News

Crăciunul, o zi neagră pentru aviație. Gravele accidente care au luat sute de vieți pe 25 decembrie

Prima zi de Crăciun a fost marcată, de-a lungul timpului, de tragedii aviatice soldate cu sute de morți și răniți. 25 decembrie a devenit o zi neagră pentru mii de oameni din întreaga lume.
25.12.2021 | 09:03
Craciunul o zi neagra pentru aviatie Gravele accidente care au luat sute de vieti pe 25 decembrie
ADVERTISEMENT

De-a lungul timpului, prima zi de Crăciun nu a fost ferită de tragedii. Istoria aviației este presărată cu accidente grave în care și-au pierdut viața sute de oameni. Pentru mulți oameni, pentru autorități și pentru mai multe națiuni, 25 decembrie a devenit o zi neagră, în care sunt comemorați în fiecare an cei care și-au pierdut viața în aceste tragedii.

1946: ziua marcată de „Crăciun negru“

Seria neagră a accidentelor aviatice petrecute în prima zi de Crăciun a început în 1946. Pe 25 decembrie, trei avioane de pasageri, toate zburând de la Chongqing, China, s-au prăbușit din cauza ceței, în accidente separate, în Shanghai.

ADVERTISEMENT

Dezastrul a fost favorizat de vremea proastă și de nervozitatea angajaților aeroportului, nemulțumiți că trebuie să aștepte avioanele să aterizeze în timp ce ei se pregăteau deja de petreceri și de zilele libere acordate de sărbători.

Patru aeronave, dintre care unul a făcut cale întoarsă, evitând tragedia, au fost nevoite să zboare mai mult timp deasupra aeroportului, consumând carburantul până când când au primit permisiunea să aterizeze în condiții neprielnice.

ADVERTISEMENT
radar
Ceața și comunicarea deficitară prin radio între turnul de control și piloți au dus la tragedia de Crăciun din Shanghai. Foto: Ar&Space Magazine

Aeroportul Lunghwa, un nod al transportului aerian al Chinei de la acea vreme, era inadecvat pentru trafic, scrie Air&Space Magazine. Cu piste din iarbă și macadam, aeroportul era greu de zărit de către piloți chiar și în zilele cu vreme bună. Pe ceață, singura lumină, aprinsă la capătul pistei, devenea invizibilă, iar ghidajul asigurat de operatorul radio al aeroportului reprezenta era element de sprijin pentru piloții care începeau aterizarea. În prima zi de Crăciun, când cele trei avioane se îndreptau spre Shanghai, vizibilitatea era zero.

Cel puțin 62 de oameni din cei 68 de pasageri și nouă membri ai echipajelor au murit atunci. Un raport oficial menționa un bilanț de 71 de morți, iar un martor a declarat că 74 de persoane au murit pe loc sau ulterior, în urma rănilor suferite. Trei dintre victime erau persoane care locuiau în casele de lângă aeroport.

ADVERTISEMENT

Două dintre avioane aparțineau companiei aeriene naționale a Chinei, iar unul era operat de compania Central Air Transport.

A fost cel mai grav eveniment aviatic petrecut într-o singură zi în istoria aviației, iar aparatele implicate au fost denumite „Black Christmas“ („Crăciun negru“).

ADVERTISEMENT

Singurul supraviețuitor al accidentelor din acea zi a fost un copil de patru ani, Wong Didi, care a fost găsit pe 26 decembrie, printre rămășițele unuia dintre avioanele prăbușite.

În urma catastrofei, autoritățile chineze au construit o nouă pistă pe aeroportul Lunghwa și au montat lumini de intensitate mărită, vizibile pe timp de ceață.

1954: Scena cumplită din Glasgow

Pe 25 decembrie 1954, un avion Boeing 377 Stratocruiser G-ALSA al companiei British Overseas Airways Corporation (BOAC), s-a prăbușit pe aeroportul Prestwick din Glasgow (Scoția). 28 din cei 36 de pasageri și membri ai echipajului au murit – 16 bărbați, zece femei și doi copii, relatează Aviation Safety Network.

