Life

Cu ce se ocupă acum Octavian Ursulescu. Prezentatorul, atac dur la adresa Neversea și Untold: „Acestea nu sunt festivaluri”

Octavian Ursulescu a făcut o analiză a dispariției unuia dintre cele mai mari festivaluri muzicale de la noi, în exclusivitate pentru FANATIK!
29.11.2022 | 14:30
Cu ce se ocupa acum Octavian Ursulescu Prezentatorul atac dur la adresa Neversea si Untold Acestea nu sunt festivaluri
Octavian Ursulescu, unul din cei mai apreciați prezentatori de festivaluri (și nu numai) din România
ADVERTISEMENT

Octavian Ursulescu, unul din titanii televiziunii care s-a ocupat de muzica ușoară românească de-a lungul timpului, a făcut o radiografie a situației actuale de la noi în privința spectacolelor și festivalurilor răsunătoare de altădată.

Octavian Ursulescu pune dispariția Festivalului Mamaia pe seama Neversea sau Untold

Prezentatorul de televiziune a fost de 13 ori amfitrionul Festivalului Mamaia, însă a urmărit și a analizat în detaliu și alte evenimente care au creat istorie în muzica românească. După ce s-a retras din lumina reflectoarelor, acesta și-a continuat munca de redactor la revista „Actualitatea muzicală”, care apare și în ziua de azi, a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România.

ADVERTISEMENT

De Festivalul de la Mamaia s-a ales praful. Vorbim despre un festival care a lansat trei dintre marile nume ale scenei: Loredana Groza, Mădălina Manole și Laura Stoica. 

Octavian Ursulescu a explicat, în exclusivitate pentru FANATIK, de ce crede că s-a ajuns în această situație, remarcând cu tristețe și resemnare faptul că muzica ușoară nu mai are același aplomb de altădată.

ADVERTISEMENT

Mai mult, rugat de FANATIK să spună ce părere are despre festivalurile la modă în ziua de azi, Untold și Neversea, acesta a zis că nu se pot compara cu evenimentele pe care le prezenta el pe vremuri, căci nu se poate vorbi de muzică la aceste adunări în care tinerii se simt foarte bine.

„Festivalul de la Mamaia a murit din cauza dezinteresului autorităților locale”

-Domnule Ursulescu, de ce a murit Festivalul de la Mamaia?

Festivalul de la Mamaia a murit acum exact 10 ani, în 2012, și ultima ediție, asta spune totul, nici măcar nu a avut loc la Mamaia, a avut loc la Constanța, la Grădina Soveja, dar nu asta e important… A murit din cauza dezinteresului autorităților locale din Constanța, Primăriei, pentru că Mamaia ține de Primăria Constanța. Ca să vă dați seama, dacă o să treceți prin Mamaia la ora actuală, Teatrul de Vară din Mamaia, leagănul acestui festival… Teatrul a fost inaugurat în 1963 cu ocazia primei ediții a Festivalului…

ADVERTISEMENT

Deci Teatrul de Vară din Mamaia este o ruină lăsată total de izbeliște, cu buruieni, cu șobolani, nu se mai întâmplă nimic acolo. Probabil că există anumite proiecte imobiliare sau de alt gen, altfel nu se explică de ce stațiunea cea mai mare, cea mai importantă a litoralului nu are o grădină de spectacole.

„Au fost așa-ziși producători care n-au avut dragoste pentru muzică”

-Mai există și alte cauze? Unde se mai desfășoară evenimente muzicale importante dacă Teatrul de Vară e o ruină?

ADVERTISEMENT

La Mamaia, spectacolele estivale se joacă la un restaurant, acolo mi-au spus organizatorii, Dorna se cheamă, e singurul loc unde pot să mai joace. Deci, dezinteres…

Pe urmă au mai fost așa-ziși producători, organizatori care n-au avut dragoste pentru muzica ușoară românească, n-au cunoscut-o, n-au prețuit-o, față de compozitori, de interpreți. Festivalul începuse să moară, el s-a stins în 2012, a sucombat, a dat ortu’ popii, dar, de fapt, vreo 12 ani, el începuse să se stingă.

„Muzica ușoară e marginalizată. Interpreții și compozitorii aproape că nu mai există, nu au ce face”

-Credeți în vreo minune? Ar putea fi resuscitat acest festival care a dat atâtea nume mari în muzica românească?

Sigur că orice se poate, dar în România orice lucru care s-a întrerupt și, în general, nu numai la noi, iată și Cerbul de Aur care așa, se desfășoară din an în Paște și, practic, nu are nicio continuitate. Orice lucru care s-a desființat foarte greu mai renaște. Eu m-aș bucura foarte mult, dar, repet, Festivalul de la Mamaia a murit odată cu muzica ușoară românească.

Muzica ușoară e marginalizată, este aruncată undeva la marginea difuzărilor posturilor de radio și festivalul acesta era oglinda acestui gen muzical. Dacă și interpreții și compozitorii aproape că nu mai există, nu au ce face, nu se mai scriu piese, nici festivalul nu mai este.

Ce spune Ursulescu despre Neversea și Untold: „Acestea nu sunt festivaluri”

-Ce puteți să ne spuneți despre Neversea și Untold, festivalurile la modă de acum?

Acestea nu sunt festivaluri. Sunt niște reuniuni în care niște DJ stau pe o scenă și timp de 4-5 ore în acea seară emană de pe platane aceleași ritmuri obsedante și care nu schimbă cu nimic atmosfera muzicală. Și tinerii vin și dau din mâini. Probabil că se simt foarte bine, nu fac niciun fel de aluzie la euforia pe care ei o trăiesc acolo, dar, repet, nu au legătură propriu-zisă cu muzica. Sunt niște manifestări ale bucuriei, ale tinerilor, care vor să danseze, să se simtă bine în grupuri foarte mari. Un festival este precum cel de la San Remo…

-Cum de a rezistat San Remo?

Și cum rezistă! Nu s-a întrerupt nicio clipă. Nici în pandemie nu s-a întrerupt! Fără public, dar s-a ținut tot timpul. Ce festival, ce muzică! Ce respect au italienii față de artiștii în vârstă! De exemplu, ediția de anul viitor, care va fi la începutul lui februarie, îl va avea ca și coprezentator, alături de Amadeus, care e un prezentator de televiziune, pe Gianni Morandi, care e un veteran al cântecului italian.

Ei au un respect pe care noi nu îl avem. Deci, ideea e că noi nu avem respect față de valori, că sunt compozitori, textieri, interpreți, și atunci cum să avem festivaluri adevărate dacă nu mai respectăm nimic? Nimic nu respectăm!

ADVERTISEMENT