News

Cum arată automobilul care se încarcă la soare și costă numai 25.000 de dolari. Batmobilul, mașina viitorului! Foto

23.04.2021 | 18:47
Cum arata automobilul care se incarca la soare si costa numai 25000 de dolari Batmobilul masina viitorului Foto
Batmobilul se încarcă cu energie solară. Sursa foto - washingtonpost.com
ADVERTISEMENT

Batmobilul poate fi mașina viitorului! Pe cât de ciudat sună, pe atât de adevărată este informația. Una care a avut însă nevoie de câțiva ani buni pentru a trece de la stadiul de proiect la realitate. Tehnologia a avansat și obiectele SF pe care le-am văzut în filme, cu ani în urmă, pot să intre în viața noastră de zi cu zi. 

Totul a început în 1955, în mod evident, din pasiunea unui visător. Pe atunci era o jucărie de aproape 15 centimetri creată din lemn, ceva cauciuc și câteva celule solare.

ADVERTISEMENT

Și minunea s-a întâmplat. Lumina soarelui a rulat vehiculul minuscul, a arătat că poate fi în viitor combustibilul perfect pentru oameni.

Batmobilul, mașina din viitor

Anii au trecut și visul a evoluat sub diferite forme. Vorbim despre un „buggy” de epocă, apoi despre o bicicletă și chiar o mașină de curse care a traversat Mojave cu 51 de mile pe oră.

ADVERTISEMENT

Un singur lucru nu au putut să regleze inventatorii conceptului. Apariția norilor sau lăsatul întunericului. Legile fizicii au limitat ani de zile eficiența panourilor solare care pot transforma lumina în energie.

Sursa foto – washingtonpost.com

Și totuși, un start-up susține că a depășit aceste probleme. Mai mult de atât, fondatorii săi anunță că visul poate fi al tău pentru doar 25.900 de dolari.

ADVERTISEMENT

Aptera Motors, o companie din California al cărei nume provine din greaca veche și înseamnă „fără aripi”, a lansat prima mașină solară produsă în serie în acest an. Este un vehicul electric cu trei roți, ultra-aerodinamic, acoperit de astfel de celule solare.

Mașina este atât de eficientă încât, într-o zi senină, celulele singure ar putea furniza suficientă energie pentru a conduce aproximativ 40 de mile, mai mult de dublu față de distanța de navetă medie a americanilor.

ADVERTISEMENT

Aptera, compania care a construit batmobilul

Aptera trebuie să fie supusă testelor de siguranță înainte ca fondatorii să poată începe distribuția. Un lucru pe care șefii firmei speră să îl realizeze până la sfârșitul acestui an. Chiar și atunci, nu este clar dacă oamenii vor dori să cumpere ceva care arată ca o încrucișare între Batmobile și un Beettle.

Creatorii Aptera, Chris Anthony și Steve Fambro, cred cu tărie că lumea are nevoie de o mașină ca a lor. De altfel, transportul este cea mai mare sursă de poluare. Administrația Biden a stabilit deja ca prioritate reducerea emisiilor vehiculelor, iar mai mulți producători auto majori s-au angajat să elimine treptat mașinile și camioanele ușoare cu motoare cu ardere internă.

Așa că drumul către soare pare a fi mai deschis ca niciodată. Culmea, Anthony și Fambro nu și-au propus inițial să construiască un vehicul care să funcționeze cu energie solară. Și-au dorit doar să facă o mașină mai eficientă.

Vehiculele complet electrice care ăncep deja să facă furori au performanțe mult mai bune, dar încă nu sunt perfecte. Aproximativ 10 la sută din energia care intră în ele se pierde transformând curentul alternativ din rețeaua electrică în curent continuu pentru baterie. Ineficiențele sistemului de acționare mănâncă încă 20%, iar mașina trebuie să se ocupe în continuare de rezistența la vânt și fricțiune. Este adevărat că prin intermediul sistemelor de frânare regenerativă, acestea pot reduce unele deșeuri.

De la vârf la roți, Aptera este conceput pentru a elimina cât mai multe deșeuri posibil. Creatorii săi spun că mașina este de 13 ori mai eficientă decât o camionetă cu motor și de patru ori mai eficientă decât vehiculul electric mediu. Compania nu ezită și anunță că cel puțin 90% din puterea produsă de panourile solare ale Aptera se îndreaptă spre deplasarea vehiculului.

Cum a fost inventat automobil care merge cu energie solară

Aptera poate fi reîncărcat în același mod în care este alimentat un vehicul electric standard, pur și simplu conectându-l la o priză. Eficiența sa extremă înseamnă că mașina poate parcurge 150 de mile după doar 15 minute la o stație de încărcare obișnuită.

Dar o mașină electrică medie ar avea nevoie de un panou solar „de dimensiunea unui semi-camion” pentru a merge mai departe de câțiva kilometri, a spus Fambro. Între timp, un număr relativ mic de celule solare poate propulsa Aptera.