Șapte din cei 11 membri ai echipajului, inclusiv pilotul, căpitanul William L. Stewart, au supraviețuit. Din cei 55 pasageri, doar unul a scăpat cu viață – Harry Russell, care era chiar directorul companiei BOAC.

Inițial a supraviețuit și o stewardesă, dar aceasta a murit după câteva zile din cauza rănilor suferite.

Printre victime s-au numărat și două fete. Ziarele vremii au scris că una dintre ele a fost găsită cu mâna în jurul gâtului mamei sale.

Boeing 377 Stratocruiser G-ALSA
Un Boeing 377 Stratocruiser G-ALSA s-a prăbușit, pe 25 decembrie 1954, pe aeroportul din Glasgow. 28 de oameni au murit atunci. Foto: Tupelo / Wikimedia

Accidentul s-a produs la ora locală 3:30 A.M., când avionul care purta un nume romantic, Cathay, si care decolase de la Londra, urma să-și continue zborul spre New York după o escală la Glasgow, unde urma să se îmbarce un echipaj nou. 21 dintre cei 25 de pasageri luaseră bilete doar pentru Glasgow.

Ancheta a concluzionat după mai multe luni că avionul s-a prăbușit din cauza unei erori a pilotului și copilotului în procedura de aterizare. Aceștia au greșit unghiul de aterizare fiindcă farurile aeronavei nu au fost aprinse la timp, iar echipajul nu a avut vizibilitatea necesară pentru a estima corect distanța față de sol.

1976: Cursa EgyptAir s-a prăbușit peste o fabrică din Bangkok

Pe 25 decembrie 1976, cursa 864 a companiei EgyptAir, operată cu un Boeing 707-366C, s-a prăbușit într-un complex industrial de lângă Bangkok, Thailanda. În accident și-au pierdut viața toate cele 52 de persoane de la bord și alte 19 persoane aflate la sol.

Conform datelor publicate de Aviation Safety Network, avionul zbura de la Cairo și se îndrepta spre Tokyo, având escale programate în Bombay (actualmente Mumbai, India), Bangkok (Thailanda) și Manila (Filipine).

avion
Avionul Boeing 707-366C al companiei EgyptAir s-a prăbușit peste o fabrică din Bangkok. Foto: JetPix / Wikimedia

Pe ruta dintre Mumbai și Bangkok, la ora 20:30 GMT, echipajul a contactat turnul de control din capitala Thailandei și a anunțat poziția aeronavei. Mai târziu, a început pregătirea pentru aterizare. Turnul a răspuns că pista este vizibilă și liberă, iar pilotul a confirmat că a înțeles. La scurt timp după această comunicare, avionul s-a prăbușit peste o fabrică, cu doi kilometri înainte de pista 21L pe care ar fi trebuit să aterizeze.

Cauza prăbușirii a fost o eroare de pilotaj. EgyptAir a susținut că turnul de control al aeroportului din Bangkok au transmis echipajului date meteo care s-au dovedit inadecvate.

1986: 100 de focuri trase în 5 minute și două grenade detonate

Pe 25 decembrie 1986, din cauza războiului dintre Iran și Irak, cursa 163 a companiei Iraqi Airways a făcut un ocol deasupra Arabiei Saudite. Cursa se îndrepta spre capitala Iordaniei, Amman.

După 55 de minute de zbor, la scurt timp după ce avionul Boeing 737-200 a trecut granita saudită la altitudinea de 8.500 de metri, un terorist a încercat să deturneze zborul, iar agenții de securitate irakieni aflați la bord au ripostat.

