Amintim că 90 la sută dintre importurile de petrol rusesc vor fi interzise la finalul anului, dar Ungaria este exceptată de la embargou. În același context, Cehia, Bulgaria şi Slovacia au primit timp pentru a găsi cele mai bune soluții pentru a evita dependența față de petrolul rusesc.
În această lună, importurile de petrol rusesc vor scădea cu 75% în această lună. La puțin timp după acordul negociat o lună la nivelul UE, prețul barilului a crescut.
Ţiţeiul rusesc ajunge în Europa prin Marea Baltică, Marea Neagră şi conducta Drujba, un sistem de conducte de petrol şi gaze de 5.000 de kilometri.
Prin Drujba (Prietenia), petrolul ajunge în rafinăriile din Germania, Polonia, Slovacia, Cehia şi Ungaria. Amintim că embargoul se referă doar la petrolul transportat pe mare şi pe calea ferată, astfel încât Drujba rămâne deschisă pentru moment.
Olanda şi Italia, principalele ţări care importă petrol rusesc pe cale maritimă, vor fi cele mai afectate. Şi România, al cărei consum se bazează în proporție de 20% pe țițeiul rusesc, primea petrolul pe cale maritimă.
În acest context, Claudiu Cazacu, specialist în pieţe externe, a declarat că în următoarea lună putem avea prețuri ale carburanților mai mari cu 4-5% față de nivelul actual.
Asta înseamnă o creştere a preţului carburaţilor cu aproximativ 50 de bani pe litru. Totuși, se poate ajunge chiar și la o creştere de un leu pe litru. ”Există o prognoză care vorbeşte că, la impunerea embargoului total de ţiţei rusesc, preţul poate ajunge la 150 de dolari barilul. 15%, probabil, se va reflecta şi la pompă.
Vom fi afectaţi într-o măsură importantă. O cincime din consumul nostru va trebui să fie importat din alte zone, cu alte preţuri. Un litru de motorină se vinde acum cu 8 lei şi 80 de bani, iar unul de benzină cu peste 8 lei şi 20 de bani.
De la începtul anului, preţul motorinei a crescut cu 45%, iar cel al benzinei, cu 35%”, a declarat pentru observatornews.ro Dumitru Chisăliţă, expert în energie.