News

Cum au fost blocate firmele mici cu oferte mai bune să intre pe piața transporturilor! Ce situații a demascat Consiliul Concurenței

Cum au fost blocate firmele mici cu oferte mai bune să intre pe piața transporturilor! Ce situații a demascat Consiliul Concurenței și cum a scos la iveală o adevărată mafie
27.12.2021 | 23:42
Cum au fost blocate firmele mici cu oferte mai bune sa intre pe piata transporturilor Ce situatii a demascat Consiliul Concurentei
Cum au fost blocate firmele mici cu oferte însă mai bune să intre pe piața transporturilor! Sursa foto - DANI AMARIEI / MEDIAFAX FOTO
ADVERTISEMENT

O investigație amplă a celor de la Consiliul Concurenței a scos la suprafață că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, județean sau interjudețean de persoane prin curse regulate trebuie să constituie criteriul principal de atribuire concurențială.

Doar că aceștia au constatat că nivelul tarifului/prețului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului județean, cât și în cazul celui interjudețean. Culmea, se întâmplă lucrul acesta, deși au fost acordate drepturi exclusive.

ADVERTISEMENT

Cum au fost blocate firmele mici cu oferte bune să intre pe piața transporturilor!

Ceea ce a făcut ca toate criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obţinerii licenţelor de traseu pentru transportul județean/interjudețean de persoane prin curse regulate să favorizeze operatorii existenți în piață

Și, în ciuda faptului că operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior, vorbim despre vehicule mai noi, confort sporit, aer condiționat și la un preț posibil mai mic au fost împiedicați să intre pe piață.

ADVERTISEMENT

De asemenea, Consiliul Concurenței a decis că valabilitatea Programului de transport interjudețean, precum și a licențelor de traseu nu trebuie prelungită de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) mai mult de sfârșitul lunii iunie 2023.

Lucrul acesta încălca legislația în domeniul concurenței, blocând accesul pe piață a unor noi operatori de transport. De altfel, prin prelungirea nejustificată a valabilității licențelor de traseu se consolidau poziția dominată a operatorilor existenți în piață.

ADVERTISEMENT

Aceștia nu ar fi fost deloc motivați să investească în dotarea cu vehicule noi, ceea ce a făcut ca pe pe trasee să existe vehicule care la data realizării atribuirii, în speță anul 2013, aveau deja o vechime de peste 15 ani, vechime ce depășește durata normală de funcționare de maxim 9 ani.

În aceste condiții, autoritatea de concurență consideră că trebuie stabilite criterii de calificare și selecție clare, obiective și nediscriminatorii. Consiliul a solicitat MTI să finalizeze, în maxim 15 luni, noua procedură de atribuire a serviciilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel interjudețean.

ADVERTISEMENT

Aceasta va putea fi făcută fie prin prin mijloace concurențiale, conform dispozițiilor legislației în domeniul achizițiilor publice, fie prin deschiderea completă a pieței transportului interjudețean.

ADVERTISEMENT

Consiliul Concurenței consideră că trebuie eliminată condiția obținerii acordului operatorului de transport rutier pentru a se actualiza programele de transport județean, interesul cetățenilor, fiind pe primul loc. În același timp, aceste prevederi încalcă reglementările în domeniul concurenței deoarece condiționează intrarea pe piață a unor noi operatori, care pot oferi servicii de calitate superioară, de acordul altor operatori din piață, competitori

De asemenea, Consiliul Concurenței recomandă Parlamentului și Guvernului României să nu mai fie emise acte normative prin care să se prelungească valabilitatea Programelor de transport, indiferent dacă acestea sunt județene sau interjudețene.