ANPC a transmis concluziile ultimei anchete care a vizat Blue Air, companie care a anulat peste 11.000 de zboruri, dar nu a restituit banii pasagerilor. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a completat că este vorba despre neregulile întâlnite până 14 iunie 2022.
Sursa citată a subliniat că de la 30 aprilie 2021, când au fost ridicate majoritatea restricţiilor impuse de pandemia de Covid-19, Blue Air a anulat zboruri pentru care erau făcute aproape 180.000 de rezervări. De asemenea, pentru cele peste 11.000 de curse, pasagerii au plătit peste 66,5 milioane de lei.
În comunicatul remis de ANPC se arată că Blue Air nu a oferit călătorilor explicații pentru pentru anularea zorurilor. Totodată, compania nu a rambursat contravaloarea acestora şi nici nu a plătit compensaţii.
ANPC a evidențiat că nu a fost prima dată când Blue Air a procedat astfel. În acest context, cuantumul amenzii o să fie stabilit ulterior, conform Directivei europene Omnibis.
”Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 şi până la data de 14 iunie 2022 – când rezultatele cercetărilor au fost aduse la cunoştinţa reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri.
(…) Echipa de comisari ANPC a lucrat în tot acest timp în colaborare cu Centrul European al Consumatorilor România, care a centralizat un număr de 924 de reclamaţii transfrontaliere referitoare la serviciile operatorului aviatic, primite la nivelul reţelei ECC-Net.
Numărul de anulări de zboruri precizat a vizat rezervări realizate începând cu 30 aprilie 2021 şi continuând cu anii 2022 şi 2023”, au arătat reprezentanții ANPC.
Conform sursei citate, pentru multe dintre zborurile planificate, anularea a fost făcută la scurt timp de la punerea pe piaţă a ofertei de zbor. Practic, inspectorii ANPC au afirmat că Blue Air lansa oferte foarte avantajoase pentru bilete, dar anula cursele la puțin timp după aceea.
Și cum asta s-a făcut ”fără a oferi o justificare aferentă anulării, precum şi fără a proceda la restituirea contravalorii achitate şi a compensaţiilor cuvenite în aceste situaţii este, conform Regulamentului CE 261/2004”, ANPC consideră că Blue Air a folosit ”o practică comercială incorectă”.
În fața acestor acuzații, reprezentanții Blue Air au precizat că nu pot răspunde pentru că nu au primit niciun document oficial din partea inspectorilor.
În plus, s-a completat că au mai existat companii aeriene care au anulat mii de zboruri în ianuarie și februarie, din cauza restricţiilor de călătorie generate de pandemie: ”De menționat faptul că Lufthansa Group, care include companiile aeriene Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines şi Eurowings, a anulat 33.000 de zboruri, reprezentând 10% din programul său operațional.
Raynair a anulat 33% dintre zborurile programate în luna ianuarie 2022. La fel și Wizz Air, care a anulat mii de zboruri și a suspendat peste 100 de rute.”
Conform celor transmise în comunicatul de presă, Blue Air nu a primit niciun document de la ANPC, cu privire la neregulile semnalate de inspectori:
”Compania BLUE AIR AVIATION SA a luat la cunoştinţă, din materiale de presă publicate, despre ameninţările formulate la adresa sa de dl. Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Până la acest moment, compania BLUE AIR AVIATION SA nu a primit niciun document oficial prin care să îi fie communicate măsurile de sancționare care au fost diseminate în presă.
Având în vedere numeroasele solicitări pe care le-am primit din partea mass-media, vă aducem la cunoștință faptul că nu putem răspunde unor acuzaţii publicate în presă, în absența unui document care să ateste cu certitudine că acestea au fost formulate, într-adevar, de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.”