“Funcționează numai dacă aveți un vehicul super-eficient”, a spus Fambro. Dar odată ce el și Anthony și-au dat seama cât de departe îi putea duce soarele, „nu mai exista un alt plan decât să-l transformăm într-un vehicul solar”.

Când primul vehicul solar, micuțul Sunmobile, a debutat la o expoziție comercială General Motors în urmă cu 65 de ani, chiar și inventatorii săi erau sceptici cu privire la perspectivele sale. Oficialii GM au declarat revistei Popular Mechanics că inventarea lor nu are „nicio aplicație practică în industria auto în prezent”.

Dar această provocare a fost exact ceea ce l-a atras pe aventurierul danez Hans Tholstrup. Împreună cu Larry Perkins au prezentat „The Quiet Achiever” – o construcție în formă de barcă, cu un singur șofer, acoperită de o rețea solară de 90 de metri pătrați. Un timon servea drept sistem de direcție, iar roțile și frânele erau împrumutate de la o bicicletă.

În 1987, Tholstrup a lansat „World Solar Challenge” pentru a-i încuraja pe alții să își îmbunătățească recordul lor. Curând, cursele solare au apărut în întreaga lume, atrăgând concurența atât a producătorilor de automobile, cât și a elevilor de liceu. Vehiculele au evoluat de la „cada pe roți” a lui Tholstrup până la forme de glonț la mașini cu trei roți cu matrice solare curbate, asemănătoare aripilor. Până în 2013 World Solar Challenge a introdus o competiție de tip „cruiser class” în efortul de a stimula dezvoltarea vehiculelor mai viabile din punct de vedere comercial.

„Este o provocare de proiectare cu adevărat distractivă”, a declarat inginerul mecanic al Universității din Michigan, Neil Dasgupta. Vehiculul echipei din 2017, care s-a clasat pe locul al doilea în World Solar Challenge avea în medie aproape 50 de mile pe oră.

„Mașinile solare trebuie să fie mici și elegante din cauza ineficiențelor panourilor solare. Celulele fotovoltaice sunt limitate în ce lungimi de undă pot transforma în electricitate. Nu se comportă bine când se încălzesc.

Chiar și cele mai bune panouri solare transformă doar aproximativ 23% din lumina soarelui care le lovește în energie. Puteți obține mult mai multă putere mai rapid, pur și simplu conectându-vă la o stație de încărcare”, a explicat Dasgupta

Eșec, faliment, evrika! Mașina care merge cu soare

După o serie de greșeli și insuccese, creatorii Aptera au răscumpărat compania în 2019 și au lansat o campanie de crowdfunding pentru a relua dezvoltarea. Momentul lor a fost bun. Bateriile electrice deveniseră mult mai ieftine și mai ușoare. Celulele solare erau și ele tot mai eficiente. Progresele în materie de calcul au permis inventatorilor să simuleze vehiculele pe desktop-urile lor, accelerând procesul de proiectare. Chiar și constrângerile impuse de pandemia de coronavirus au stimulat creativitatea, a spus Anthony.

Când Aptera a început să facă primele liste, în decembrie anul trecut, s-au vândut toate din primul lot planificat de 330 de vehicule în 24 de ore. Aproape 7.500 de persoane au depus acum depozite pentru o mașină.

Chiar și fără credite fiscale federale (care sunt destinate doar vehiculelor electrice cu patru roți) costă cu aproape 10.000 USD mai puțin decât alte vehicule electrice. Sigur, este mic, dar tot ce are nevoie este spațiu pentru el și echipamentul său de camping.

Nu fiecare fan Aptera se potrivește stereotipului unui ecologist avid. Nick Field, un contabil în vârstă de 36 de ani din Londra, este atras mai mult de autonomia lungă și de performanțele ridicate ale mașinii; poate merge de la 0 la 60 mph în 3,5 secunde și poate atinge viteze maxime de 110 mph. În ceea ce îl privește, impactul climatic redus al Aptera este doar un beneficiu marginal.

Anthony a recunoscut că Aptera nu este pentru toată lumea. Dar are mai multă atracție decât îi acordă scepticii săi, a spus el. Eficiența ridicată a mașinii înseamnă că pune mai puțină cerere în rețea decât vehiculele electrice obișnuite. Ar putea fi ideal pentru camioanele de livrare și vehiculele din serviciile poștale, care nu călătoresc departe și petrec mult timp la ralanti. Pasionaților de aer liber le va plăcea probabil opțiunea de a se aventura departe de a încărca infrastructura fără să se îngrijoreze de combustibil. Iar noțiunea de a parca un Aptera la soare și de a vă întoarce la o mașină care are mai mult combustibil decât atunci când l-ați lăsat – combustibil gratuit, curat – este o idee puternică într-un moment în care lumea caută transformare.

ADVERTISEMENT
Tags: