News

Cum a ajuns România să importe fier beton! Sute de concedieri în fabricile vândute rușilor

07.10.2020 | 16:38
România importă fier beton pentru construcții. Sursa foto - facebook
ADVERTISEMENT

FANATIK îți spune cum a ajuns România să importe fier beton, deși în perioada comunistă industria duduia și fabricile lucrau chiar pe plus! Revoluția din 1989 a însemnat însă un uriaș pas în spate și uzinele care altădată prosperau s-au trezit că nu mai găsesc soluție pentru a ieși la liman.

Rând pe rând, indiferent de culoarea politică, Guvernul a încercat să reorchestreze domeniul, a vândut aproape toate fabricile străinilor care nu o dată s-au bucurat mai degrabă că scot un concurent puternic de pe piață.

ADVERTISEMENT

Și când nu a mai fost nimic, când și ultima cărămidă a terminat stoarsă, atunci am înțeles că nu mereu investițiile străine au însemnat succesul și liniștea. Mai ales când acestea au venit puse pe căpătuială și nu pe salvare.

De ce importă România fier beton!

„Zeci de blocuri, râd în soare argintii, zeci de blocuri, în zori de zi. Suie agale, pe albastrele cărări, macarale, suie în zări”, cânta Trio Grigoriu într-o odă închinată industriei românești și nu numai. Doar că brațul de fier nu s-a mai ridicat la cer ani de zile.

ADVERTISEMENT

Abia când construcțiile au luat-o din loc, România s-a trezit că nu mai are materie primă și este nevoită să aducă din alte țări. Și în plină pandemie, în anul de grație 2020, constructorii spun că de abia mai fac față solicitărilor. Mai ales că, spre deosebire de anul trecut, a existat o creștere spectaculoasă în acest domeniu.

Șantierele nu s-au închis, din contră. Coronavirusul a speriat țara, dar nu și construcțiile. Acestea au fost însă oprite doar de lipsa oțelului beton, material folosit la absolut tot. Vorbim despre fundația care susține întreaga construcție, despre stâlpi, pereți, garduri și tot ce este nevoie.

ADVERTISEMENT

Ce s-a întâmplat cu fabricile românești

Și când s-a tras linie, România a constatat că a importat, conform statisticilor, nu mai puțin de un milion de tone de fier beton până la jumătatea anului. Și asta în condițiile în care în 2002, România avea 7 mari producători. Da, citiți bine, șapte.

În acel an însă, pe piață a intrat miliardarul rus Igor Vladimirovich Zyuzin. Acesta a acceptat să plătească 2 milioane de  dolari pentru 76,7% din acţiunile Combinatului de Oţeluri Speciale Târgovişte. Un an mai târziu, ruşii cumpără şi combinatul de sârmă de la Câmpia Turzii cu 27,2 milioane euro.

ADVERTISEMENT

Nu se opresc aici investițiile. În 2008, rușii pun mâna și pe uzina de sârmă şi plase Ductil Steel Buzău, alături de punctul de lucru de la Oţelu Roşu. Plătesc bani serioși, aproximativ 142 milioane de euro.

În 2010, la două decenii de la Revoluție, Mechel mai bagă mâna în buzunar și achiziționează și Laminorul Brăila, pentru care plăteşte 9,4 milioane de euro. Doar că, în nici doi ani de zile, efectele crizei încep să se vadă și rușii nu mai observă luminița de la capătul tunelului.

Datorii, datorii și la final insolvență

Compania acumulează datorii uriașe și toate cele cinci întreprinderi încep restructurări masive. Mai mult de atât, activitatea uzinelor din Câmpia Turzii, Târgovişte şi Brăila este oprită.

De remarcat că toate combinatele deținute de Mechel sunt vândute la începutul lui 2013 societăţii Invest Nikarom pentru doar 52 de euro. Acestea intră automat în procedură de insolvenţă. În prezent, în România au mai rămas două combinate, COŞ Târgovişte şi Ductil Steel Buzău.

Nici acestea nu sunt la parametri optimi, mai ales că în acest an au stat mai degrabă cu obloanele trase. La Buzău, patronii au anunţat că vor concedia 452 din cei 550 de angajaţi. Ceva mai bine sunt angajații de la Târgoviște care se află în șomaj tehnic. Vorbim de aproape o mie de oameni.

În tot acest timp, Romînia a ajuns să importe integral necesarul de oțel-beton folosit în construcții, deși în urma cu un deceniu ponderea importurilor era de 20% din necesar, potrivit unor date transmise de Asociația Română a Distribuitorilor de Metal (ARDIMET) și publicate de platforma cursdeguvernare.ro.

Cât de mare este cererea constructorilor

În primele șase luni ale anului, pe piața internă s-au consumat 380.000 de tone de oțel-beton, întreaga cantitate fiind importată. În 2019, necesarul a fost aproape un milion de tone, din care 80% a provenit din afara țării, mai arată asociația.

“In ultimii 2-3 ani, productia interna a fost asigurata – continuu sau periodic – in principal de doi producatori: COS Targoviste, care isi asigura semifabricatele din propria productie, si Ductil Steel Buzau, cu semifabricate de la Targoviste (in cantitati insuficiente).

In prezent, activitatea acestor capacitati este oprita cu perspective limitate de reluare a productiei la Targoviste si la Buzau si fara nicio perspectiva la Focsani. Din acest motiv, incepand cu acest an, intreg necesarul intern de otel-beton este asigurat exclusiv din import”, arata datele ARDIMET.

De unde cumpără România fier beton

Acolo unde există cerere, își fac loc și cei cu ofertele. Drept pentru care, România a ajuns să plătească bani grei celor din Turcia, Grecia, Bulgaria, Moldova si Ucraina pentru fier beton.

Din punct de vedere al prețului, oțelul beton în România a ajuns să fie cu aproximativ 10- 15% mai scump decât cel de import. Experții spun însă că produsele locale compensează parțial acest decalaj prin calitate, oțelul beton produs la COS Târgoviște, de exemplu, fiind extrem de fiabil și maleabil și putând lua o varietate de forme.

Așadar, fiabil, maleabil, dar și aproape de faliment. Pentru că, în ciuda cererilor, fierul beton românesc lipsește cu desăvârșire de pe piață, în timp ce fabricile care îl proiectau par să aibă zilele numărate.

ADVERTISEMENT
Tags: