News

Cum a ajuns spaţiul aerian al României un paradis pentru contrabanda de ţigări! Afaceri de miliarde de euro şi avioane nedectate de autorităţi

Cum a ajuns spaţiul aerian al României un paradis pentru contrabanda de ţigări în timp ce autoritățile par să ridice din umeri și să nu găsească o soluție
15.09.2021 | 13:32
Cum a ajuns spatiul aerian al Romaniei un paradis pentru contrabanda de tigari Afaceri de miliarde de euro si avioane nedectate de autoritati
România a avut parte de două incidente într-un timp foarte scurt. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Țigările de contrabandă au invadat România și fenomenul a prins chiar cote alarmante în condițiile în care autoritățile par a fi depășite total. De altfel, în decursul a nici două luni de zile, în spațiul aerian al țării noastre au intrat două aparate de zbor, aparate despre care Ministerul Apărării a părut că habar n-are.

Concret, la jumătatea lunii august, un avion ucrainean a pătruns pe teritoriul României prin judeţul Suceava. Așa cum aveau să afle autoritățile, acesta era plin cu ţigări de contrabandă. Culmea, aparatul de zbor a fost reperat de poliţiştii de frontieră care, spun ei, n-au stat o clipă pe gânduri.

ADVERTISEMENT

Cum a ajuns spaţiul aerian al României un paradis pentru contrabandiștii de ţigări!

Oamenii legii au informat Forţele Aeriene, doar că, de la vorbă până la faptă drumul a fost unul nu lung, ci imposibil. Mai exact, în România nu s-a luat nicio măsură. Au făcut-o vecinii din Ucraina care au ridicat imediat un MIG 29 pentru a aduce aparatul de zbor la sol.

„Pe 7 august, în jurul orei 18.00, un echipaj din cadrul Poliţiei de Frontieră Vicovu de Sus, aflat în misiune de supraveghere şi control la frontiera de stat, a auzit şi a văzut un aparat de zbor de mici dimensiuni care a zburat dinspre Ucraina spre România.

ADVERTISEMENT

Imediat la nivel de sector s-au luat măsuri de informare a structurilor operative din cadrul ITPF Sighetul Marmaţiei, Centrul de Operaţiuni Aeriene Baloteşti şi a autorităţilor ucrainene din punctul de contact Porubne”, a declarat Ilie Poroh, purtător de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Suceava.

Și nu doar că a intrat în spațiul aerian al unei țări aflată în UE și NATO, dar avionul a petrecut în România aproape 45 de minute înainte de întoarcerea în Ucraina. În cele din urmă, poliția de frontieră a admis că în interiorul aparatului de zbor s-ar fi putut afla țigări de contrabandă.

ADVERTISEMENT

 „În jurul orei 18.45, poliţiştii de frontieră au observat şi auzit aparatul de zbor întorcându-se în Ucraina. În jurul orei 19.50, autorităţile ucrainene au transmis că au reţinut pe sectorul lor un avion de tip AN-2 şi patru persoane care sunt suspecte pentru comiterea infracţiunii de contrabandă”, a mai spus Poroh, acesta oferind și un răspuns care a lăsat pe toată lumea cu gura căscată.

Astfel, atunci când a fost chestionat asupra motivului pentru care avionul nu a fost interceptat, deși intrase în spaţiul aerian românesc, purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Suceava a declarat că, cel mai probabil, „nu s-a văzut nimic pe radar”. Poroh a ținut să atragă atenția că discutăm despre avioane de mici dimeniuni care zboară la o altitudine joasă, ceea ce face dificilă depistarea lor pe radar.

ADVERTISEMENT

De ce nu sunt detectate avioanele

La câteva săptămâni distanță problema aproape că s-a repetat la indigo. De data aceasta, polițiștii de frontieră din Republica Moldova au reținut aparatul de zbor de mici dimensiuni încărcat cu țigări de contrabandă. Acesta venea din Ucraina și avea ca destinație finală țara noastră.

Interesant este că avionul de tip AN 2 a fost observat pe radar de cei din Republica Moldova, ei reușind să îl aducă la sol pe un câmp din apropierea localității Hlinaia Mică, raionul Edineț. Culmea, autoritățile de la Chișinău au precizat că avionul a stat cel puțin o oră în România, timp în care a descărcat marfa.

Ca să confirme întreaga situație, Daniel Martnos, adjunctul șefului Poliției de Frontieră din Republica Moldova declara în presa locală că: „aeronava a survolat spațiul aerian al R.Moldova și a ajuns în România, iar la întoarcere a aterizat pe un câmp din Hlinaia Mică, raionul Edineț. Am sesizat despre acest caz și colegii din România, care urmează să stabilească unde au ajuns țigările”.

Autoritățile din România au ridicat din nou din umeri. Oamenii legii au transmis că nu cunosc dacă țigări de contrabandă au intrat pe teritoriul țării noastre în ultimele ore. Nimic însă despre un aparat de zbor care ar fi reușit să păcălească vigilența.

Sindicatul Europol, apel către autorități

Interesant este că în tot acest timp, sindicatul Europol nu a mai așteptat și a solicitat de urgență intervenţia CSAT, după ce autorităţile din Republica Moldova au anunţat că un avion al contrabandiştilor ucrainieni de ţigări ar fi intrat în spaţiul aerian românesc fără a fi reperat.

”Nu a început războiul şi nici nu ne-au atacat ruşii, ci este doar un avion tip Antonov AN2 burduşit cu aproximativ 100 baxuri cu ţigări, care ar fi survolat spaţiul aerian românesc unde a şi descărcat marfa de contrabanda, aşa cum susţin autorităţile moldovene, însă fără a furniza informaţii exacte.

Nu este singurul caz, în luna august, un alt aparat AN2 al unor contrabandişti ucraineni a ajuns în spaţiul aerian românesc în zona Sucevei, ceea ce arată că se încearcă prin orice mijloace introducerea de ţigări în România, care aduce profit de milioane de euro contrabandiştilor”, au scris reprezentanţii Sindicatului Europol pe o rețea de socializare.

”Această problemă este una destul de gravă, ce tine de securitatea naţională, iar CSAT-ul trebuie să intervină de îndată, ţinând cont că spaţiul aerian românesc este violat de aeronave străine, iar acesta nu este un caz singular. Deşi această problemă a fost aruncată în curtea Poliţiei de Frontieră Române, colegii noştri poliţişti de frontieră nu au atribuţii în acest sens şi nici echipamentele necesare pentru intervenţie”, au mai transmis sindicaliştii.

Cei de la Europol au explicat și cum este posibilă contrabanda cu țigări pe teritoriul țării noastre cu ajutorul avioanelor. Astfel, cei care fac contrabandă ”se folosesc de tot felul de tertipuri pentru ca aceste aeronave folosite să nu poată fi reperate pe radare prin zbor la joasă înălţime sub 100m. CSAT-ul, prin atribuţiile pe care le are, trebuie să intervină de îndată în acest caz pentru că astfel de situaţii se vor mai repeta”, au mai explicat aceștia.

ADVERTISEMENT