Peste 100 de focuri de armă au fost trase într-un interval de patru sau cinci minute, potrivit mărturiei unui pasager iordanian, Salim Abdel Dado. Acesta a relatat că un atacator rănit a detonat o grenadă în cabina piloților și a aruncat o a doua grenadă la clasa economică. Avionul Boeing 737 s-a umplut de fum negru și a mai zburat 20 de minute, apoi piloții au încercat o aterizare forțată pe un aerodrom din deșert, la Arar (400 km sud-vest de Bagdad). Aparatul a căzut, însă, în apropiere și s-a rupt în două, apoi a explodat.

avion prăbușit
Avionul companiei Iraqi Airways a fost doborât de teroriști în deșert. Foto: Wikimedia

Potrivit The New York Times, Arabia Saudită a anunțat că 62 de oameni au murit atunci. Irakul a acuzat Iranul pentru acest atentat, însă Teheranul a negat orice implicare.

Au existat multe nepotriviri despre incident între rapoartele autorităților și mărturiile celor care au scăpat cu viață. Arabia Saudită a susținut că la bord se aflau 107 persoane, însă Iordania a anunțat că erau 95.

Conform Aviation Safety Network, avionul avea la bord 91 de pasageri și 15 membri ai echipajului și personalului de securitate.

Doi sau patru atacatori au zburat de la Belgrad la Bagdad și au trecut de controalele de securitate înainte de a se îmbarca în cursa 163. Unul dintre teroriști a fost împușcat mortal, altul a murit în accident.

Patru grupări militante din Beirut au revendicat atentatul – musulmanii șiiți susținuți de Teheran și trei organizații necunoscute anterior.

1999: Ploaia a făcut ravagii la sol și în aer

Yakovlev Yak-42D, un avion al companiei Cubana de Aviación, s-a prăbușit în Venezuela, la San Luis Hill, lângă Bejuma, în timp ce se apropia de aeroportul internațional Arturo Michelena.

Cursa 310 decolase de pe aeroportul internațional José Martí din capitala Cubei, Havana, și ar fi trebuit să aterizeze pe aeroportul Simón Bolívar din Caracas, Venezuela. Din cauza vremii nefavorabile (ploile puternice provocaseră inundații și alunecări de teren), cursa a fost direcționată spre aeroportul din Arturo Michelena, Valencia (Venezuela).

avion prăbușit
Locul în care s-a prăbușit, în 1999, avionul Yakovlev Yak-42D. Foto: Bureau of Aircraft Accidents Archive

Piloții au contactat turnul de control al traficului aerian de pe aeroportul din Valencia pentru a anunța coborârea de la 2.400 de metri la 1.200 de metri și pregătirea pentru aterizare.

Avionul s-a prăbușit în San Luis Hill, un grup de mici lanțuri montane, în apropiere de orășelul Bejuma, la ora locală 20:18.

Toți cei 22 de pasageri și membri ai echipajului și-au pierdut viața.

2012: 70 de pasageri au supraviețuit miraculos

Avionul Air Bagan Fokker 100 a decolat de pe aeroportul internațional din Rangoon, din Myanmar (Birmania), într-un zbor intern către al doilea oraș ca mărime al țării, Mandalay.

Aerpnava a fost realimentată la Mandalay după ce 60 de pasageri au debarcat și alți 46 au urcat la bord. Căpitanul a început să facă obișnuita prezentare și verificările tehnice, iar la ora locală 08:26 a decolat către aeroportul din orașul Heho.

avion prăbușit
70 de pasageri au supraviețuit după accidentul aviatic produs pe 25 decembrie 2012 în Myanmar. Foto: Bureau of Aircraft Accidents Archive

Echipajul a contactat turnul de control și a primit informațiile despre starea vremii (vânt calm, vizibilitate la 3.000 de metri, ceață distinctă, temperatura 17°C). La ora locală 08:36 locală, comandatul a început coborârea. Avionul a coborât 2.740 de metri în timp ce se apropia de pista 36.

