Criza sanitară globală a provocat blocaje ale navelor de transport, întârzieri ale livrărilor de mărfuri şi în final o creștere puternică a preturilor percepute pentru transport.
Specialiștii sunt de părere că această criză a containerelor va schimba economia la nivel global în următorii ani.
Astfel, Asia ar putea să-și piardă actuala poziție de ”manufactură” a planetei. Marile branduri de haine și încălțăminte au în plan măsuri radicale în acest sens.
Mărci importante din industria modei își regândesc modelele de afaceri pe termen mediu și scurt. Asia, cel mai important centru de producție până acum, își pierde treptat din atractivitate din cauza problemelor privind lanțul de aprovizionare, iar producătorii se îndreaptă spre țările din Balcani și America Latină.
Recent, fabricile din Vietnam și China și-au redus sau și-au oprit producția timp de mai multe săptămâni, după creșterea cazurilor de infectare cu noul coronavirus.
Acestei situații i se adaugă și blocajul din transportul maritim, care a dus la creșterea costurilor și a obligat companiile să-și regândească lanțurile globale de aprovizionare și chiar să renunțe la centrele de producție cu costuri reduse din Asia, transmite Reuters.
O serie de firme cunoscute la nivel global au început procesul de mutare a activității de producție din Asia. Grupul iberic Mango a anunțat că și-a accelerat procesul de creștere a producției în țări precum Turcia, Maroc și Portugalia.
Înainte de criza sanitară cauzată de Covid-19, cea mai mare parte a articolelor de îmbrăcăminte ale companiei erau fabricate în China și Vietnam. Oficialii companiei spun că numărul produselor fabricate în Europa va crește considerabil anul viitor.
De asemenea, producătorul american de încălțăminte Steve Madden a decis retragerea producției din Vietnam, iar jumătate din producția de încălțăminte din China a fost mutată în Brazilia și Mexic.
Totodată, compania Crocs a anunțat că și-a mutat producția de saboți din cauciuc în Indonezia și Bosnia.
Sursa citată notează că Bulgaria, Ucraina, România, Cehia, Maroc și Turcia au fost unele dintre țările care au atras un nou interes din partea producătorilor de îmbrăcăminte și încălțăminte, în ciuda faptului că China continuă să producă o mare parte a articolelor de îmbrăcăminte pentru lanțurile de îmbrăcăminte din SUA și Europa.
”Observăm o creștere importantă a activității de transport de marfă în fostele republici sovietice și o creștere mare în Ungaria și România”, a spus Barry Conlon, directorul executiv al Overhaul, o firmă de management al riscului în lanțul de aprovizionare.