Puțini își mai amintesc de Oltcit, mașina românească a cărui producție și-a dorit-o Nicolae Ceaușescu. În zilele noastre, doar colecționarii mai au așa ceva pe acasă, iar autoturismul a ajuns să se vândă cu o sumă uriașă.
La Craiova au început să fie produse automobile în urmă cu mai mult de patru decenii, atunci când s-a semnat contractul dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Dar Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc vândut în Occident a început în anii 1970.
La acel moment, Nicolae Ceaușescu s-a gândit că nu ar strica o a doua marcă de mașini produsă la noi în țară. Se întâmpla în perioada în care avea loc criza petrolieră și a dus la creșterea prețului carburanților.
Fabrica Dacia funcționa deja din 1966, iar românii așteptau ani buni pentru a-și putea achiziționa o mașină. Așa a luat naștere ideea unui autoturism mic, economic, de oraș și pentru tineri.
Astfel că, pe 30 decembrie 1976 a fost semnat contractul de constituire a societăţii mixte româno-franceze Oltcit, „Citroën-ul din Oltenia“, notează historia.ro. Guvernul român deținea 64% din acțiuni.
Mașinile Oltcit se bazau pe Protoype Y, demarat pe o platformă concepută împreună cu Fiat, ce ulterior a continuat numai cu Citroën. Chiar dacă nu mai avea șansa de a intra în producție, în 1974, Peugeot a achiziționat 38,2% din Citroën. Mai târziu, procentul deținut a ajuns la a 89,95%.
Tehnologii mai bune apar, iar Prototype Y este abandonat. Românii nu se lasă și la insistențele lor, proiectul este readus la viață și pus pe picioare. Oltcit a ajuns se vândă în numeroase țări, Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia şi Bulgaria.
Ani mai târziu, puțini își mai amintesc de vechea mașină, dar colecționarii știu cât de mult valorează această. Astfel că, un autoturism Oltcit Culb 11 R a ajuns să se vândă în anul 2024 cu 30.000 de lei.
Mașina este vândută de o persoană din Râmnicu Vâlcea. Vânzătorul a precizat că autoturismul a fost restaurat total în anul 2019, inclusiv motorul de 1129 centimetri cubi. Mașina are mai multe piese noi, conform anunțului, printre care farurile, anvelopele, ceasul de kilometraj și tapițeria.