News

ANRE anunţă controale la început de an. Ce se întâmplă cu facturile la energie și la gaze

ANRE anunţă controale la furnizorii de energie electrică și gaze naturale. Acțiunea a fost demarată după ce au apărut mii de sesizări care reclamă facturi mărite neregulamentar.
12.01.2022 | 17:12
ANRE anunta controale la inceput de an Ce se intampla cu facturile la energiesi la gaze
ANRE anunţă controale la furnizorii de energie electrică şi gazeSursă foto: Colaj FANATIK
ADVERTISEMENT

Autoritatea pentru Reglementare în Domeniul Energiei(ANRE) anunță demararea unor contorale la toți furnizorii de energie electrică și gaze naturale, pentru a verifica respectarea condițiilor de compensare și plafonare a prețurilor pentru consumatorii casnici. Ministrul energiei a cerut verificarea și corectarea neregulilor depistate. Acțiunea a fost demarată după ce mii de cetățeni au reclamat facturi mărite neregulamentar.

Potrivit ANRE, sunt verificate respectarea obligației privind emiterea de facturi care trebuie să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale, precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației.

ADVERTISEMENT

Autoritățile mai verifică respectarea obligației de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului, dar și respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal.

Furnizorii de energie electrică verificați sunt: ELECTRICA FURNIZARE, EON ENERGIE ROMÂNIA, HIDROELECTRICA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, CEZ VÂNZARE, TINMAR ENERGY iar furnizorii de gaze naturale: ENGIE ROMÂNIA, EON ENERGIE ROMÂNIA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, PREMIER ENERGY, ENERGIA GAS & POWER, GAZ VEST.

ADVERTISEMENT

Ce aveți de făcut dacă sesizați nereguli la facturile de gaze sau electricitate

Românii care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles asupra modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.

În măsura în care clienții apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, aceștia au posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, inclusiv instanței de judecată.

ADVERTISEMENT

Se recomandă clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele măsuri: încheiere unei convenții de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale,
solicitarea citirii lunare a contorului, verificarea facturării potrivit indexului transmis sau în contract, perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia. Cetățenii sunt sfătuiți să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă modificările amintite nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanțelor de judecată.

În cazul clienților casnici, dacă în urma regularizării suma plătită în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită în termen de cinci zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele mai mici de valoarea amintită vor fi compensate în contul facturilor următoare.

ADVERTISEMENT

Cetățenii nemulțumiți de modul neregulamentar prin care au fost facturați pot sesiza ANRE prin intermediul liniilor 0374554265 (telefon cu tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele) sau 0219782 (telefon cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele).

ADVERTISEMENT

Consumatorii pot depune și petiții online prin intermediul rubricii Petiții de pe pagina de internet anre.ro.

2022 vine cu scumpiri la electricitate

La sfârșitul anului trecut, ANRE avertiza companiile că, dacă nu citesc la timp contoarele, ar putea plăti compensații clienților.  Măsurile vin în condițiile în care, anul trecut, mii de români s-au plâns că au primit facturi uriașe după regularizare. În cazul standardului de performanță pentru distribuția energiei electrice, modificările amintite includ prevederi explicite privind obligația operatorilor de distribuție referitoare la periodicitatea citirii indexurilor grupurilor de măsurare în cazul clienților finali și ai prosumatorilor, respectiv în cazul asigurării accesului utilizatorilor integrați în sisteme de măsurare inteligentă la datele istorice de consum (date de măsurare). Tot în context a fost introdusă și obligația operatorului de distribuție de a transmite utilizatorului o informare cu privire la dreptul acestuia de a primi compensații pentru nerespectarea prevederilor din standard și cu privire la situațiile în care operatorul sistemului de distribuție este obligat să acorde compensații.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoria NEWS