FANATIK îți spune cum au fost sacrificate istoria și geografia din programa școlară a liceelor tehnologice, conform mai multor profesori care nu au ezitat și au transmis un memoriu către Ministerul Educației. Cadrele didactice spun că schimbările produse de-a lungul timpului în sistem, nu au făcut decât să bulverseze și mai mult actorii implicați în actul educațional.
Memoriul vine ca reacție directă la variantele apărute în ultima perioadă în spațiul public și care ar elimina aproape definitiv cele două materii din programa școlară pentru liceu la această filieră.
Cadrele didactice au luat foc și au încercat să explice că mai mulți elevi din aceste unități de învățământ reușesc să aibă note și medii frumoase la discipline, unele pe care nu o dată le-au ales drept materii de examen la Bacalaureat.
„Geografia își are importanța în formarea tinerei generații alături de celelalte discipline socio-umane, mai ales la nivelul învățământului liceal, deoarece, la finalul parcurgerii acestuia, elevii vor intra, propriu-zis în viață, în societate.
Geografia este o știință care își găsește ușor utilitatea într-o societate democratică, iar scoaterea unor elemente din ea prin alocarea timpului acordat acestei discipline în favoarea altora, mai mult sau mai puțin necesare, creează sincope în formarea elevului, în cultura și evoluția sa”, au transmis profesorii
Aceștia au acuzat în termeni duri și spun că planurile cadru puse în dezbatere nu țin cont de nevoile reale ale elevilor și nici de parcursul lor educativ care trebuie să fie unul pozitiv.
Conform profesorilor, prima variantă propusă, alocă disciplinei Geografie, o oră săptămânal, la toate profilurile liceului tehnologic pe toți anii de studiu.
Cadrele didactice spun că nu s-a avut deloc în vedere, faptul că elevii din cadrul profilului servicii, preferă Geografia ca disciplină de bacalaureat, iau note foarte mari și au promovabilitate 100%, fapt pentru care în clasa a XII-a au nevoie de cel puțin două ore pe săptămână pentru o pregătire temeinică.
De asemenea, profesorii au transmis că variantele II și III, prin reducerea drastică a numărului de ore, reprezintă un „atac” atât la adresa elevilor, cât și a profesorilor, fapt pentru care nimeni nu trebuie să-și dea acordul.
„Un studiu de impact temeinic realizat în prealabil, ar fi scos în evidență consecințele negative ale acestor variante de planuri cadru”, au mai spus profesorii.
Vă readucem aminte că noile planuri-cadru pentru liceu și școala profesională au fost lansate, deocamdată, în dezbatere publică de Ministerul Educației. Concret, discutăm despre documentele care stabilesc ce materii vor studia elevii de clasele a IX-a începând de anul școlar viitor.
De asemenea, în planurile cadru este stipulat și numărul de ore alocat acestor discipline, pe săptămână. De aici a început scandalul în Educație.
Ministerul spune că proiectele planurilor-cadru respectă media de 30 de ore pe săptămână prevăzută de modificarea legii educației de anul trecut, sunt pentru toate clasele de liceu și vor intra în vigoare gradual, începând cu clasa a IX-a a anului școlar 2021-2022.
Pentru unitățile de învățământ cu profil tehnologic au fost propuse 3 variante de planuri cadru. S-a luat în calcul, în primul rând, faptul că operatorii economici, reprezentanți ai pieței muncii, ai Camerelor de comerț, etc. și-au exprimat nemulțumirile referitoare la numărul insuficient de ore de pregătire practică/stagii de pregătire practică pentru acești elevi.
Dintre soluțiile posibile pentru asigurarea premiselor unei formări profesionale prin învățământul liceal tehnologic, care să îndeplinească cerințele angajatorilor, ale pieței muncii, dar și în vederea dimensionării și armonizării formării profesionale pentru calificări de nivel 4 al CNC/EQF din România în raport cu alte țări ale UE, Ministerul Educației a propus două variante.
Redistribuirea numărului de ore alocat culturii tehnice, astfel încât să crească numărul de ore de pregătire practică și stagii de practică, dar și dezvoltarea unor abordări interdisciplinare/transdisciplinare care să susțină, prin conținut, specificul calificării sunt variantele oferite de minister.
Și când s-a tras linie, în varianta 1 a rămas o singură oră de istorie și geografie pentru toți cei 4 ani de liceu. Biologia se pierdea undeva după clasa a zece. În celelalte două variante, cele trei materii aproape că nu mai aveau nimic.
FANATIK a stat de vorbă cu un profesor care ar putea fi afectat de decizia Ministerului. Dorache Aura a adus mai multe acuze dure și spune că proiectele sunt departe de realitate.
„Băgați istoria și geografia în dubă. Băgați-le în dubă, ce să mai facem cu ele. Nu este vorba de o apărare a jobului, așa cum, probabil, mulți gândesc.
Discutăm despre copii, despre tineri aflați la o vârstă încă fragedă, tineri care încă se așează, care abia își construiesc un fundament.
Și noi le luăm cărămizile pe care le au în față și le dăm cu ele în cap. Pentru că așa vor angajatorii. Mână de lucru tăcută și redusă.
Este aproape incredibil cum am ajuns să ne punem o asemenea problemă. Dacă au sau nu nevoie acești copii de istorie, geografie sau biologie. Incredibil. O să le scoată și pe astea, foarte bine. După aia ce facem? Scoatem și româna? Scoatem alfabetul, ce să mai facem cu el”, a spus aceasta.