News

Cum a rămas România fără avion prezidențial. Afacerea Romavia: istoria neștiută a unui faliment girat prin hotărâre de guvern

Romavia, compania aeriană a MApN care a transportat șefi de stat și alți înalți demnitari, a intrat în faliment în 2014, dar încă mai ”respiră”.
14.03.2023 | 09:33
Cum a ramas Romania fara avion prezidential Afacerea Romavia istoria nestiuta a unui faliment girat prin hotarare de guvern
Romavia a transportat președinți aproape 25 de ani. Apoi, guvernul a decis s-o închidă / Foto: romavia.ro
ADVERTISEMENT

La opt ani după ce Tribunalul București a dispus intrarea în procedură de faliment în formă simplificată, dosarul Romavia însă nu s-a finalizat. În bilanțul depus la Ministerul Finanțelor Publice, compania a declarat un profit net de 68.944 lei și datorii de 69,9 milioane lei. Romavia are chiar și un site funcțional, care pare să fie în lucru.

Imaginea MApN, pătată de celebrul traficant ”Lord of War”

Compania Română de Aviație Romavia RA a intrat în procedură de faliment în iulie 2014, în contextul unor scandaluri uriașe în care fusese implicată. Bunăoară, Romavia a fost acuzată că repara la baza militară din Otopeni avioanele folosite de celebrul traficant de arme Viktor Bout, supranumit ”Lord of War”, care a inspirat filmul care-l are în rolul principal pe Nicholas Cage.

ADVERTISEMENT

La acea vreme, Romavia era considerată o companie prosperă, care în anul 1991 moștenise flota aeriană a lui Nicolae Ceaușescu, la care s-au adăugat alte aeronave puse la dispoziția demnitarilor.

Cum a băgat guvernul în faliment Romavia

Compania Romavia a fost înființată printr-o hotărâre de guvern (244/1991), care stabilea ca obiect de activitate ”prestații de servicii aeronautice prin executarea de zboruri în folosul protocolului de stat, precum și executarea de zboruri comerciale în folosul Ministerului Apărării Naționale”.

ADVERTISEMENT

În primă fază, compania a funcționat ”în coordonarea diverselor structuri ale Ministerului Apărării Naționale”, iar în 1998 este emisă HG 755, prin care Romavia a fost desemnată să opereze zboruri speciale, în interesul statului român.

În aprilie 2009 în conformitate cu Ordinul M-41/2009, Romavia a trecut în ”subordinea nemijlocită a MApN”. Ministerul a delegat competențele atribuțiilor Șefului Statului Major, prin ordinul M-21/2011. Un an mai târziu, într-un mod aproape inexplicabil, guvernul dă o decizie care îngroapă pur și simplu compania.

ADVERTISEMENT

”Prin H.G. 755/1998 “ROMAVIA a fost desemnată şi nominalizată pentru organizarea, pregătirea şi executarea zborurilor speciale, reprezentând de asemenea servicii publice de interes naţional”, care a fost modificata prin H.G. nr. S-1327/decembrie 2010 (nepublică, n.r.), astfel compania nu a mai deţinut exclusivitatea executării acestor zboruri speciale”, se arată în motivarea cererii de intrare în faliment, consultată de FANATIK.

Romavia a intrat în degringoladă

Decizia a avut efecte dramatice pentru Romavia. Șefii companiei au scris în cerere că de la acel moment, Romavia nu a mai avut o poziție strategică la nivel național, iar acest lucru a dus la reducerea alocării fondurilor bugetare cu peste 90% în 2012 și 2013. Ulterior, statul a oprit definitiv finanțarea, nu înainte de a face public un raport al Curții de Conturi, care scotea la iveală cheltuieli nejustificate și acordarea de prime în condițiile unei activități reduse.

ADVERTISEMENT

”Pentru anul 2014 nu s-au mai alocat fonduri, iar reprezentanții săi, au propus și au aprobat restructurarea regiei prin concediere colectivă a peste 93% a personalului și modificarea structurii organizatorice pentru 6 (șase) posturi care să asigure administrarea regiei, precum și activități de reprezentare a intereselor regiei in instanță (DL nr. 24121/08.04.2013)”, se mai arată în cererea Romavia.

Practic, începând cu martie 2013, regia nu a mai putut desfășura niciun fel de activitate, astfel să au apărut restanțe în plata salariilor. Șefii Romavia spun că  procedura de concediere s-a încheiat cu restanțe salariale în perioada octombrie 2012 – mai 2013 și neachitarea indemnizațiilor compensatorii legal prevăzute în Contractul colectiv de muncă, lucru care a dus la deschiderea a peste 125 de litigii.

”A mai arătat că pentru cei 6 salariați ai regiei nu s-au alocat fonduri pentru achitarea salariilor, ajungându-se astfel într-o situație socială deosebit de gravă, având drepturi bănești de încasat pe perioada noiembrie 2012 și până în prezent”, se mai arată în cererea adresată tribunalului.

Ce s-a întâmplat cu avioanele companiei

Așa s-a scris istoria falimentului companiei care a transportat președinții României. Din flota Romavia nu a mai rămas nimic. Un Boeing 707, folosit de ca avion prezidențial din 1974 până în 2010, a fost vândut companiei americane Omega Air și a ajuns să fie folosit ca ”avion-cisternă” pentru misiuni militare.

În septembrie 2019, Ministerul Culturii a transmis o adresă prin care a solicitat ca două avioane Rombac 1-11 (YR-BRE şi YR-BRI) să fie clasate în patrimoniul cultural mobil, categoria Tezaur. Ordinul Ministerului Culturii a fost emis în 11 februarie 2021. Rombac 1-11 este primul avion de pasageri cu reacție produs în România, sub licența British Aircraft Corporation.

În mai 2022, lichidatorul judiciar al Romavia a scos la licitație mai multe scaune de avion pentru 11.563 lei.

Avionul prezidențial de la Tarom costa statul român 7 milioane de euro pe an

După ce Romavia a fost îngenuncheată, Administrația Prezidențială a apelat, în primă fază, la Tarom. În 2010, compania de stat a pus la dispoziția președintelui o aeronavă de tip Airbus A310, în configurație VIP, intrată în flota Tarom în 1992.

În 2013, ministrul transporturilor Relu Fenechiu spunea că mentenanța aeronavei prezidențiale aduce Tarom pierderi anuale de 7 milioane de euro. Declarația era dată în contextul conflicutlui dintre președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta, care a propus ca, din cauza situației economice generale, să taie din bugetul Administrației Prezidențiale. Traian Băsescu a anunțat atunci că renunță la serviciile Tarom și că va închiria avioane pentru deplasările externe. Așa s-a ajuns, în 2023, ca președintele Iohannis să închirieze un avion de lux pentru a deplasarea în Japonia și Singapore.

ADVERTISEMENT