În faza finală a aterizării, din cauza coborârii premature, la aproximativ 1,7 km de pistă, aparatul a izbit liniile de tensiune și copacii, apoi căzut pe o șosea. Ambele aripi au fost rupte în impact și a izbucnit un incendiu, iar echipajul a început evacuarea de urgență a pasagerilor.

Unul dintre pasageri și un motociclist și-au pierdut viața în acest accident, dar 70 de pasageri au supraviețuit, relatează Aviation Safety Network.

2012: Conducerea grănicerilor din Kazahstan, decapitată într-un accident

Un avion de transport militar Antonov 72 s-a prăbușit la 20 de kilometri de aeroportul din Șimkent, în Kazahstan. 20 de pasageri și șapte membri ai echipajului au murit.

Aparatul era operat de Forțele de grăniceri ale Kazakhstanului, iar la bord se aflau mai mulți membri din conducerea acestei instituții, inclusiv șeful Comitetului național de securitate al Serviciului de frontieră din Kasakhstan, colonelul Turganbek Stambekov.

Antonov
Un avion de transport militar Antonov 72 s-a prăbușit pe 25 decembrie 2012 în Kazakhsta. Foto: Artem Batuzak / Wikimedia

Cursa a pornit de pe aeroportul din Astana, la ora 16:52, cu destinația Șimkent. La scurt timp după decolare, pilotul automat a încetat să funcționeze, iar căpitanul a decis să preia controlul manual. După două minute și 40 de secunde a cedat și altimetrul, iar zborul a continuat cu ajutorul altimetrelor barometrice.

După 90 de minute, aceste altimetre au avut un scurt moment de nefuncționare, iar altitudinea indicată a scăzut de la 696 la 1.375 de metri. Trei minute mai târziu, altimetrul a înregistrat încă un salt, de această dată de la 749 de metri la 2.672 de metri, notează Aviation Safety Network.

În timpul zborului, pilotul s-a confruntat cu o vreme neprielnică, cu vânt înghețat și vizibilitate limitată. La apropierea de aeroportul din Șimkent, căpitanul nu a reușit să seteze presiunea corectă pentru altimetrele barometrice. Altitudinea indicată s-a redus din această cauză cu 385 de metri. Avionul s-a izbit de un deal și s-a rupt în mai multe bucăți.

2016: Corul armetei ruse a sfârșit în Marea Neagră

Un avion Tupolev Tu-154 s-a prăbușit în Marea Neagră la scurt timp după decolare. La bord se afla corul armatei ruse, aflat în drum spre Siria și baza aeriană rusă de la Hmeimim, unde urma să susțină un concert de Anul Nou organizat pentru trupele rusești de acolo.

În total, în avion se aflau 92 de persoane, între care cei 64 de membri ai ansamblului muzical și nouă ziariști ai posturilor de televiziune Pervîi Kanal, NTV și Zvezda.

Potrivit agențiilor de știri din Rusia, aeronava a dispărut de pe radare la câteva minute de la decolarea de la Soci spre Latakia, în Siria. Cursa a decolat la ora locală 5:40 (2:40 GMT) din Adler, oraș situat la sud de stațiunea balneară Soci, de la Marea Neagră.

operațiuni de căutare
Flori și candele au fost depuse la malul Mării Negre, în memoria victimelor, după prăbușirea avionului Tupolev Tu-154. Foto: Hepta

Ministerul rus al apărării a anunțat că resturi ale avionului Tu-154 au fost găsite la o distanță de 1,5 kilometri de litoralul orașului Soci, la o adâncime de 50-70 metri.

Înaintea prăbușirii, avionul a făcut o întoarcere în formă de U înspre linia de coastă și a dispărut de pe ecranele radarului. Conform datelor preliminare ale anchetei, publicate de Aviation Safety Network, căpitanul și-a pierdut orientarea spațială în timp ce survola marea.

Președintele Vladimir Putin a anunțat după producerea accidentului că Rusia nu exclude nicio ipoteză în acest caz.

ADVERTISEMENT