Lucrările de reabilitare ale Crucii comemorative a Eroilor români din Primul Război Mondial au fost finalizate. Proiectul s-a derulat pe o perioadă de 5 ani.
Anunțul a fost făcut de Nicolae Ciucă, ministrul Apărării. Oficialul a fost prezent la ceremonia militară şi religioasă de marți, prin care s-a marcat momentul.
Nicolae Ciucă a publicat pe Facebook câteva cuvinte despre evenimentul care a avut loc: „astăzi (n.r.- marți, 14 septembrie), la încheierea operațiunilor majore de restaurare, reabilitare și conservare a Crucii comemorative a Eroilor români din Primul Război Mondial, am participat la o ceremonie militară și religioasă organizată la acest monument”.
„Am primit, în 2016, o misiune de onoare, aceea de a restaura și reintroduce în circuitul valorilor naționale acest monument înnobilat de istoria neamului. Și iată dovada că militarii au reușit să se ridice la înălțimea misiunii primite și să putem fi astăzi, din nou, mândri de Monumentul Eroilor de pe Caraiman, cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan,” a scris acesta.
Ministrul a explicat că sarcina nu a fost ușoară: „nu a fost o misiune ușoară, nu a fost la îndemâna oricui, dar prin multă muncă, prin profesionalism și dăruire, lucrările au fost finalizate cu succes”.
Demnitarul a distribuit și mai multe fotografii ale monumentului, de după reabilitare. De asemenea, au fost publicate imagini și din timpul ceremoniei, unde s-au depus și coroane de flori.
Operațiunea a fost una dificilă mai ales cauza condițiilor meteorologice. Lucrările au fost sistate din cauza vremii.
Celebrul monument a fost inaugurat la data de 14 septembrie 1928, cu exact 93 de ani în urmă. Acesta a fost ridicat la inițiativa Reginei Maria și a Regelui Ferdinand I, pentru a cinsti eroii țării din Primul Război Mondial.
În anul 2014, Crucea a intrat în Cartea Recordurilor. Acesta are 28 de metri înălțime și două brațe cu lungimea de 7 metri fiecare.
Construcția ei nu a fost o sarcină ușoară, iar fondurile necesare s-au strâns din donații private și de la instituții publice. Este realizată din profile de oțel.
Funicularul Fabricii de Hârtie Bușteni a asigurat transportul materialelor de construcție până la munte. Ulterior, acestea au fost urcate, pe un traseu dificil, cu căruțe trase de cai și măgari.