Dacia 1300, un simbol al României în perioada comunistă, a dispărut aproape complet din peisajul rutier de astăzi. Totuși, mașina rămâne o pasiune pentru colecționari și entuziaști, unii dintre ei încă deținând acest model clasic, în timp ce alții îl scot la vânzare.
În prezent, Dacia 1300 este întâlnită mai mult în anunțurile de vânzare pentru colecționari sau amatori de vehicule istorice. Prețul variază în funcție de anul de fabricație și starea de întreținere. Spre exemplu, un proprietar oferă un model fabricat în 1973 la un preț de 2.400 de euro, menționând că mașina este complet funcțională și dispune de toate actele necesare pentru înscriere, inclusiv certificat fiscal, scrie Antena 3 CNN.
Un alt exemplu este o Dacia 1300 din 1976, scoasă la vânzare pentru 1.890 de euro. Vehiculul este în stare de funcționare, având inspecția tehnică valabilă până în septembrie 2025. Conform proprietarului, mașina este complet înmatriculată, cu acte în regulă, și a fost recent condusă pe o distanță de aproximativ 600 de kilometri fără probleme.
Dotările includ bare cromate originale, oglindă exterioară cromată și alte ornamente specifice modelului din 1976, toate în stare bună. De asemenea, un alt anunț oferă spre vânzare o Dacia 1300 din 1983, la prețul de 2.900 de euro. Vehiculul este descris ca având atestat de vehicul istoric, asigurare valabilă, dar inspecția tehnică periodică este expirată.
Aceste oferte sunt adresate în special celor care apreciază mașinile clasice, căutând unicitatea și detaliile care diferențiază fiecare model Dacia 1300 de pe piață
Pentru ca un automobil să fie recunoscut ca vehicul istoric, este necesar să îndeplinească mai multe criterii stricte. Registrul Auto Român (RAR) emite cartea de identitate pentru vehiculele istorice numai dacă acestea dețin un certificat eliberat de Retromobil Club România.
RAR verifică existența acestui certificat și analizează dacă vehiculul respectă toate standardele tehnice valabile la momentul fabricației sale, asigurând astfel conformitatea cu specificațiile originale, mai scrie Antena 3 CNN.
Vehiculele istorice beneficiază de un tratament fiscal preferențial, scutind proprietarii de anumite taxe. Aceste facilități sunt menite să sprijine păstrarea și valorificarea patrimoniului auto.
Pentru a primi statutul de vehicul istoric, o mașină Dacia 1300 trebuie să fie într-o stare complet originală, fără piese modificate. În plus, trebuie să fi trecut cel puțin 30 de ani de la oprirea producției modelului respectiv. Se ia în calcul anul în care producția a încetat pentru întreaga serie, nu data exactă de fabricație a vehiculului individual.
După ce dosarul este întocmit la Retromobil Club România, o comisie examinează vehiculul, iar dosarul este transmis către sediul central din București pentru evaluarea finală. Dacă cerințele sunt respectate, clubul emite certificatul de vehicul istoric.
După ce ia atestatul, proprietarul se prezintă la RAR, unde, dacă toate condițiile sunt îndeplinite, vehiculul va fi înregistrat ca “vehicul istoric” pe cartea de identitate. Autovehiculul trebuie să fie în stare de funcționare completă și să nu prezinte urme de coroziune, conform Antena 3 CNN.
Vehiculele cu statut istoric sunt scutite de plata impozitului și a rovinietei, iar asigurarea de tip RCA beneficiază de un regim special. Cei care fac parte din Retromobil Club de cel puțin șase luni pot plăti o taxă redusă de 60 de lei pentru 6 luni sau 100 de lei pe an pentru asigurarea RCA, conform informațiilor de pe juridice.ro.