialitate al studiilor.
Câteva zile mai târziu, comisia de selecție ia la frunzărit din nou dosarele candidaților, iar, de această dată, se cer clarificări și documente doveditoare pentru șase dintre candidații rămași.
După 15 septembrie comisia de selecție și nominalizare se întrunește din nou pentru evaluarea dosarelor candidaților potrivit grilei de punctaj aprobată, luând decizia eliminării altor cinci candidați din lista lungă. Patru dintre candidați au fost respinși pentru că nu au avut experiența minimă necesară cerută (minim 7 ani în domeniul studiilor absolvite și minim 3 ani în conducerea societăților sau regiilor autonome), iar un al cincilea candidat a fost respins pentru că la dosar nu a fost găsită adeverința medicală.
După această fază, comisia de selecție decide să le ceară tuturor celor 9 candidați rămași clarificări în scris „în vederea obținerii de informații suplimentare față de cele din dosarul de candidatură”, iar în data de 26 septembrie, aceeași comisie a reevaluat dosarele candidaților în lumina noilor informații furnizate.
„În cadrul ședinței, din data de 26.09.2024, Comisia de selecție și nominalizare a analizat informațiile suplimentare transmise de candidați și a revizuit, îmbunătățit și validat acuratețea punctajului obținut de către aceștia pe baza cerințelor profilului candidatului”, se arată în raportul întocmit de AMEPIP privind nominalizările administratorilor pentru Telerans.
În urma acestei noi reevaluări, alți trei candidați sunt declarați respinși, rămânând astfel pe lista scurtă a candidaților doar 6 persoane. Acestora li se cere trimiterea unei scrisori de intenție în termen de 15 zile, iar în 22 și 23 octombrie, la sediul SGG, au loc interviurile cu cei șase candidați.
În urmă interviurilor, rezultă un clasament al celor șase candidați, cu doi dintre aceștia membri de partid, clasați pe pozițiile trei și cinci. Candidații au fost evaluați atât în ceea ce privește competențele profesionale, sociale și personale cât și în privința unor trăsături precum reputați profesională, integritate, independență și expunere politică. (La reputație personală și profesională toți cei șase candidați au luat același punctaj (4), iar la integritate toți au luat punctaj maxim (5)).
Mai mult, potrivit raportului citat, comisia de selecția a luat în calcul asigurarea unei diversități de competențe prin nominalizarea unor specialiști din alte domenii. Argumentul este fără îndoială unul întemeiat, chiar dacă el rămâne în esență subiectiv.
„Prin nominalizarea administratorilor trebuie asigurată diversitatea de competențe care să permită echipei noului consiliu să atingă praguri ridicate de competență, diversitate care poate fi obținută nominalizând atât specialiști din domeniul de activitate al societății cât și specialiști din alte domenii, care pot avea contribuții diverse la activitatea echipei”, se arată în documentul citat.
La fel, comisia spune că a căutat crearea unei echipe eficace și eficiente prin selectarea unor administratori care să poată colabora între ei și care să se completeze reciproc. La fel, s-a urmărit „selectarea mai întâi a unui ”pilon” al echipei, un pronunțat profil de leadership, ceilalți membri fiind astfel desemnați pentru a fi compatibili cu acesta”.
În final, sunt nominalizați candidații clasați pe primele trei poziții, aceștia fiind singurii care au atins pragul minim colectiv cerut de lege (se poate observa o diferență mare între primii trei și punctajul restului candidaților).
Comisia de selecția a înaintat propunerile către SGG, care a transmis mai departe către adunarea acționarilor Teletrans propunerile pentru numirea celor trei administratori în CA-ul companiei. Din raportul citat mai aflăm că din comisia de evaluare au făcut parte doi membri AMEPIP, un expert independent numit tot de AMEPIP și doi reprezentanți ai SGG, printre care și președintele instituției, liberalul Mircea Abrudean.
În data de 13 noiembrie Adunarea Generală a Acționarilor companiei Teletrans i-a numit administratori pentru un mandat de patru ani pe Decebal Băescu, chiar directorul general în funcție al companiei, pe Cîmpean Ovidiu Vasile, fostul administrator provizoriu și vicepreședinte PNL Cluj, și pe Dimitriu Victor Andrei. Deși raportul AMEPIP este anonimizat în ceea ce privește numele candidaților, cei trei se potrivesc după studiile absolvite.
După apariția numelor celor trei candidați selectați vedem că practic liberalul Mircea Abrudean l-a notat și selectat pe colegul de partid de la Cluj, Ovidiu Cîmpean. Mai mult, Dimitriu Victor Andrei figurează ca independent politic în acest proces de selecție, el fiind fostul consilier al vicepreședintelui AEP, Muhuleț, ajuns director adjunct și ulterior director interimar al Societății Naționale Apele Minerale. FANATIK a scris despre această companie de stat și despre faptul că în fruntea acestora au fost numiți oameni cu legături cu PNL, inclusiv fostul director, ajuns acum deputat de Mehedinți.
În CV-ul său, Dimitriu Victor Andrei menționează că și-a început cariera profesională în anul 2010 în funcția de consilier onorific al deputatului din colegiul uninominal 22. Se întâmpla în perioada în care acesta era student la Drept, iar deputat în colegiul 22 al Capitalei între 2008 și 2012 a fost liberala Alina Gorghiu.
În final Decebal Băescu, inginerul care a obținut cel mai mare punctaj, este un om de afaceri care a condus firme din industria apelor minerale și din salubrizare înainte să intre pe piața de energie. Băescu și Dimitriu Victor sunt de altfel proaspeți colegi în Consiliul de Administrație al OPCOM, compania de stat care gestionează piața de energie electrică și gaze naturale. FANATIK a scris pe larg despre cei doi după ce aceștia au fost numiți în această funcție, odată cu plecarea Roxanei Mînzatu la Comisia Europeană.
Reamintim aici că numirile recente la conducerea companiilor din energie a lui Băescu au fost surprinzătoare în condițiile în care în ultimii zece ani acesta a lucrat ca administrator al cabinetului de stomatologie al soției, cabinet deschis în Franța. Alte două mențiuni legate de CV-ul acestuia ar fi că este originar din Buzău, orașul actualului premier dar și al șefului Transelectrica, dar și faptul că a fost directorul companiei de apă minerală Bucovina SRL în perioada în care aceasta era deținută de către Omar Hayssam.