News

Cum au fost subiectele la Bacalaureat de la Limba Română. Ce trebuiau să evite elevii

01.07.2019 | 11:52
Cum au fost subiectele la Bacalaureat de la Limba Romana Ce trebuiau sa evite elevii

Subiectele de la examenul de Bacalaureat la Limba Română nu au fost de o dificultate mare. Anul acesta, elevii de la uman au avut de o ales între poeziile lui Tudor Arghezi și Ion Barbu studiate în anii de liceu (operele lor lirice fiind încadrate în curentul modernist), iar cei de la real au trebuit să argumenteze la subiectul trei că o poezie scrisă de Lucian Blaga sau George Bacovia aparține genului liric.

Subiectele la Bacalaureat de la Limba Română și greșelile de evitat, mai ales la subiectul al treilea

Pentru rezolvarea corectă a subiectelor create pentru a fi parcurse în trei ore, elevii trebuiau să evite o serie de lucruri. Cele mai mari emoții la examenul de la română sunt, în general la subiectul al treilea, căci acolo liceenii trebuie să redacteze un eseu de minimum 400 de cuvinte în care trebuie să expună lucrurile învățate la școală despre operele literare și curentele din care acestea fac parte.

Profesoara Ecaterina Stanca de la Colegiul Național Tudor Vianu spune că la subiectul al treilea este bine ca elevii să comenteze întregul text, chiar dacă se cer doar anumite trăsături (asta dacă vorbim despre caracterizarea unui personaj dintr-o operă dată). De asemenea, profesoara susține că elevii vor fi notați cu punctaj maxim dacă vor ști să precizeze importanța operei respective în contextul literaturii române, în epoca respectivă, comunicând, în scris, informații esențiale despre curentul literar abordat.

Profesoara Iulia Pop susține că textele elevilor trebuie sie fie cursive și logice pentru a fi punctate corespunzător. Sursa foto. edupedu.ro

Profesoară: Eseurile trebuie să fie clare, coerente, cursive, precise

De asemenea, conform Ecaterinei Stanca, elevii trebuie să ofere și câteva informații relevante despre importanța scriitorului căreia îi aparține opera literară. Elevii trebuie să fie atenți la ortografie, la succesiunea logică la ideilor, la folosirea corectă a timpurilor verbale pentru a nu se încurca prea mult în alternarea lor.

Mulți profesori îi sfătuiesc pe elevi că dacă nu își amintesc anumite pasaje din operele studiate, ar fi bine să nu treacă citatele greșit pe hârtia de examen. Profesoara Iulia Pop de la Colegiul Național Sfântul Sava vine și ea cu câteva precizări pentru elevii de clasa a 12-a. „O problemă pe care aș mai semnala-o este legată de structura textului argumentativ. Este absolut necesar și punctat ca cele două argumente să fie numite (să li se dea nume) în premisă sau la începutul fiecărui argument. Abia apoi vor fi dezvoltate.

O lectură atentă, eventual cu creionul în mână a subiectului elimină riscul unor astfel de greșeli. Nu mai menționez că lucrarea trebuie să aibă o limbă română clară, corectă. Eseurile pe care le au de realizat: cel argumentativ de la subiectul I punctul B, cel de la subiectul al II-lea și cel de la subiectul al III-lea ar trebui să întrunească toate calitățile stilurilor nonficționale: claritate, coerență, cursivitate, precizie, proprietate”, este sfatul profesoarei, conform edupedu.ro.