Germina Nagâț, membăr a Colegiului CNSAS, a dezvăluit, în emisiunea Insider Politic de la Prima TV, că deconspirarea lui Traian Băsescu a fost rezultatul exclusiv al investigațiilor funcționarilor Consiliului, fără niciun amestec din partea serviciilor secrete.
Pe de altă parte, Nagâț crede că a existat o încercare de ștergere a urmelor colaborării lui Băsescu, întrucât dosarul acestuia a fost distrus, însă au rămas suficiente indicii pentru ca verdictul de colaborare să fie confirmat de instanță.
Germina Nagâț a precizat că Traian Băsescu a fost verificat de două ori, în 2006 și 2009, însă abia în 2013 au apărut indicii privind colaborarea cu Securitatea.
„În 2013 s-au găsit documente privind relaţia dumnealui cu Securitatea, dar nu au întrunit cerinţele legale de a fi numit colaborator. Legea are o definiţie foarte strictă. Trebuie să întruneşti două cerinţe cumulativ, să fi denunţat atitudinea anticomunistă, asta-i foarte important şi să fi încălcat drepturile omului. Traian Băsescu nu denunţase atitudinea anticomunistă în documentele găsite în 2013, dar probau totuşi relaţia cu Securitatea”, a precizat Nagâț.
O nouă verificare a fost făcută în 2019, când Traian Băsescu a candidat la alegerile europarlamentare, dar de data aceasta au fost coroborate informații din mai multe surse.
Nagâţ a menţionat că în 2019 au fost reluate verificările în privinţa lui Traian Băsescu şi un coleg a intrat pe diverse siteuri şi a găsit informaţii care i-au folosit mult.
„Colegul care a coordonat lucrarea de la Direcţia Investigaţii a folosit surse deschise, adică a intrat pe diverse site-uri şi a găsit pe site-ul Institutului de Marină nişte informaţii care i-au folosit foarte mult (…)
A pornit de la acele informaţii de pe site-ul Institutului de Marină, lucru pe care nu l-a spus nimeni public până acum. Nu îl vizau pe Traian Băsescu, vizau promoţia domnului Traian Băsescu. Şi de acolo a pornit această investigaţie nouă, în 2019, care a condus la găsirea mai multor documente, între care două au fost decisive, pentru că erau olografe. Dacă nu ar fi fost olografe, acele note Petrov ne-ar fi fost foarte greu spre imposibil să decidem trimiterea în instanţă pentru că există o decizie a Curţii Constituţionale din 2012 care scoate din probaţiune notele întocmite de ofiţeri sau notele dactilo, care nu sunt olografe. Din fericire, acestea erau olografe. Erau în dosarele unor colegi de la Institutul de Marină. Deci Traian Băsescu nu are niciun dosar al lui, să ne înţelegem”, a spus reprezentantul CNSAS.
Dosarul lui Băsescu, împreună cu cele ale altor colegi ai săi de la Institutul de Marină, fuseseră distruse, dovada fiind „un cadru de semnalare” în care se spunea că a existat, la un moment dat, un micofilm al unui dosar. Erau dosare ale Direcţiei a lV-a de contrainformaţii militare pentru că Institutul de Marină a devenit un institut cu regim militar.
Nagâț a negat speculațiile legate că trecutul de informator al Securității al lui Traian Băsescu ar fi fost dezvăluit în urma unor manevre ale serviciilor secrete.
„Nu a fost servit domnul Băsescu, cum am văzut iarăşi, a curs cerneală, de niciun serviciu, niciodată. Nici în 2006, nici în 2009, nici în 2013, nici în 2019. Dânsul este necunoscut în evidenţele foştilor deţinători de arhivă. Nu ştiu ce ar trebui să fie în evidenţele alea. Când o să le avem, o să mă uit. Primul nume la care mă voi uita va fi Traian Băsescu. Deocamdată, este necunoscut”, a precizat Germina Nagâț.
Potrivit acesteia, notele date de către Traian Băsescu pe când era reprezentantul comercial al României la Anvers, la care CNSAS avusese acces la primele verificări, nu-l incriminau pe acesta
„A fost o dorinţă sinceră şi o ambiţie de a vedea dacă s-a curăţat tot. Ei bine, nu s-a curăţat tot şi s-a dovedit în 2019 că nu s-a curăţat tot. Nu ştiu cine s-a ocupat de făcut curăţenie, dar nu a făcut bine”, a conchis Germina Nagâţ.
Pe 23 martie Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit, printr-o decizie definitivă, că fostul preşedinte Traian Băsescu a colaborat cu Securitatea, iar în urma acestei decizii, acesta şi-a pierdut beneficiile care decurgeau din calitatea de fost preşedinte.