Cum a ajuns un pilot cu avionul într-o mlaștină din Delta Dunării. Evident, pilotul a comis o greșeală de începător pe care acum o regretă. Este vorba de un accident aviatic ce a avut loc pe 12 iulie 2022, însă raportul final a fost finalizat și publicat doar acum.
Potrivit datelor oficiale publicate de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS), pilotul avionului a configurat greșit sistemul de avertizare privind funcționarea motorului. A rămas fără combustibil, la fel ca un șofer neatent, și s-a trezit într-o mlaștină din Deltă.
Conform acestui document, citat de Ziare.com, aeronava ULM tip CTSW, identificată YR-5377, urma să zboare pe traiectul Vădeni-Sulina-Sf.Gheorghe-Vădeni. ”Pilotul a executat toate acțiunile premergătoare declanșării activității de zbor, respectiv a depus un plan de zbor pentru traiectul de zbor intenționat a fi urmat, după care a pregătit aeronava conform procedurii prevăzute în manualul de operare al acesteia”, se arată în document.
După aproximativ 90 de minute de zbor, după ce a trecut de Sf. Gheorghe și se îndrepta spre Vădeni, motorul aeronavei a început să arate semne de slăbiciune și să funcționeze anormal. Pilotul și-a dat seama că turația motorului e în scădere, însă nu știa că e din cauza lipsei de combustibil. Oricum, a luat decizia de a se întoarce și a ateriza forțat la Sf. Gheorghe.
Problemele au apărut atunci când motorul s-a oprit brusc, iar aeronava a fost aterizată forțat pe un teren mlăștinos acoperi cu stuf în apropiere de Canalul Tătaru și Brațul Sf. Gheorghe. Deși aeronava a fost făcută praf, pilotul și pasagerul său nu au fost răniți. Așadar, autoritățile au constatat că vremea nu a influențat acest incident, doar lipsa de combustibil.
”După ce motorul a fost inspectat vizual și nu au fost constatate lovituri sau deteriorări în urma aterizării forțate, i-a fost atașată o sursă de combustibil și s-a încercat pornirea acestuia. Motorul aeronavei a pornit și a funcționat, acest lucru indicând că nu a suferit defecte interne care să conducă la oprirea necomandată raportată de către pilot. Având în vedere acest lucru, cel mai probabil, oprirea necomandată a motorului s-ar fi putut produce din cauza lipsei alimentării cu combustibil”, mai este prezentat în raportul specialiștilor.
”În anumite condiții de zbor, cum ar fi zborul derapat, se poate întâmpla ca un rezervor să se golească mai rapid decât celălalt. Prin urmare, pentru a menține alimentarea neîntreruptă cu combustibil a motorului, este important ca aeronava să zboare orizontal pentru a se asigura echilibrarea consumului de combustibil între cele două rezervoare”, se mai arată în raportul AIAS.
Potrivit acestui raport AIAS, dacă pilotul ar fi introdus valorile corecte atunci când a configurat sistemul de avertizare, acesta ar fi aflat din timp când sunt probleme la motor și când nu mai are combustibil. Astfel, ar fi avut timpul necesar să aterizeze pe un teren ferm, aflat la zeci de metri de mlaștina unde a ajuns, fără voia sa.
”Având în vedere valoarea presiunii minime de combustibil indicată de ROTAX: min. 0,15 bar, rezultă că a fost efectuată o configurare greșită a sistemului de avertizare: atenționarea prin semnal luminos este efectuată la o valoare mult mai mică decât presiunea minimă prescrisă, iar zona de alertă este atinsă la o valoare foarte mică a presiunii de combustibil. Zborul derapat pentru un timp îndelungat, combinat cu manevrele de întoarcere ale aeronavei (către aerodromul de plecare, apoi de întoarcere către localitatea Sf. Gheorghe) executate de către pilot, ar fi putut cauza golirea mai rapidă a unuia dintre rezervoare, iar conducta de alimentare cu combustibil să aspire aer în sistemul de alimentare al motorului, ceea ce ar fi condus la oprirea acestuia.
Pentru configurarea sistemului de avertizare au fost folosite valori mai mici decât cele indicate de producătorul motorului, ceea ce a făcut ca pilotul să primească avertizările privind scăderea presiunii de combustibil foarte târziu, aproape simultan cu oprirea propriu-zisă a motorului”, au concluzionat experții AIAS.